Peringatan untuk aku dan kamu !

by - Khamis, September 19, 2013

 

Penyangak , penyamun , penyeluk saku , peragut , perompak dan macam macam lagi sekarang ni di negara kita. Semakin beranak pinak atau terkawal ? Ok , jangan salahkan polis yer .. Punca , macam macam seperti yang kita tau ..

Semalam , terbaca satu status di TimeLine Facebook seorang kenalan blogger yang mana suaminya telah diragut ketika hendak mengisi minyak di sebuah stesen minyak .. di ibu kota ..

Video rakaman cctv dari stesen tu menunjukkan suaminya sedang berjalan sambil berbual di telefon bimbitnya menuju ke arah satu tempat.. Tiba-tiba sebuah motosikal dipandu oleh seorang lelaki , meragut telefon bimbitnya lalu memecut laju dari situ !

Bayangkan , pada waktu yang begitu terang dan ada orang , kejadian jenayah masih mampu dilakukan tanpa ada rasa segan silu !Camana tu ?

Pengajaran untuk aku .. simpan barang berharga ketika berada di tempat terbuka ! Penyamun tak kira dah jantina atau rupa .. Kalau dia nak buat kerja , asal ada peluang .. memang diorang akan buat punya !

Hurmm.. kadang kadang kesian gak bila diorang ni , dapat ditangkap dan dibelasah tapi bila memikirkan apa yang mereka lakukan .. hurmm .. Biarkan jer la… Macam dah takde keje lain nak dibuat !

You May Also Like

7 comments

  1. risau melihat malaysia skrg ni.xtahu ape akan jadi 10tahun, 20tahun akan dtg..selamatkah anak2 kita...mcm mane dorg membesar..Moga anakku dilindungi drp perkara2 jahat

    BalasPadam
  2. Kejahatan mengintip dimana-mana baik dengan cara yang 'halus' maupun 'kasar'. Di tempat yang ramai maupun sepi, di kota atau desa, di waktu pagi, siang, sore atau malam hari. Semoga kita selamat dari semua itu. Terus bangun negeri ini baik fisik maupun non-fisik. Bangunlah jiwanya, bangunlah badannya. Negeri yang sejuk, damai, dan sejahtera. Salam cemerlang!

    BalasPadam
  3. undang2 yg ada tak memberi kesan kepada penjenayah. malah lebih meningkat.

    BalasPadam
  4. Lagi satu , jgn pulaukan diri sendiri di tempat awam ! Sejak dgr dkat MHI hari tu terus sedar daa tak nak dgr2 lagu guna earphone tu klau jalan sesorang .

    BalasPadam
  5. skang, jenayah ade di mane2. same2 la kite b'hati2.

    BalasPadam
  6. Sudah sampai masanya, laksanakan udang2 'CURI, POTONGAN TANGAN"....

    BalasPadam
  7. tu la pasal.. tengok jugak video tu.memang cepat sungguh kejadian tu. kita sendiri pun kadang2 tak jangka kat tempat awam di siang hari macam tu peragut ni berani buat kerja2 haram depa. Nak salahkan sapa2 pun tak boleh even ada cctv pun tak boleh nak tangkap dorang. takkan nak kena upah penempak tepat kat setiap kawasan yg berisiko org kena ragut lak kot.. Jadi kita sendiri la kena berjaga2 sentiasa sebab jenayah boleh berlaku kat mana2 je even kat tempat2 yang kita sendiri tak sangka

    BalasPadam