Rabu, 17 Julai 2013

Tak tau masak atau pemalas ?

 

Terbaca status jiran aku , Adnan Ibrahim atau gelaran popularnya ialah Mat Gebu.. Mat pinjam status tu eh ..

zaman sekarang ni tiada alasan "tak tau masak".....cuma orang malas jeee kasi alasan macam tu... “

Aku tak terasa langsung dengan status jiran aku tu malah aku mengaku kebenaran status tu ..

saya tak tauuuu dan saya mmg malas ! Haahahah ... Sbb bila saya masak , saya akan berlagak seperti juara masterchef walaupun saya tak tau camana masterchef memasak ! Heheheh .. “

Sebenarnya mmg tak susah nak memasak ni .. Lebih mudah memasak dari makan ! Antara nak ngan tak nak jer .. Untuk kes aku ni, aku lebih tak nak.. Sbb aku spesis tak nak kotorkan dapur. Bila dapur tu dah bersih , aku sayang giler nak kotorkannya ! Nanti kotor , nak kena bersihkan semula ! Haaa… Kan dah berganda kerja aku !! ( Boleh terima ke gitu alasan aku ? Hehehhe … )

Kali pertama aku memasak dan itu juga kali terakhir ialah aku masak nasi goreng ! Sebenarnya aku masak untuk aku je makan memandangkan ahli keluarga terutama mak ayah aku dah makan . Bila dah siap masak tu , aku jemput la mereka makan .. Nak la pulak diorang ! Nasib baik ada baki lagi dalam kuali tu .. Dan sememangnya , diorang kata sedap ! Abis terus nasi goreng dalam kuali tu !! Huwaaaa..

Sejak tu.. aku tamo masak dah sbb aku tau , aku masak sedap ! Hahahha .. Aku suka makan tapi aku tak nak gemuk !! Bila masak sedap , aku kuat makan … Jadi , tamoooo masak .. aku makan apa saja yang dihidangkan atas meja ! Sedap ke tak sedap , aku makan ! Janji boleh teruskan hidup .. memadai sudah ! Heheheh ..

Sejak kawin ni aku cuma masak maggie yang dipelbagaikan .. Cam nak masak memasak lauk pauk tu , aku serah je kat wife sbb dapur tu dapur dia .. Aku tak nak usik woo dapur tuu .. Nanti usik , aku ubah susun atur dapur tu dari kemas ke selerak .. Aku jugak kena marah ! Hahahaha ..

Jadi , aku terima je la hakikat yang aku ni pemalas ! Kalau na membantu tu , aku bantu tang basuh pinggan atau mengemas jer .. Lain , aku sakit pinggang !!

Dah semakin pulih ..

 

Dia tak tau yang mak ayah dia risau je tengok luka tu .. tapi dia tetap seperti biasa .. berjalan ke sana sini tanpa ada sebarang rasa takut kecuali nampak kucing je ! Hahahaha ..

Semalam …

Hari ini ..

Ada yang cadangkan pasang pagar ke kat tangga tu .. Memang ada niat gitu tapi masalahnya , dia ni bukan je suka main kat tangga .. Apa saja yang boleh dia nak main , dia main . Skang ni dok suka panjat sofa pastu merayap dari sofa ke sofa macam komando ! Takkan nak pasang pagar kat sofa lak ?

Nanti dah besar skit , main panjat pagar lak .. Aku masa kecik , grill pon aku panjat ! Heheheh … Dapur tu.. kalau letak pagar , tak hilang kecomelannya ? Hahahah ..

Memang betul .. Anak lagi penting tapi camana pun kita kena kasi dia explore segalanya. Ini masa dia nak belajar dan sbg ibu bapa, kena awasi dan kasi tunjuk ajar .. Apa yang boleh dan apa yang tak boleh .. Benar kita mampu kawal tapi Allah yang tentukan . Doa, tawakal dan redha…

Baru sorang .. Tambah lagi nanti ? Fuhhhh …

Bila UAI difitnah …

 

Hurm.. terbaca komen seorang rakan di FB membuatkan aku tertanya , apakah kes sebenarnya ?

Kawan tu komen ..  “ FAKE “. Aku masuk dan baca segala komen yang ada .. Hurmmm .. Dan aku dapat jawapannya .. Haihh .. Sapa la punya kerja ni .. Nak sangat pikul dosa kat akhirat nanti !

Ustaz Azhar Idrus mana ada guna Twitter .. Tu diorang la kata.. Aku tak follow pon mana mana UAI punya akaun di laman sosial ni . Susah sangat nak dapatkan yang ori !

Pelik la.. diorang yang buat semua ni , takde rasa takut pada ALLAH ke ? Oh , ramai je tak takut. Kalau takut pasti tiada yg dedah aurat , tak puasa dan tak solat.. Berani benar eh .. Gulp ..

Astaghfirullah al a’zim ..

‘Ololololo… omey..omey…omey’

 

-iklan-

 

Assalamualaikum wbt semua… macam mana dengan prestasi Ramadhan uolls so far? Semoga terus kekal cemerlang, gemilang dan terbilang hingga ke penghujung ya… ni iolls nak tanya sikit, sapa teringin nak dapat anak comel cenggini angkat tangan!!!! [konpem takdak sapa angkat tangan, ape ke gile tetiba nak angkat tangan depan PC/laptop/smartphone khennnn]

clip_image001

Kalo uolls teringin nak baby yang comel cenggini konpem laa iolls tak dapat nak bagi… tapi kalo uolls ada masalah berkaitan sistem reproduksi atau dalam erti kata lain, masalah kesuburan, haaaa….

Yang tu iolls ada suggestion baeekkkk punya… well, of coz cahayamata itu adalah rezeki pemberian Ilahi, namun tak salah jika kita berusaha kan…. Berusaha dan berdoa lalu berserah, barulah complete konsep tawakkal…

Jadi ,bagi para wanita yang mengalami MASALAH HAID TIDAK TERATUR, HORMON TIDAK STABIL, ALERGI, ECZEMA mahupun menghidapi penyakit POLYCYSTIC OVARY SYNDROM [PCOS], iolls sarankan uolls cuba amalkan consume GLA secara konsisten… sebelum iolls kongsikan pengalaman pengguna yang telah berjaya, apa kata kita berkenalan dahulu dengan GLA ini secara ringkas… secara ringkas sudaaahhhh….

Kalo nak kenal lebih-lebih uolls kena laa kontek iolls baru laa kita boleh sembang dan sharing sesedap rasa…

clip_image003

GLA Complex Shaklee merupakan kombinasi minyak borage yang mengandungi Asid Gamma Linolenik (GLA), Asid Linolenik (LA), minyak bunga matahari dan Vitamin E. Antara manfaat utama dari GLA ini :-

  • Membantu mengawal dan mengatur kitaran haid
  • Meningkatkan kesuburan
  • Melegakan Pre-Menstrual Syndrom (PMS)
  • Membantu dalam menangani menopause
  • Menguatkan kuku dan rambut
  • Menjadikan kulit lebih sihat dan berseri
  • Membantu menangani eczema
  • Melegakan simptom akibat Rheumatoid Arthritis
  • Mengandungi Vitamin E yang berupaya menguatkan dinding arteri
  • Menguatkan imuniti badan
  • Memperlahankan proses penuaan
  • Mengawal kencing manis
  • Mengawal kolesterol
  • Bagus untuk sistem saraf

Last but not least, jom saksikan testimonial pengguna GLA yang telah mendapat hasil yang baik dengan izinNya…

clip_image005

Ohooo… yang lebih menariknya, pada bulan Julai ini Shaklee membuat harga promosi khusus bagi GLA Complex maka harganya menjadi jauh lebih rendah daripada harga pasarannya yang berjumlah RM91.25 itu…. Jika uolls berminat nak tahu berapakah harga promosi ataupun nak tanya lebih lagi tentang GLA Complex ni, jemput sms/whatsapp iolls di 013-3506678 [Dila] J

Betapa mereka harapkan bonus Aidilfitri !

 

Kerajaan oh kerajaan .. Mereka sesungguhnya menantikan jawapan dari anda .. Sesungguhnya terasa beban skit tahun ni sbb banyak barang naik harga termasuklah nak bayar saman AES yang mana kebanyakkannya kena perangkap kamera di lokasi  mengarut di Putrajaya .. Ada ke lokasi tu dikatakan kerap berlakunya kemalangan ?? Gilo ke ?

Ok .. Berbalik pada bonus .. heee.. Dengan hasil bayaran saman AES tu , agaknya boleh kot bayar bonus ? Paling tidak pun kasi la saguhati .. Barulah sejuk skit hati nak berhari raya dan nak balik raya pon , bersemangat la … heeee ..

image

Text prank ni aku dapat di Whatsapp. Aku tkde masa la nak wat gini sbb kecewa wooo mereka bila seronok memula  tapi sedar dipermainkan dipenghujungnya .. hurmm ..

Harap kerajaan pertimbangkanlah sbb besar mana la sangat gaji keje gomen ni kan  terutama yang berstatus kontrak tu .. Yang swasta tu . jgnlah kritik lelebih sangat mereka yang keje gomen ni .. Nampak je mudah keje gomen ni tapi hakikatnya … hurmm…

Kesian kat penjawat awam ..

"Tau dah tapi .. "

 

Artikal dari Sinar Harian Online semalam .. Nak baca tapi tak terbaca hinggala tgh malam semalam ..

Sememangnya membuatkan aku loya tekak walaupun lama dah tau pasal kes gini sbb kak ipar wife aku keje sbg Inspektor Kesihatan dan sering cerita pasal semua ni .. hehehe ..

Kedai nasi kandar meloyakan

" Selamba saja si tukang masak sebuah restoran nasi kandar di sini memakai singlet serta berkain pelekat yang diikat tinggi, sambil memasak lauk pauk untuk dijual kepada pelanggan.

Tepung yang digunakan untuk membuat roti canai dan pelbagai jenis roti lain pula hanya diletakkan di sebelah tandas sahaja.
Bukan itu saja, si tukang masak yang juga dipercayai pemilik restoran berkenaan mengejutkan pegawai penguat kuasa Jabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang (JKNPP) ketika membuka peti sejuk tempat menyimpan bahan mentah.

Di dalam peti tersebut didapati kuah kari meleleh di segenap ruang dalam peti sejuk yang terdapat di dalam restoran yang terletak di kawasan Bayan Lepas itu. ".

Nak baca lagi ke ? Hahaha .. kang tak lalu nak makan ? Gi baca sendiri kat laman web Sinar Harian .. Klik SINI .

Bab makan kat luar ni , memang susah laa nak kata terutama bab kebersihan. Penat nak pikiaq . Tak leh la nak kata tempat 5 bintang tu dah cukup comel .. susah aiih ..

Yelah , yang terbaik masak sendiri cuma tu la.. TERINGIN ! Camana tu ? Huhuhu .. Cam aku ni , selalu sangat teringin sbb nak masak sendiri , ke hujung nyawa laaa aku tak rasa apa yang aku nak rasa tu .. hehe .. Salahkan diri sendiri !

Lokasi kejadian ..

 

Hurmm…. dia duduk kat anak tangga pertama kemudian dia tunduk untuk naik ke anak tangga ke dua ..  Mengantuk tapi tak nak tidur ! Berulang kali angkat tetap nak merayau dia ! Sudahnya , dapat la belang tarung kat dahi tu…

Alhamdulillah .. surut dah selepas aku tuamkan dengan ais dan letak aloevera untuk redakan luka Qhaliff sejurus kemalangan itu. Nasib baik la dia tak nangis meraung.

Dan pagi ni …

Dia ‘ulang tayang’ kejadian semalam , tanpa rasa takut ! Tapi nampak kucing kat luar rumah , tau pulak takut ! hurmmm …

Published with Blogger-droid v2.0.10

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI