Dapur Tanpa Sempadan...

Isnin, 28 Januari 2013

Kecacingankah Qhaliff ?

 

Sejak demam hari tu , ginilah dia tidur . Memula dia tidur atas dada mak dia .. Pastu atas lengan .. kemudian , lone ranger gitu .. Tak lena dia ..

Sewaktu check doktor ari tu , takde pulak doktor suspek cacing . Berat semakin mencecah 10kg ..Tapi menurut mereka yang dah punya ramai anak dan semestinya punya banyak pengalaman , katanya berkemungkinan cacing ..

Dan wife yang gemar mendapatkan infomasi di internet melalui pembacaan untuk meningkatkan lagi ilmu mengenai bayi seterusnya berkongsi dengan aku kata , atas setahun baru boleh bagi ubat cacing..

Sedikit infomasi yang aku jumpa di blog RATUHATI

Antara tanda-tanda anak-anak yang kecacingan ialah (bergantung kepada jenis cacing) :

  1. Keluar cacing daripada lubang najis, atau nampak cacing pada najis
  2. Kegatalangan terutama di kawasan punggung, lebih pada waktu malam
  3. Sakit perut, cirit-birit, lemah badan, kembung
  4. Tiada selera makan, pucat, kurang berat badan walaupun selera makan ada
  5. Batuk-batuk teruk yang berpanjangan, batuk berdarah, asthma (cacing di paru-paru)
  6. Demam, ruam-ruam badan, alahan
  7. Kaki gatal, sakit dan ruam pada kaki, bengkak kaki (untuk cacing kerawit)

Apa yang anda perlu buat :

  1. Jumpa doktor untuk mengambil ubat cacing
  2. Semua ahli keluarga juga harus memakan ubat cacing ini termasuk ibu dan ayah
  3. Potong kuku pendek
  4. Basuh sayur-sayuran bersih, masak betul-betul terutama daging
  5. Pakai kasut atau selipar ketika keluar rumah
  6. Sekiranya ada haiwan peliharaan seperti kucing, periksa juga tapak kaki dan badan mereka
  7. Amalkan membasuh tangan (anda dan anak anda), sebelum dan selepas makan.
  8. Juga cuci tangan dengan sebersih-bersihnya selepas membuang air besar
  9. Kerapkan membersih badan dan mencuci dubur untuk menghilangkan telur cacing yang ada

 

Hurm .. merbahayakah cacing ini pada kanak kanak ? Apa kata pakar ? Jeng jeng .. Terpaksa aku copy skit dr blog Dr.Zubaidi Hj. Ahmad.

Kadang kala ibu bapa ‘terlepas pandang’ mengenai hal ini. Jangkitan cacing adalah jangkitan parasit yang boleh hidup dalam darah, usus atau organ tubuh.

Cacing akan masuk ke tubuh kanak-kanak apabila mereka termakan telur cacing yang berada dalam makanan. Ini dilakukan secara tidak sengaja apabila mereka membeli makanan-makanan yang dimasak secara tidak sempurna di gerai-gerai.

Telur cacing ini akan menetas di dalam usus kecil. Mereka membesar dengan mendapat zat pemakanan di usus ketika proses penghadaman. Cacing yang dewasa mengawan dan bunting akan bergerak ke usus besar dan rektum. Telur cacing ini akan dikeluarkan melalui najis.

Kanak-kanak yang mengabaikan kebersihan tangan sebelum makan adalah golongan utama yang menjadi mangsa jangkitan parasit cacing. Selain itu cacing juga boleh memasuki tubuh melalui kulit kaki yang terdedah. “.

Nak baca  dengan lebih lanjut , sila ke blog beliau ..

 

Hurm.. Baru tau payah kan nak bela anak kecil ? Jangan lupa , kita dulu pun anak kecil .. Jadi , hargai ibu bapa kita ..

Taksub benar ngan kabinet tv !

 

-iklan-

facebook_-327591990

Nak tau dengan lebih lanjut , klik SINI

 

_________________

Masuk ni , dah lebih 60 kali dok angkat dia dan jauhkan dia dari kabinet tv ni .. Aku saja 40 kali .. Selebihnya , mak dia .. Jadi , jangan hairanlah aku kurus skang ni ..

Memang dia nak berdiri.. Tapi kalau nak berdiri saja , tak pe la.. Tapi part ketuk tv LED aku tu yang tak tahan .. Takde la nak marah .. Sayang lagi ada la.. Cuma kesian jela kat tv aku tu .. Tak mampu dah nak beli baru .. Rela guna tv hitam putih jer .. huhu ..

Dah baik demam kot jadi gini ? Dok bebel dan merayau sana sini .. Jap lagi , tak tau laa..

Mengalah.. biar je la dia main dan dipantau oleh mak dia .. Heheh.. Daddy pantau esok je ..

 

Published with Blogger-droid v2.0.10

Aku menyampah gi IKEA sbb ..

Kalau dtg lewat , parking mmg payah nak dapat .. Kena g awal pagi , baru dpt parking dpn pintu .. Hahaha..

Pastu , nak byr ... Kalau hari cuti , mmg memang payah laaaaaa ...Beratur mcm .. Hurm... Salahkan diri sendiri eh ? Sapa suh dtg hari cuti umum kan ?

Dan yg ketiga .. rambang mata aku !!! Semua aku nak amik ! Hehehe .. Cantik cantik .. Harga pun cantekkkkk ..

Sempat satu entri sementara tunggu nak bayar ! Hahaha..

Published with Blogger-droid v2.0.10

Lebih baik ada ..

Alahai. .ciputnya air .. Masalah tekanan air di bilik air tingkat atas mmg menghantui aku. Kalau nak kasi kuat tekanan , kena letak pump booster atau guna pemanas air yg siap pump booster..

Bila memikirkan kejadian yg menimpa penduduk Cheras dan Ampang baru baru ni , aku rasa baik ada sedikit dari aku kena tunggu lori air Syabas dan angkut sebaldi demi sebaldi ke dalam bilik air ..

Sesungguhnya setiap musibah itu ada hikmahnya..

Published with Blogger-droid v2.0.10

Mengamuk pagi pagi !

Masih panas lagi badan dia .. Mengamuk tadi dia .. Mengantuk tapi tak leh nak tidur .. Panas sangat kot .. Yelah , dengah dia sendiri dok panas .. Suhu sekeliling yang panas … Menangis tak henti sedangkan sebelum tu dok lena tidur ..

Nak tak nak , wira negara ni jugak g settlekan .. Oh , ni kat rumah adik ipar aku .. Sini lama dah tak hujan sedangkan kawasan berhampiran hujan lebat boleh dikatakan setiap hari .. hehe ..

Bawak masuk Qhaliff dalam kereta .. Hidupkan aircond.. Pastu pusing keliling taman .. Lenaaaa … Hurmmm .. Kensel nak gi IKEA ..

Published with Blogger-droid v2.0.10
Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI