Dapur Tanpa Sempadan...

Khamis, 16 Mei 2013

Pesanan sebelum tidur ..

 

“ Pecah rumah semakin melampau !  Bla .. bla .. blaa … “

Satu pesanan penaja dari jiran tetangga melalui group whatsapp yang meminta semua jiran berhati hati terutama di waktu siang ketika orang sibuk gi kerja. Yang tinggal mungkin anak kecil bersama si isteri yang tak bekera atau dengan orang gaji .

Tak kira tempat ! Kalau diorang nak masuk , diorang masuk ! Diorang akan buat ‘siasatan’ terlebih dahulu sebelum nak buat kerja pada hari mendatang !

Mungkin kita rasa rumah kita takde barang berharga bila mereka pecah masuk tapi perlu diingatkan , mana la tau kot ketika mereka pecah masuk , kita ada dirumah ! Sangat merbahaya bila situasi begitu berlaku .

Sila tingkatkan keselamatan rumah kita. Yang gemar keluar malam tu , janganlah umpan penyamun sampai ke rumah kita. Umpan tu , macam macam benda yg mampu membuatkan mereka mengekori kita .. Anak dara , harga benda cam gadget dan macam macam lagi.

Negara kita ni selamat , kata mereka .. Tapi belum tentu kita selamat. Jadi , pandai pandai la selamatkan diri sendiri ..

Semalam di klinik ..

 

Amboiii .. dah pandai dah dia buat lawak di tengah org ramai ! Tak kisah org tgk dia dah !

Penat mengekor dia semalam .. Dari seorang ke seorang dia gi tp takde la nak mengusik kecuali sorang budak perempuan tu .. tu pun sbb dia dok guna tablet .. sibuk nak gi join sama ..

Dah jumpa doktor ,  balik ..baru lega tp masalah lain lak timbul. Nasib baik dah jumpa jalan penyelesaiannya ..

Tak kisah laaa .. janji semua okeh !

Published with Blogger-droid v2.0.10

Cerita peribadi aku !

 

Ada sorang tanya ..

“ Ko cerita menda menda melibatkan diri kau dalam blog ni , tak rasa ianya satu peribadi ke ? “

 

Aku jawab ..

“ Selagi mana ianya mampu memberi pengajaran pada orang lain dan juga mereka ( pembaca ) berkongsi pengalaman bersama aku , aku rasa peribadi tu cumalah soal kecik jer .. Melainkan ianya benar benar peribadi seperti aku pakai seluar dalam apa hari ni atau sapa bini no 2 aku .. haaa .. tu mmg peribadi .. “ .

 

Aku kekadang pelik dengan sikap sesetengah manusia zaman ni .. Bila gi dating dengan bf /gf , tak segan silu lak nak bercerita . Atau dok mengumpat atau mengutuk mengeji , tak segan lak … Tang cerita peribadi yang mampu memberi pengajaran pada orang lain , segan nak cerita . Selagi mana tak mengaibkan , bagi aku .. ok jer..

Namun aku bersyukur … sejak aku berkongsi cerita dalam blog aku ni , mcm mcm aku dapat ilmu dari rakan rakan yang berpengalaman . Yang tak berpengalaman tapi punya ilmu pun ada .. Aku terima , tapis dan gunakan untuk kehidupan aku..

Terima kasih .. Semoga ALLAH berkati anda semua ..

Doktor kerajaan vs Doktor Swasta !

 

Pening sat aku .. Mana satu nak ikut ni ??

Doktor pakar swasta kata .. “ Sila buat dengan segera .. Takut nanti akan beri kesan sampingan pada tubuh badan .. “.

Doktor kerajaan kata lak .. “ Ok lagi . Minggu depan kita buat. “.

Hurmm … nak ikut mana satu ni  ? Ikut kerisauan , mmg ada . Tapi .. hurmmm .. entahlah .. susah nak kata .

Bukan apa , bila tanya ‘yang kerajaan’ cam semalam di Hukm tu .. katanya ‘ yang swasta’ tu cuma nak duit jer .. Erk…

Bagi aku tu cuma pendapat peribadi jururawat Hukm tu .. Bukan mewakili pendapat jururawat berpengalaman .. heee .. Memasing ada sbb kenapa dan mengapa ..

Apa pun , ikut kemampuan diri . Rasa mampu , terus je buat di swasta. Rasa nak berjimat atau tak mampu , kerajaan je la nooo .. ehehee ..

Sabar menanti ..

Dari kul 10 pagi .. Dari Klinik P9 ,kemudian ke Hospital Putrajaya.. Dan jam 2 petang , segalanya selesai utk urusan appointment..

Tak pelah.. Keadaan pun tak membimbangkan sangat pon  .Doktor kata ok je .. Takde pendarahan atau turun darah .. Cuma doktor klasifikasikan keguguran .. Nak cerita panjang pon , susah ..

Semoga Allah permudahkan urusan kami. Terima kasih atas doa dan keprihatinan kawan kawan ..

Published with Blogger-droid v2.0.10

Kena cuci ..

 

Hurm ..Gi swasta , makan beribu ..Gi kerajaan ? Mungkin sebulan .. kalau bernasib baik , awal lagi ..Ni tgh tgu giliran  nak buat temujanji ..

Hurm .. Apa kes sebenarnya ? Tak de kaitan dgn bunian atau makhluk halus..Kira mcm rezeki la.. Nasi di jari dah ..menghala ke mulut .. tapi terjatuh .. Lebih kurang gitu la ..

Takpe .. Inilah kehidupan ..

Published with Blogger-droid v2.0.10

Segmen : Relevankah lagi blog sebagai platform perniagaan online ?

 

Ahaaaa .. Segmen datang lagi .. Kali ni dengan isu yang lebih menarik buat rakan rakan pembaca di dunia maya ini .. hehehe ..

Tajuknya pasti membuatkan blogger yang punya bisnis online berminat nak mengetahui pendapat rakan rakan blogger yang lain terutama yang baru baru ni .. Maklumlah , segar dari ladang ..

Bukan apa .. ada orang kata blog dah tak leh cari makan untuk buat bisnis. Skang ni ramai guna FB , Instagram utk mempromosikan bisnis online mereka. Sbb tu aku buat segmen ni ..

Citer banyak tamo .. Mudah je … Kenapa aku buat dalam bentuk segmen ? Yang pertama , boleh berkongsi rakan pembaca . Keduanya , dapat memperkenalkan blog blog yang punya penulis yang bijak serta kreatif. Dan pastinya adalah untuk bertukar tukar pembaca ..

Segmen ni dah ditutup yer .

Pendapat rakan rakan kita yang lain : 

Terima kasih kerana sudi membaca …

Beberapa malam sebelum itu ..

 

Mimpi ! Aku mimpi..  Aku terjaga dan terus pegang perut wife dan istighfar .. Baca apa yang patut dan berdoa agar apa yang aku mimpikan itu tak jadi kenyataan .. Sekadar mainan mimpi ..

Pagi tu , aku ada bgtau wife yang aku mimpi buruk tapi tak ceritalah apa mimpi tu. Cuma aku minta wife jaga betul betul kandungan tu. Hurmm … Maklumlah , kecik lagi.

Dan semalam , selepas pegawai perubatan klinik Dr.Hamid Arshat buat scan , dia sendiri macam tak percaya apa yang dia lihat .. Dia minta kitorang gi duduk dulu . Sementara tu dia akan pergi berbincang dengan Dr. Hamid ..

Dan nama kitorang dipanggil masuk . Mukanya tidak menampakkan keriangan langsung seperti sebelum sebelum itu .. Dia mintak kami bersabar. Wife dah mula .. hurmm ..

Aku ? Aku seolah olah dah sedia. Redha. Sebab mimpi tu semacam satu petanda buat aku .. Yer , aku redha. Bukan rezeki kami lagi.

Dr.Hamid pon ada bagi beberapa cadangan selepas itu. Hurm.. Ni jap lagi nk gi ke klinik kerajaan untuk buat pemeriksaan lanjut dan dapatkan pandangan kedua untuk tindakan selanjutnya.

Doakan kami ..

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI