Blog peribadi je pon !!

by - Jumaat, Ogos 09, 2013

 

Pelik ? Blog peribadi tapi ramai suka baca ? Apakah orang lebih suka baca kisah hidup orang lain berbanding blog blog ilmiah ? Haaa .. kan ?

Apakah blog peribadi ini tiada langsung ‘ilmiah’ ? Cuba masuk mana mana blog perbadi dan baca guna akal fikiran .. Kalau gi masuk untuk tengok gambar jer .. mmg hampa laa ..

Jangan kita ingat , ilmu ni terdapat dalam blog blog tertentu jer . Kalau rajin kita masuk ke blog blog peribadi ni , ada saja pengajaran yang mereka selitkan dalam penulisan mereka ..

Kena tau .. majoriti blogger yang panjang lebar cerita kehidupan mereka ni , bukanlah kanak kanak yang baru kenal huruf atau bercerai susu .. Kebanyakkannya akan kongsikan pengalaman hidup mereka dalam tu walaupun hanya sebaris ayat saja !

Sebagai ‘orang baru’ dalam dunia blog ni , kita jangan pantas nak mengkritik penulisan orang lain terutama bila baca satu dua entrinya saja .. Cuba kenal penulisnya terlebih dari dengan baca dari awalan entri entrinya .. Pasti akan ada sesuatu yang menarik menyebabkan blognya menjadi perhatian ..

Jangan sangka orang pandu BMW tu dah tergolong orang jutawan !

You May Also Like

18 comments

  1. Yup. you're right abg ben.. selamat hari raya maaf zahir dan batin..

    BalasPadam
  2. Setuju bro... kalau baca x guna akal mmg x dpt apa laa...

    BalasPadam
  3. Yeah!! So true! Tak semua blog peribadi tu mengandungi hal peribadi je. Sometimes walau tak mention ayat berupa pengajaran, kita boleh fikir sendiri. Selagi ada akal yang waras, we definitely can gain something through something. Misal kata baca entry blogger kongsi pengalaman main mercun sampai cedera, kita boleh ambik iktibar utk berhati2 ketika main mercun. Right.. It's simple as that. Breathe, be positive. Dont complicate your own life. Gittuuu ;D Selamat ari raya abg ben and family! :)

    BalasPadam
  4. sokong sangat kadang2 blog peribadi ni lagi best dr blog ccelupan hehe

    BalasPadam
  5. bak kata pepatah: dont judge a kettle by its whistle, heehee

    BalasPadam
  6. Setuju dengan bro.. blogger @ reader yang bijak akan pandai membaca bukan sahaja yang tersurat tapi apa yang tersirat.. dan kalau rajin cerita pengalam orang lain mereka boleh buat analisa untuk entry sendiri..

    BalasPadam
  7. tabik sama otai !!!
    heeee...
    kan?

    jemput datang raya kat rumah! :)

    BalasPadam
  8. Memang betul, saya banyak dapat pengetahuan dan muhasabah diri bila membaca blog peribadi. Ia lebih berkesan kerana gain from personal experience. Lagipun blog peribadi tidak memberatkan untuk dibaca berbanding sesetengah blog ilmoah yang penuh dengan jargon yang sukar difahami.
    Selamat Hari Raya. Maaf Zahir Batin.

    BalasPadam
  9. betul tu. don't judge a book by its cover. tapi hari ni ramai tertipu dgn cover.

    BalasPadam
  10. Salam Aidil Fitri Ben.

    Realitinya begitulah...

    BalasPadam
  11. at least blog peribadi..mereka cerita tentang pengalaman..dan kita belajar dari pengalaman mereka..berkongsi info..

    mcm saya, dengan blog peribadi lah punya kawan realiti yang ramai yg asalnya cuma lah berkenalan dari alam maya :)

    alhamdulillah..

    BalasPadam
  12. nape butang like ada sekali je abg benn? :p

    BalasPadam
  13. Kerana baca blog abg ben ler membuka mata saya utk rajin update blog terus dr hp jer. Tak perlu pjg cukup dgn ada gmbr dan jln cerita rigkas. Ianya suatu kepuasan bg saya.

    Akan terus guna kaedah ini selagi ada kudrat utk menulis.

    BalasPadam