Wartawan perlu peka !

by - Selasa, Jun 18, 2013

 

Keratan dari Sinar Harian Online

image

KANTOI ? Sesuaikah digunakan di dalam akhbar ? Perlu diingatkan , ada pelajar belajar menulis karangan dengan menjadikan akhbar sebagai contoh .

Jangan ikut blog atau gaya bahasa pengguna di internet .. Sememangnya dah terkenal dgn gaya bahasa tersendiri .. Wartawan perlu bijak ‘mendidik’ pengguna internet terutama yang muda muda ni agar menggunakan ayat yang betul dan tepat.

Jangan nak nampak ‘sempoi’ sangat !

Apakah maksud ‘KANTOI’ ? Soalan dan jawapan dibawah ini aku amik dari Pusat Rujukan Persuratan Melayu , Dewan Bahasa Pustaka ..

Soalan :

“ Bolehkah perkataan kantoi digunakan dalam penghasilan karya kreatif seperti novel dan cerpen. Jika disemak di dalam kamus dewan online tidak wujud makna kantoi. “

 

Jawapan :

Perkataan kantoi digunakan dalam bahasa percakapan atau slanga. Pada pandangan kami sedapat mungkin karya kreatif juga perlu menggunakan bahasa yang betul kecuali dalam kes tertentu seperti jika memetik dialog dan perbualan.

You May Also Like

7 comments

  1. Dulu masa sekolah, cikgu BM selalu pesan supaya baca akhbar, boleh hasilkan karangan yg baik. Tapi sekarang tak pasti sama ada relevan lagi ke tak, bila bahasa akhbar dah macam bahasa pasar.

    BalasPadam
  2. Err...adakah kita sebagai blogger juga patut tunjukkan contoh penggunaan bahasa yang betul? blogger pun kadang2 macam wartawan jugak... rasa macam terkena hidung aku sendiri pulak.

    BalasPadam
  3. bahasa menunjukkan bangsa tau! <<kata arwah P.ramlee.

    BalasPadam
  4. semua nak guna bahasa santai. suruh wartawan/penulis tu tulis blog jer.. senang

    BalasPadam
  5. kantoi penulis tu tak peka.uhuk-uhuk- ce ubah kepada sarjana tentera tertangkap, atau ketahuan ke. ngee...

    BalasPadam
  6. Sinar Harian lebih telus daripada akhbar lain. Suka baca Sinar harian.

    BalasPadam
  7. Ni mesti penulis muda..klu penulis lama x mcm ni kot..

    BalasPadam