Amukan jiran ..

by - Khamis, Ogos 01, 2013

 

Sekumpulan anak muda bekereta terdiri dari lelaki dan perempuan baru saja berlalu dari kawasan perumahan aku. Aku pada awalnya tidak mengetahuinya tetapi alarm kereta yang berbunyi berkali kali mengejutkan aku. Aku rasa aku tahu sapa yg ‘membunyikannya’ ..

Tidak lama kemudian , aku membaca ‘notis’ di group whatsapp .. Hurmm .. Tindakannya itu adalah dari kerana perbuatan anak anak muda itu yang langsung tidak menghormati kawasan kejiranan ini terutama dia dan keluarganya yang menurutnya dah berkali kali melakukan perkara yang sama .. Masalahnya mereka sekeluarga terganggu dari tidur yang lena !

Hurmmm .. Dia mintak diambilkan tindakan melalui teguran oleh Persatuan Penduduk atau menghantar surat ke kolej yang budak budak tu belajar ..

Pada masa yg sama aku nampak di sebelah kiri rumah aku  , sepasang merpati dok berbual mesra . Jam menunjukkan pukul 2 lebih pagi ..

Haih … kot ya pon nak berbual , janganlah sampai lewat pagi .. skit skit dah la.. nak panjang panjang, gi lepak kedai makan la .. Ni duduk berbual gitu , tak segan ke ? Oh , mungkin tak segan pada jiran tetangga tapi seganlah pada ALLAH ..

Belajar belajar la hormat orang lain ..

You May Also Like

7 comments

  1. Aish.. ingatkan merpati betul tadi.. heee...

    BalasPadam
  2. Buat police report je.. If budak2 islam yg jd 2 merpati tu.. Suruh jabatan agama Islam buat tinjauan kawasan tu..

    BalasPadam
  3. Betul tu. Patut rasa la malu sikit kat jiran-jiran. Kena hormat hak orang lain juga kan.

    BalasPadam
  4. budak-budak zaman sekarang...=.=

    BalasPadam
  5. Biasanya yg wat keje mcm tu bukan tinggal kat situ sbb tu dorang x malu, mcm area rumah sy lagi teruk, psgn bdk sekolah ptg2 tu selamba jer melepak..bermesra tanpa menghiraukan kami yg memerhatikan mereka...pastu dgn uniform sekolah hisap rokok..lansung tiada rasa hormat dan segan silu..apa nak jd dgn bdk2 zmn skrg..nauzubillah..mdh2an ank2 kita dijauhi dr sikap sedemikian..

    BalasPadam
  6. Biasanya yg buat x segan. Org yg melihat pula rasa segan:(

    BalasPadam
  7. kalau ditegur yang kena kita balik.. tapi syukur kawasan kejiranan saya semua baik2.. ;)

    BalasPadam