Dapur Tanpa Sempadan...

Khamis, 3 Januari 2013

Bukan sebab nak kurung Qhaliff ..

 

Merujuk ke entri Qhaliff bakal dipenjara janji ? ..Kalau dok angkut dia 24 jam .. jawapnya blog aku ,tarantula mai lepak laaa .. mmg jadi sarang dia nanti ler ..

Tak larat nak angkat Qhaliff berulang kali.. kalau dibiarkan, tu laaa  ( rujuk gambar ) jawapannnya..  Bkn tknk dia xplore tp dia explore serupa Star Trek punya crew yg explore ke galaksi lain haaa.. Risau dia jumpa makhluk asing yg ganaihh jer..

Aku akan pindah abis bulan ni. Pasni tv letak atas kabinet la.. bukan atas lantai tu haa .. Ni rumah tumpangan je .. hehe..

Sebelum ada yg komen , Qhaliff dpn tv tu hanya utk beberapa saat dan resolution tv tu mmg tak tinggi .. InshaAllah, mata ok ..

Published with Blogger-droid v2.0.9

Qhaliff bakal dipenjara janji ?

 

Tak laa.. 'kurung' dlm tu jer .. Kata wife , dia dah tempah satu utk Qhaliff .. Esok dpt..

Kalau ada , ok la skit .. Takde la nak mengejar dia sangat .. hehehe..

Published with Blogger-droid v2.0.9

Qhaliff di usia 9 bulan ..

 

 

Infomasi kata bawah ni nanti  aku amik dari web BabyCenter yang banyak membantu aku mengenali Qhaliff , secara tidak langsung .. hehe .. Bagus sebenarnya laman web BabyCenter ni ..

Ok , Qhaliff dah masuk 9 bulan .. Apakah yang patut aku tau sebelum aku berpura pura tahu apatah lagi Qhaliff dah kerap dok tergolek pastu nangis sblm kembali ketawa. Hurmm.. Apakah itu normal ?

Kena cari jawapan agar mak bapak tak bergaduh dok tuding jari sapa yang bersalah ! Hahahaha ..

Hampir berjalan

Bayi anda semakin hampir untuk berjalansepenuhnya. Pada usia ini, dia mungkin akan boleh merangkak naik tangga dan berjalan-jalan (meronda-ronda dalam posisi tegak sambil memegang perabot). Sesetengah bayi yang berusia sembilan bulan mungkin sudah boleh mengambil beberapa langkah ke depan - dengan dibantu. Bayi anda juga belajar bagaimana untuk membengkokkan lututnya dan bagaimana untuk duduk selepas berdiri (satu perkara yang lebih sukar untuk dipelajari daripada apa yang dijangkakan!).

Anda boleh membantu bayi anda dengan berdiri atau melutut di hadapanya dan menghulurkan tangan anda sebagai galakan, sambil memegang kedua-dua tangannya dan membuatkannya berjalan ke arah anda atau dengan membeli mainan membantu bertatih atau alat yang serupa dengannya yang mana bayi anda boleh pegang dan tolak (cari alat bertatih yang stabil dan mempunyai tapak yang lebar.)

Menyediakan rumah anda supaya selamat untuk kanak-kanak adalah suatu kemestian sekarang. Anda boleh mulakan dengan meletakkan selak pada pintu almari yang dilarang untuk dibuka oleh bayi -- selalunya bayi suka bermain dengannya.

Kasut? Belum lagi

Apabila bayi-bayi mula berdiri dan berjalan, kebanyakan ibu bapa akan tertanya-tanya jika perlu memakaikannya kasut. Sehingga bayi anda sudah biasa berjalan di luar kawasan rumah, kebanyakan pakar-pakar merasakan ianya tidak perlu. Berkaki ayam/berjalan tanpa kasut bukan hanya menguatkan otot tapak kaki dan kaki tetapi juga memudahkan bayi anda menyeimbangkan diri apabila kakinya bebas merasakan semua tekstur permukaan jalannya.

Bermain dan belajar

Sekarang, bayi anda boleh meletakkan objek ke dalam bekas dan mengeluarkannya. Berikannya timba plastik dan beberapa bongkah berwarna-warni (pastikan ianya tidak terlalu kecil sebab dia boleh menelannya) supaya dia boleh berlatih kemahiran barunya ini. Dia juga suka alat mainan dengan bahagian yang bergerak, seperti roda, tuil atau pintu yang boleh dibuka dan ditutup. Kereta plastik besar yang boleh ditolak oleh bayi anda di atas lantai merupakan alat mainan kegemaran bayi lelaki dan juga perempuan.

Jika anda mengambil alat mainan daripadanya, selalunya bayi anda yang semakin mendesak akan membantah. Dia akan mula menunjukkan apa yang dia perlu dan mahukan.

Kira-kira separuh daripada bayi yang berusia sembilan bulan akan memulakan permainan hantaran, memberikan alat mainan dan mengambilnya kembali. Jadilah rakan sepermainannya. Cuba mengolekkan bola kepada bayi anda apabila anda bermain di atas lantai dan lihat jika dia menggolekkannya kembali kepada anda. Berikan dia alat mainan menyusun atau gegelung tetingkat dan lihat jika dia menyusunnya atau melonggokkannya atau memberikannya semula kepada anda.

Menangani pemisahan

Kini dan pada beberapa bulan berikutnya merupakan kemuncak kebimbangan pemisahan. Walaupun ia adalah normal bagi bayi berusia sembilan bulan untuk menunjukkan hubungan yang sangat rapat dengan anda dan menjauhkan diri daripada orang lain, ia adalah sukar bagi datuk, nenek dan pengasuhnya. Anda boleh membantu memudahkan peralihan anak anda dengan memberitahu orang lain supaya mendekatkan diri secara perlahan-lahan dan membiarkan bayi anda memulakan langkah yang pertama.

Jika anak anda menghisap satu ibu jari atau puting untuk menenangkan dirinya atau tidur semasa dia cuba menangani kebimbangannya, itu adalah okey. Menghisap jari merupakan satu-satunya cara bayi anda menenangkan dirinya sendiri.

Cuba untuk membuat perjalanan

Ini merupakan usia yang sukar untuk membuat perjalanan dengan bayi anda. Bayi anda menyukai perkara yang boleh dijangka dan perjalanan akan menganggu rutinnya. Jika anda membuat perjalanan, bersiap sedialah untuk berhadapan dengan anak anda yang perengus dan suka berkepit dengan anda. Sediakan pelbagai barang untuk mengalih perhatiannya -- buku bergambar, alat mainan yang membuat bunyi bising dan lebih penting lagi, objek sekuritinya. Dan jika dia menggunakan puting, lebih baik jika anda membawanya bersama: selalunya ia tidak dapat dijumpai semasa anda amat memerlukannya.

Pemahaman bahasa

Perkataan-perkataan yang didengari semenjak dia dilahirkan mula mencurah-curah daripada anak anda. Sekarang, pemahaman bayi anda mengenai perkataan adalah melangkaui kebolehannya menggunakannya dan agahan anak anda akan mula kedengaran seakan-akan perkataan sebenar, termasuklah "ma" dan "da." (Jangan berasa terlalu seronok lagi – mungkin ia bukanlah perkataan yang sebenar, hanya pelbagai bunyian yang selalu digunakannya.)

Pada usia ini, bayi anda masih lebih memahami tona suara anda daripada perkataan sebenar yang anda gunakan. Lebih banyak anda bercakap dengannya – semasa menyediakan makan malam, memandu atau bersiap – lebih banyak yang dipelajari oleh bayi anda mengenai komunikasi. Malah, satu kajian mendapati bahawa peramal paling baik mengenai kebijaksaannya di masa hadapan ialah jumlah perkataan yang didengarinya setiap hari. Sudah tentu, perbualan dan masa yang diluangkan semasa menonton TV tidak boleh diambil kira – untuk membantu pemahaman bayi anda, dia mesti mendengar perkataan dan bahasa yang digunakan secara interaktif.

Pada usia sembilan bulan, bayi mula memahami perkataan "tidak" tetapi dia mungkin tidak akan mematuhinya lagi. Walau bagaimanapun, dia akan bertindak balas kepada namanya dengan memandang sekelilingnya atau dengan menghentikan apa yang sedang dilakukannya untuk mengetahui siapa yang memanggilnya. Kukuhkan kelakuan mengecamnya dengan menyebut namanya dengan kerap.

Sumber : BabyCenter

Bila pelajar 14 tahun gantung diri ..

 

Aku ingatkan menda menda gini hanya berlaku di luar negara .. Rupanya ada juga berlaku disekeliling kita .. Hurm.. Pengaruh tv atau filem ? Perghh.. cepat benar menuding jari eh ?

Bila difikir fikir .. hurmm .. penat gak nak fikir eh ? Tapi kena gak fikir sbb kita ada anak .. Yang takde anak tu , inshaAllah .. Anak anak ni , mudah benar ikut perasaan . Bila merajuk , ada saja menda yang dia nak buat .. Idea , byk datang dari tv .. atau pengaruh persekitaran . Yelah , kalau ada batu belah batu bertangkup , rasanya berapa ramai dah pelajar bunuh diri terutama gagal dapat keputusan cemerlang dalam ujian .. atau si ayah yang bunuh diri sbb tak dapat nikah lagi mahupn si ibu yang bunuh diri sbb bermadu .. hehe.. Nak gak selit bab madu tuuu ..

Buat adik adik .. fikir panjang sebelum buat satu satu tindakan . Menyesal sekarang berguna .. Dah mati , baru nak menyesal .. tak guna dik oii.. Sapa kata mati tu senang .. PErghhh .. Dah sedia ke nak berdepan dengan azab kubur tu ?

Mak ayah .. pujuklah anak tu baik baik .. Jangan terlalu ajar bagi privasi sangat .. Selagi mereka dalam jagaan kita , takde istilah privasi cam omputih tu haaa.. Lindungi bukan mengongkong .. Kawal bukan tak percaya .. Sehingga benar terbukti mampu berdikari , baru mak ayah biar anaknya berlari sendiri ..

Sama tak serupa …

 

Pipi .. sama size walaupun umur berbeza dan hakcipta berlainan … Hehehe.. Tu laaa sepupu Qhaliff yang suka benar cakap ngan Qhaliff dalam bahasa itik ayam mereka ..

Penat kalau datang umah mak aku ni tp aku nak gak datang .. Penat nak layan karenah budak budak.. Yg ada sorang ni pon dah bikin aku tak cukup nafas haaa ..

Tapi tu la.. walaupun tak cukup nafas , diorng ni la penyeri hidup kita .. Kalau tak tengok muka sejam , dah rindu .. kan kan ?  Tak kira la anak buah ke.. anak sendiri ke .. kalau dah rapat ngan kita .. hurmm .. mmg payah la nak berpisah ..

Hurm.. kena perati gak diorang gak ni bila bermain .. Maklumlah , yang sorang tu telan apa saja bila ada menda kat tangan .. huhu .. Tak cukup rehat wehh … Bila ada masa free , update blog lak ..

Mudah kan jadi suri rumah ni .. Mudah laaaaa sangat haaa ..

Sedap sangat dadah , kan ?

Maunya tak sedap sampai anak pontianak pon sanggup amik dadah padahal sebelum ni dok amik darah..

Oooo.. baru perasan.. DARAH tukar ke DADAH .. Kiranya takde la mangsa eh ? Adehhh .. Apa punya turrr daaa ..

Tertanya gak aku .. Apa yg best sgt dadah ni ? Rasanya kalau amik dadah ni , satu menda pon tak leh nak buat sbb dah khayal.. apatah lg solat kan?

Bawak bawak insaf laa..

Published with Blogger-droid v2.0.9

Sarapan Qhaliff ..

Nasi lemak ? Roti canai ? Bihun goreng ?  Nasi kerani ? Jangan mimpi ler .. hehe ..Oats .. bubur .. roti ...dan skang dah bagi kuning telur rebus ..

Makan ke dia semua tu ? Baka bapak dia.. Nganga jer.. Tak sedap ke ? Komplen je kat blog bila dah pandai menaip nanti yer .. huhu..

Dan lepas mkn , kerja aku ialah .. ikut dia merangkak .. Kegemaran dia , ketuk tv baru aku tuuuuuu..

Published with Blogger-droid v2.0.9
Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI