Dapur Tanpa Sempadan...

Ahad, 19 Mei 2013

Aik ? Tiru daddy dah ?

 

Di Astro Ceria tadi ada tayang rancangan prank tuu .. Ala si budak kecik ngan Nabil tu .. Lebih kurang tajuk dia KAN DAH KENA .. lebih kurang la kot .. hehehe ..

Part si Apek kena dengan Nabil tu , mmg buat aku ketawa kaw kaw punya ! Yelah , Apek kan suka kenakan orang .. Haaa , kali ni dia kena sendiri dengan anak muridnya iaitu Nabil !

Masa aku ngan wife ketawa tu , Qhaliff ikut ketawa gak ! Pastu dia diam .. pandang aku , ketawa lagi !! Hekler budak niiiii .. Dah nak lawan tokey nampakkk ..

Amboi .. dah leh start membaca dah ni ! Selain dari pandai ajuk , dia pantang tengok aku mengunyah.. Cepat cepat mai mintak. Tak kira la apa pun aku makan , dia nak !! Grrrr ..

Sekejap je masa berlalu.. Tau tau dah setahun .. huhu ..

Kisah tempah baju melayu ..

 

Ramadhan tak lama dah . Pastinya lepas tu Syawal. Kalut la manusia dengan baju raya baru dan sebagainya. Aku pun dah mula nak menempah sbb nak sedondon dengan Qhaliff dan wife ..

Sejak kehadiran Qhaliff, baju melayu raya beli siap je.. Malas nak tempah . Tapi kali ni , plan nak tempah .. Biasanya gi tempat kat Medan Mara tu jer .. Sana buatannya indah dan murah sekali .. hehe.. Murah tu tak la murah sangat.. Tapi masih mampu dibayar la.. heehe ..

Tadi di Alamanda , ternampak satu butik top ni .. Saja la masuk tengok memandangkan ada banyak baju melayu sedang dijual di situ. heheee… Boleh tahan harga.

Aku tanya kat seorang lelaki yang melayan kami samada mereka masih amik tempahan. Katanya masih amik .. Ok la tu .. leh la buat kat situ jer ..

Wife tanya harga .. Hurmm .. RM300 siap semua ! Termasuk kain 4 meter .. Hurmmm .. Kalau anak aku nak gak , jumlah RM500 . Dia kira aku punya dia bagi RM350 dan anak aku , RM150 !!

Wife terkejut .. Tadi kata kalau aku sorang jer , dia bagi RM300 tapi kalau dengan anak , dia bagi RM350 ! Aik .. terbalik ke ni ? Hahahaha .. Sahih terbalik … Adehhh ..

Dua beranak , RM500 untuk baju melayu di pagi raya .. Pakai jap je tu .. Pastu masuk mesin basuh , disimpan terus  ! Adoiyaiii

Kensel .. keluar dari butik .. Fikir masak masak .. Baik beli siap jer .. Kacak , mmg dah kacak bila berbaju melayu cuma nak lagi nampak segak bergaya anak beranak gitu ! Hahahah …

RM500 ??? Tunggu duit BRIM je laa …

Tambah lagi koleksi !

 

Weeeee... warna kelabu berjenama Camel lak kali ni ..Lama dah cari yg ok skit .. Hehee ..

Camana leh jumpa ? Haaaa.. tadi kat Alamanda .. Plan nak cari jeans sehelai memandang yg ada ni dah koyak kat bahagian punggung tu haaa... Aku pun pelik la cmna leh koyak kat situ .. Bukan sehelai tp dah berhelai helai.. heee..

Masuk butik Camel .. berkenan kat seluar kargo ni.. Seluar byk poket tu haaa.. Dalam dok pilih pilih seluar , aku terperasan wife dok tgk 'something' . Cepat cepat dia letak dan sorokkan .. hahahaha..

Aku gi tgk .. Aku senyum ..Hahaha..

" Sampaii hatiii sorokkan yerrr .. "

Snow cap weh !!! Harga ? RM99.. Selama ni beli , paling mahal pon RM49.. beli kat Mid Valley.

Terus aku letak seluar yg aku nk amik td.. test snow cap tu .. Waaahhh.. sedapnyaaa pakai ..

Lemparkan senyuman kat wife .. Geleng kepala jer dia .. Kalahkan budak-budak !! Hahaha..

Akhirnya keluar dari butik Camel tu dgn seluar kargo  di dalam plastik dan snow cap baru , di sarungkan terus ke kepala ! Kikiki...

Published with Blogger-droid v2.0.10

Sabarlah wahai hati ..

Dulu aku pelik camana mak aku leh sabar dgn aku yang gemar sepahkan rumah terutama dlm bilik tidur ..

Sekarang , aku faham dah !

Published with Blogger-droid v2.0.10

Terkedu ketakutan aku ..

 

Kali pertama aku baca , di timeline FB .. Dulu aku tak beberapa mengerti akan ketakutan ini tapi sejak akhir akhir ini , ketakutan ini senantiasa ada dalam diri .. Sangat menakutkan ..

Aku google mencarinya di internet , kisah hari akhirat ..

 

" Allah Taala berfirman:

“Di mana matahari?” Maka, matahari dibawa mengadap Allah Taala. Ia berhenti di hadapan Allah Taala.

Allah Taala berfirman kepadanya: “Kamu! Kamu telah memerintahkan hambaKu untuk sujud kepada kamu? ”

Matahari menjawab. “Tuhanku! Maha Suci diriMu! Bagaimana aku harus memerintahkan mereka berbuat demikian sedangkan aku adalah hamba yang halus?”

Allah Taala berfirman: “Aku percaya!”

Allah Taala telah menambahkan cahaya dan kepanasannya sebanyak 70 kali ganda. Ia telah dihampirkan dengan kepala makhluk.”

Ibnu Abbas r.h. berkata: “Peluh manusia bertiti dan sehingga mereka berenang di dalamnya. Otak-otak kepala mereka menggeleggak seperti periuk yang sedang panas. Perut mereka menjadi seperti jalan yang sempit.

Air mata mengalir seperti air mengalir. Suara ratap umat-umat manusia semakin kuat.

Nabi Muhammad SAW lebih-lebih lagi sedih. Air matanya telah hilang dan kering dari pipinya. Sekali, baginda SAW sujud di hadapan Arsy dan sekali lagi, baginda SAW rukuk untuk memberi syafaat bagi umatnya."

Mengenai jambatan Siratul Mustaqim .. Hurmm . Mungkin ada yg terlupa kita perlu menyeberanginya ..

Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka.

Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun.

5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun.
Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki.

Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu.

Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.

 

Astaghfirullah al azim .. Aku membaca satu demi satu dengan bernafas ikut mulut . Takut akan azab ALLAH .. Beraninya kita ni kan ? Kita hidup atas dunia ni pon dah rasa lama .. Bayangkan di padang masyar nanti beribu tahun lamanya sebelum mengadap Allah untuk pengadilan ..

Gambaran sebegitu saja dah cukup menakutkan .. Tak mampu dek akal untuk mengimaginasikan betapa gerunnya hari akhirat .. Tapi kita lebih gerun berdepan dengan boss di pejabat , boyfriend yang cemburu atau awek yang tengah merajuk kerana terlupa nak wish harijadinya ..

Lalai sungguh kita ni .. Asyik dengan ‘ sandiwara’ dunia padahal inilah tempat untuk kita kumpul amalan utk bekalan di akhirat nanti ..

Bila hujung minggu ..

 

Masa bujang dulu , hujung minggu pasti nak jumpa geng geng lain .. Lepak sambil beriadah menghabiskan saki baki duit yang ada dalam bank .. heee..

Dah nikah ? Hurm.. masih ada yang melakukan aktiviti tu samada berseorangan atau berkeluarga. Bagus la .. Kawan , sampai bila takkan hilang jika niat persahabatan tu kerana ALLAH ..

Aku ? Hehe.. Aku akan hanya keluar keseorangan bila aku ada job di luar .. Kalau tak ? Aku pasti akan bersama sama keluarga aku , ke mana saja .

Tak boring ke ? Masa yang aku ada sangatlah singkat .. Dengan masa yang singkat itulah aku nak abiskan bersama keluarga tercinta .. Mana la tau kan ? Kita atas dunia ni sementara je. Baik aku curahkan kasih sayang pada yang menghargainya ..

Jadi , hari ni .. operasi membersihkan rumah dan keluar beli barang dapur .. Minggu depan , dah kena balik Kelantan .. Wow.. lama rasanya tak balik sana .. Dengar cerita , panas .. huhu ..

Photo

Dah tidur .. masa untuk selesaikan apa yang patut diselesaikan ..

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI