Trafik atau ketulenan penulisan ?

by - Rabu, Mei 22, 2013

 

“ Ben , u ada sapa sapa kenal mana mana blogger tak untuk diberi job advertorial ? “ ..

 

Hurm.. aku terfikir .. Sapa yer ? Ada tak blogger yang aku kenal menepati permintaan agen pengiklanan tu ? Ada ! Beberaoa orang blogger yg aku kenal dan punya trafik yang tinggi ..

Aku pon submit padanya melalui email . Petang tu , dia call aku .. Lalu dia explainkan pada aku beberapa perkara .. Hurmm .. Aku anggukkan kepala saja ..

10 minit selepas bercakap , telefon dimatikan .. Menarik nafas panjang .. Mungkin bukan rezekinya .. Rezekinya di bahagian lain .. Tak pelah ..

Biasanya agen pengiklanan ada dua … Ada yang tak kisah isi kandungan blog tu dan ada yang kisahkannya !  Ini kerana agen tu akan buat proposal dan bentangkan pada pelanggan besar mereka . Pelanggan mereka tu pulak akan tgk sapakah blogger yang mereka syorkan tu. Mereka akan masuk ke blog dan belek satu satu entri ..

Cuba bayangkan jika ADIDAS nak blogger promote produk mereka. Blog kita lak tu cerita double meaning punya .. Apakah sesuai produk tu dipromosikan disitu ? Kalau anda empunya produk tu , camana ?

Melainkan sasaran blogger tu hanyalah untuk dapatkan pendapatan sampingan melalui banner banner yang dipasang seperti Innity , Advertlets dan macam macam lagi .. Trafik mmg perlu tinggi disini ..

Terpulanglah pada blogger tu. Kalau aku , mmg aku bercita cita nak mempromosikan produk yang punya jenama serta dibayar ! Baru puashati .. Berbaloi jadi blogger gitu .. hehehe ..

Alhamdulillah , setakat ni aku rasa macam macam dah .. 5 tahun yang penuh dengan kepuasan ..

Mungkin ada org tak suka dengan cara penulisan kita .. dan ada yang suka . Bagi aku , ketulenan tu penting .. Pembaca dapat rasakan kejujuran dalam penulisan kita atau ianya sekadar nak tarik trafik ..

You May Also Like

9 comments

  1. wahahaha..mcm kenal ja..hehehe..belum rezeki lagi..

    BalasPadam
  2. benar, setuju. InsyaAllah penambahbaikan akan dibuat :)

    BalasPadam
  3. dari minat jadi sumber pendapatan sampingan bukan satu kesalahan sebab kita memanafaatkan minat kita kearah yg lebih untung dengan cara yg betul la.. Jadi blogger kalau sebab DUIT je memang kebanyakkan entri takde pengisian & originality & takde identiti jugak.. Kualiti kena utamakan dulu sebelum kita nak kuantiti.. ni dok buat entri double meaning je sebab nak tarik traffic tinggi.. alahai kalau kita di tempat advertiser tu pun rasa tak sesuai jugak melainkan produk dorang produk yg bertema yg sama dengan penulisan blog tersebut.

    Jom Undi>>Kuasa Rakyat Malaysia Diperlukan lagi selepas PRU13.Jom Undi
    Tip >>Cara Dapat Duit Sambil Online & naikkan traffic blog

    BalasPadam
  4. Belum ada rezeki untuk blogger itu kot..

    BalasPadam
  5. tulen ler br puas hati membacanya terasa seperti dalam situasi si penulis itu sendiri.

    sbg contoh baca kisah qhaliff jer dah rasa mcm budak comel tu depan mata dan boleh bygkan lagi macam mana aksinya hanya dr penulisan daddy dia jer...apa itu tak cukup tulen ker...hehe

    BalasPadam
  6. kenapa tak abang ben je yang daftarkan diri ,, hehhee

    BalasPadam
  7. hehe. betol2. saya tak buat apa2 pun kat blog. tapi saya okay je sebab bukan sepenuh masa berblog tapi saya setuju bila orang cari duit smpingan dari blog. Tak salah pun kan. hehe.

    BalasPadam
  8. antara satu lagi faktor yang membuktikan blog berniche ni sangat penting :)

    BalasPadam