Dapur Tanpa Sempadan...

Isnin, 4 Februari 2013

Apa itu NASI KERABU ?

 

Masih aku ingat lagi kali pertama aku ke Terengganu .. Kat pasar Kuala Terengganu .. Kawan aku syorkan makan nasi dagang.. Makan pagi pagi.. Atau makan nasik berlauk ( tak silap aku la namanya tu .. sori kalau salah yer.. ) .. Aku jadi pelik.. Apasal awal sangat makan nasi ni ?? Setahu aku , nasi lemak sendiri pun dah cukup berat ..

Tapi bila tua menjengah aku disertai pengalaman aku dalam merantau ke sana sini di samping telah pun menikahi orang pantai timur maka sedikit sebanyak aku dah tau .. Aku dulu keliru antara nasi kerabu dengan nasi dagang .. Hehehe .. Namun kedua-duanya aku suka !

Cuma bila aku balik ke Kelantan ( umah mak mertua ) , aku suka singgah makan kat Ketereh sebelah pagi.. Hehehe.. Makan nasi kerabu ..  Aku suka pada mulanya sebab ayamnya dibakar masa tu jugak. Begitu juga dengan daging.. Jadi , kepanasannya amat terasa !

Dan bila di KL pun , bila ternampak orang jual nasi kerabu , pasti aku nak makan .. Bukan sebab dah kemaruk atau gian tapi bagi aku nasi kerabu , ringan .. Tak seberat nasi lemak.. Bagi aku la.. Aku tak tau la pulak dari segi kalori ..

Nak dijadikan cerita.. semalam ada aku update pasal nasi kerabu ni.. Dan.. jiran aku , Mat Gebu sudah ‘marah’ sama aku … Hahahaha .. Tak pasai pasai dia pun keluarkan gambar masakannya hari ini .. hahaha .. NASI KERABU weh !!

rsz_nasi_kerabu1

rsz_nasi_kerabu2

Kalau korang nak tau dengan lebih lanjut camana nasi kerabu ni dibuat, boleh g jengah blog MAT GEBU atau camana nasi putih tu leh jadi biru ? Pon leh gegar blognya .. Heeeee..

Jangan marah aaaa … Hehehee ..  Sedap wooooo .. Nanti nak try la orang Johor ni buat nasi kerabu bila g sana nanti .. hee..

Gara-gara beg doraemon aku ..

 

 

Awal pagi tadi , aku kemas netbook , kabel usb , charger termasuk MiFi .. masukkan ke dlm beg hitam tu haaa ..

Sampai rumah mak aku .. aku cari Mifi Maxis tu... Takde !!! Ahh.. sudah.. takkan cicir lak ? Aku bukan ke mana pon.. Dari rumah aku , ke umah mak aku .. Tu pon hilang ???

Nak tak nak .. pinjam adik aku punya MiFi.. Hurmm .. Aku rasa mesti tertinggal kat rumah .Tp aku yakin sangat dlm beg aku . Selongkar , tetap takde !

Petang .. balik rumah , terus cari .. Abis sofa semua aku redah .. Takde gak !! Hurmm...check signal wifi .  Takde !

Aku suruh wife godek beg hitam tu lagi .. Aku yakin ada dlm tu.. 2-3 kali dia selongkar .. takde gak..

Aku tak puashati .. aku cari lagi .. Takde gak.. Takkan ilang mcm tu jer.  Akhirnya aku tunggangkan beg tu ..

Seketul benda putih terkeluar dr beg tu !!! Waaaaaaaaa... Tu diaaaaa... Lega kepala otak aku !! Tp pelik menyelebungi aku .. Kat mana dia menyorok ??? Grrrrr..

Selamat RM150.. Alhamdulillah..

Published with Blogger-droid v2.0.10

Bila kita bersabar ..

 

Alhamdulillah .. Satu lagi berita gembira aku terima hari ni . Walaupun aku agak ‘sedih’ dengan keadaan hari ini tapi aku cekalkan hati.. Inilah dugaannya .. Sesungguhnya ALLAH menguji kita dengan dunia ini ..

Seperti ada kawan kawan yang tahu aku dah kehilangan gadget gadget yang aku sayang tahun lepas , aku redha akan kehilangan tu .. Nak marah , tak guna.. Nak mengeluh , tak berbaloi. Yang pastinya , kita belajar dari kesilapan ..

Allah gantikan apa yg aku hilang itu dengan sesuatu yang lebih bermakna untuk aku sekeluarga .. InshaAllah , aku akan kongsikan dengan korang bila sampai masa nanti.. Dalam minggu ni jugak ..

Hurmm.. Tak semua yg kita minta dari ALLAH , akan dapat serta merta . ALLAH mengetahui apa yang terbaik buat kita . Tak perlu nak kecewa bila tak ditunaikan permintaan kita tapi inshaALLAH , ALLAH akan bagi yang terbaik buat kita. Yang penting , kita jangan lupa sapa kita ini dan tanggungjawab kita di atas muka bumi ini ..

Pemenang pertandingan MML kategori BILIK AIR

 

Untuk 2 kategori sebelum ini ( PORCH dan LIVING ROOM ) leh baca kat SINI dan lihat sendiri perubahan yang telah mereka nikmati !

Before (1) Before (3)Before (2)Before (4)Before

 

Selepas diubahsuai oleh MML … Tadaaaa .. Aku jeless okeh !

After (1)AfterAfter (2)After (3)After (4)

Jom baca temubual antara MML dengan pemenang , Loh Chia Hur . Sedikit latar belakang beliau . Membesarkan 2 orang anak bersendirian  , pastinya keselesaan rumah terutama di tandas menjadi keutamaan .. Tandas rumahnya yang dah berusia 27 tahun itu perlukan perubahan yang ketara kerana jubin asalnya telah pun kotor dan rosak .. Dan ternyata dengan sentuhan MML , tandasnya itu sangatlah berbeza dengan asalnya dan paling penting , selesa untuk digunakan …

 

How do you feel about the makeover?

Well, naturally, my family and I are thrilled about it. We’ve been waiting to renovate the bathroom for a very long time. My only wish is that my mum who passed on earlier this year was here to see it.

Do you that it is a big difference from before?

Definitely. The old bathroom was old and had to be improved. The current bathroom looks really fresh and modern.

Why did you want the makeover?

Well, truth be told, the old bathroom was really old. I mean, it had not been renovated since I was a child. Ever, I think! So when I found out about the contest, I figured it was a good opportunity to get something done. Fortunately, we won and now have a nicer looking bathroom.

Did you get to choose the tiles yourself?

Yes, my family and I did.

When it comes to MML tiles, what is your opinion?

The quality is really solid. The patterns and designs are pretty cool too.

What will you do to show off the new look?

Well, a lot of relatives come and stay over during Chinese New Year, so I would say that that’s exactly what I’d do. I’d have a CNY party and show it off!

Menarik kan ? Huhu.. Rugi tak tak join pertandingan mereka tu ? Hehe.. Takpe.. tunggu akan datang je nanti .. Apa pun tahniah buat mereka semua !

Kenapa harus pilih ALPHA LIPID SDII??

 

-iklan disediakan oleh pemilik banner-

Kandungan dalam produk ini mempunyai kesemua yang anda perlukan untuk mempercepatkan proses penurunan berat badan dengan begitu efektif dan mengekalkan kelangsingan dalam jangkamasa panjang.. Mampu membantu penurunan berat badan sebanyak 2-5kg seminggu..

KELEBIHAN KANDUNGAN ALHALIPID SD2

1) MEMPUNYAI TAMBAHAN EKSTRAK GREEN TEA- Membantu meninggikan metabolisma- Meningkatkan penggunaan tenaga- Merangsang badan membakar lemak- Bahan Antioksida yang kuat- Pemeliharaan Jantung- Antibacterial & Antiviral

2) MEMPUNYAI TAMBAHAN SERAT

- Membantu sistem penghadaman (melawaskan)- Memberi rasa kenyang lebih lama (elak gastritis)

3) MEMPUNYAI FORMULA TINGGI PROTEIN

- Memperbaiki jisim otot- Meningkatkan metabolisma

4) MEMPUNYAI ALPHA LIPID

- Formula ALPHA LIPID untuk penyerapan nutrien2 dan vitamin yang lebih baik.

SEMUA INI BERFUNGSI UNTUK MENJADIKAN

  • Tiada kesan kelaparan terlampau
  • Tiada ketagihan kepada makanan berkarbohidrat dan manis
  • Kawalan gula darah lebih baik
  • Merangsang tindakbalas insulin yang lebih berkesan
  • Lebih bertenaga (Tiada keletihan ketika berdiet)
  • Memelihara jisim otot dan ton kulit (Tidak mengendur)

Anda pasti teruja jika anda tahu! Cubalah sekarang,

*PERHATIAN! HANYA LEMAK SAHAJA YANG DIBAKAR 100% TANPA MENGGANGGU OTOT!

SMS Segera - Nai 019-4511649

“Saya nak kawin dengan anak , bukan keluarganya ! “.

 

Pernah dengar,kan ? Tapi aku ubah sikit .. Hurmm .. Zaman ni , ada anak sanggup buta mata hatinya semata-mata kerana cinta yang belum tahu penghujungnya walaupun telah menikah . Apakah telah selamat bila menikah ? Apa jadi bila perjalanan yang dimpikan hanya setengah jalan ? Kemana nak pergi bila segala yang kita ada , telah kita buang , semata-mata kerana cinta ?

Hurmm .. Untuk anak gadis yang sedang baca bisikan hati aku ni … Kalau nak cari suami , jangan semata mata nakkan kita .. Atau kalau terima keluarga kita sekali pun , hanya hujung hujung mata jer .. Bukanlah suruh junjung keluarga kita tapi sekurang-kurangnya , hormat dan layanlah seperti keluarga sendiri.

Kalau dapat yang berharta , penyayang , setia pada agama , mmg bonus benar buat si gadis .. Tapi kalau tak dapat yang kaya , dapat yang beriman , penyayang serta sering mengingatkan anda akan kehidupan dan kematian ini adalah ujian dariNya , bersyukurlah ..

Elakkan dari lelaki yang berpura-pura. Boleh baca karektor manusia begini .. Sangat mudah . Senantiasa bawa berjumpa dengan ahli keluarga kita .Tengok cara si dia bergaul .Jujur ? Ikhlas ? Segalanya boleh nampak dari situ .

Ada yang kata bab duit tak kisah . Bila kawin nanti , sama sama cari .. Bayangkan jika dapat suami yang sekadar bagi duit lampin dan susu anak .. Selebihnya , dia kata anda dah ada duit sendiri untuk sara diri sendiri … Duit baki gaji dia buat apa ? Hurmm ..

Jangan kerana cinta , buta segalanya ..Telan apa saja .. Diri sendiri merana .. Kalau diri sendiri saja tak pe .. Camana dengan anak anak yang masih kecil ?

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI