Dapur Tanpa Sempadan...

Ahad, 21 Julai 2013

Bila si bapa lebih mengenali anak !

 

Kena lagi kat dahi dia ! Kali ni dia tergelincir lalu kena tepi kabinet tv ni .. Hurmm… Berkali kali aku bagitau kat mak dia , yang dia dah sangat mengantuk ! Aku tau la sbb Qhaliff sebelah siang dia tidur 3 kali ! Dan hari ni baru 2 kali je aku tengok dia tidur .. Petang ni tak tidur lagi ..

Sebelum tu mmg aku dok usung dia ke hulu ke hilir .. Dia nak keluar main .. aku ikut … Tapi apa nak kata .. Qada dan Qadar .. Kena terima .. Redha ..

Hasil seni Qhaliff .. Pastu , baru la kejadian ni berlaku .. Kesian .. Tak sempat nak amik gambar dia .. Tak sampai hati tengok luka kat dahi dia tu. Hampir ke parut lama dia .. Ni orang kata luka lama berdarah kembali !

Nak salahkan sapa ? Geram mmg ada tapi kena terima ketentuanNya .. Sapa nak anak sakit kan ? Hurmm ..

Astagfirullah al’azim ..

Published with Blogger-droid v2.0.10

Rezeki Ramadhan ..

 

Ingat tak kisah aku baru baru ni ? Bertarikh 10 Jun 2013  , bertajuk Takde rezeki .. ni ? Hehehe …

Tadi aku gi kedai runcit berhampiran rumah aku dengan Qhaliff untuk beli telur ayam .. Sampai kat situ , aku terpinga-pinga jap. Camana aku nak amik telur ayam ni sedangkan aku dok dukung Qhaliff ?

Nasib baik la pekerja kedai yang berbangsa Bangladesh tu datang kat aku.

“ Boleh tak ambilkan telur ayam tu untuk saya ? “. Tanya aku.

Dia balas dengan senyum dan pantas lakukannya untuk aku. Alhamdulillah .. Senang keje aku ..

“ Berapa harga yer  ? “

“ RM3.70. “ . Jawabnya ringkas.

Aku hulurkan sejumlah duit. Dia pulang bakinya tetapi aku minta dia masukkan ke dalam tabung surau yang ada diatas meja cashier tu.. Bukan riak atau angkuh bila aku cerita ni tapi sekadar ingatkan diri. Pahala aku tak banyak mana .. Jadi , bila aku cerita ni , aku harap ada juga la rakan pembaca ringankan tangan banyakkan sedekah. Tapi biarlah tangan kiri tak tau .. kan ?

Tiba-tiba pekerja tu tanya aku ..

“ Abang pernah hilang duit kat sini tak ? “ .

Aku mengiyakan dan bagitau jumlah yang hilang. Dia kata dia masih ingat lagi aku beli barang dekat dia dan jumlah yang hilang tu hampir sama dengan yang dia jumpa.

Katanya lagi duit yang ada pada dia tu dijumpai oleh tukang sapu kedai tu .. Tukang sapu tu serahkan pada dia sbb dia rasa dia tau sapa punya tapi jumlahnya berkurangan.

Aku senyum jer.. Kemudian pekerja tu keluarkan dompet dia dan hulurkan sejumlah wang pada aku . Aku minta dia masukkan ke dalam tabung surau … Semoga Allah rahmati dia atas kejujurannya ..

Aku ucapkan terima kasih dan berlalu dari situ .. Qhaliff masih dalam dukungan aku..

Rezeki aku bulan Ramadhan.. Sememangnya rezeki kita ni dalam pelbagai bentuk .Alhamdulillah ..

Photo

Blogger popular dicekup tak puasa !!

 

Walaupun belum ada entri original , zaman ni ada blogger dah cop diri mereka dah cukup popular dan boleh dah demand untuk bayaran tinggi walaupun entri di blognya tah hapa hapa !

Haaa.. Tapi untuk kes ni , blogger yg lebih popular dari ayahnya ni kantoi kononnya tolong update blog untuk ayahnya tapiii .. belum sempat satu patah perkataan , dia dah tidur ! Takde idea la kot ?

Bila bapak dia hilang , tau tauuuu .. Tu diaaa .. Ooooo…. tak posa yer !!

Pengalaman lebih mahal dari wang ringgit kerana pengalaman mampu menjana pendapatan di kemudian hari !

Published with Blogger-droid v2.0.10

Malaysia vs Chelsea : Apakah ramalan anda ?

 

Kalah .. dah tentu kan ? Persoalannya , kalah bermaruah atau kalah lauk ? Maksudnya kalah besar laaa .. Atau nak tepat lagi , kalah memalukan !

Ok ..bila kata gini , pastinya akan kata la .. “ Ko ni takde semangat patriotik sungguh ! “ . Amboi .. kalau kata gitu , terang terang ke tak sokong pasukan negara ? Ngarut betul laa !

Kalau tengok dari pencapaian negara kebelakangan ni .. Rasa-rasanya apa yang mampu dilakukan oleh pasukan negara kendalian Rajagopal yang asyik dengan asalan eksperimen ni ? Bila menang , dabik dada .. Amboi.. Bila kalah , dah standby jawapan . Nak lagi best , target kita ialah Piala Asia ! Boleh gitu ?

SAHUT CABARAN

Alasan awal yan aku petik dari Bharian Online ..

"Saya fikir kita ada 26 pemain terbaik untuk diturunkan. Saya perlu lihat tahap kecergasan mereka. Kita tak boleh fikir semua pemain boleh bermain, kita tetap perlu melihat kepada situasi, siapa pemain terbaik yang boleh kita turunkan.

"Memang kalau boleh saya nak turunkan kesebelasan terbaik untuk memulakan separuh masa pertama. Apa pun saya akan turunkan pemain yang saya fikir cukup cergas dan betul-betul boleh bermain," kata Rajagobal ketika ditemui pada sesi latihan terakhir di Stadium Shah Alam, malam tadi.

 

Walaupun Chelsea tu nama besar , aku pasti bila mereka bertemu tuan rumah , mereka akan bagi muka . Tapi bila peluang gitu tak diambil betul betul , maka mereka pon nak jaga muka kan ? Apatah lagi nanti di depan penyokong setia mereka yang ada di negara ni ..

Aku , sebagai rakyat Malaysia pastinya nak tengok permainan yang menarik yang ditonjolkan oleh pasukan negara. Tapi aku taknak sekadar permainan menarik je ! Nak juga keputusan yang menarik !!

Buktikanlah aku salah wahai , Datuk Rajagopal. Kalau kalah besar gak ni , aku harap .. letaklah jawatan ! Contohilah pasukan hoki negara tuu .. Carilah jurulatih lain yang mampu bawa perubahan ! Jangan lupa , duit rakyat tu yang sedang dibelanjakan untuk bayar gaji pemain dan jurulatih .. ke ada sponsor dah yang dok bayarkan ? Kalau ada penaja sekali pon , kena buktikan jugak kan ?

Biarlah pencapaian seiring dengan populariti ! Hehehe …

Takkan layan BEN 10 lak ?

 

Boring dah asyik Upin Ipin ? Yelah , asyik tayang episod sama je kan .. hehehe .. Kalau Ben 10 , byk episod dan panjang panjang eh ?

Sebenarnya dia mengantuk dah ni .. Apa saja yang terpampang kat tv , dia layan .. Tunggu masa nak tidur jer tuuuu ..

Published with Blogger-droid v2.0.10

Telur oh telur !

 

Alhamdulillah .. Petua yang bagus cuma antara nak lakukan atau malas je !

Aku tak tau la skang ni atau mmg dari dulu .. Telur ayam semakin cepat rosak ! Seminggu dah tak leh pakai ! Banyak kali dah aku terkena dengan telur yang baunya … hurmmm ..

Sewaktu aku berusia 20an , yang mana telur ayam mmglah antara feveret aku .. sememangnnya sukar sungguh nak jumpa telur ayam yang dah masuk angin !

Tapi sekarang ni , seminggu beli .. kalau tak makan semua , confirm rosak dan buang gitu saja. Aku nak mengeramkannya jadi anak ayam pon tak leh dah ! Hehehhe .. yang pasti .. aku akan amik telur ayam biasa punya je… kalau ada telur ayam kampung pon ok tapi mahaiiii …

Kenapa gitu ? Aku suspek .. heheh.. tak berani nak tuduh .. nanti kena saman sbb takde bukti ! Tapi

Gara-gara kerana patung mainan je ?

 

Lor ?? Patutlah pon ! Kelmarin aku gi Alamanda .. Ternampak la situasi pelik di McDonalds yang mana punyaaaa la ramai orang beratur .. Aku tak tau la kenapa diorang beratur .. Er , dah abis ke tempoh boikot ? Hahahaha .. Sekejap je eh ?

Esoknya , wife bagitau yang diorng tu beratur kerana nak dapatkan mainan .. Hurmmm .. mainan apa lak ?? Pelik la pulak sampaikan mainan , yang beratur ni majoriti orang dewasa je !

Rupa-rupanyaaaa .. Ni haaa .. Patung ni agenda Illuminati ni haaa .. Memang menjadi laaa ‘tricks’ mereka ni nak buat manusia jadi huru hara ! Hahahaa ..

Berdasarkan satu entri blog politik.. Aku nak bagi backlink , tak leh lak sbb terlalu racist kata katanya .. Gambar di bawah ni berlaku di Pulau Pinang. Katanya pintu McDonalds abis rosak gara-gara nakkan patung edisi terhad tu.. Mak aihhh.. Sampai gitu ? Pastu letak la patung mata satu tu kat dalam bilik eh ? Menjadi lagi agenda diorang .. hehehe ..

Berkaitan dengan ‘tragedi’ ni , ada satu video gak yang memaparkan pelanggan tak puashati kerana tak dapat mainan ni , marahkan pekerja McDonalds kat situ .. Iskhhh.. sampai gitu sekali ker ?

Hurmmm .. Tak tau la apa nak kata manusia zaman ni .. Makin pelik je perangai .. Patung bodoh gitu pon jadi rebutan ? Aiyoooo ..

Mata satu ? Illuminati ? Apa tu ? Google la sendiri .. baca dan hayati sendiri .. Internet untuk dapatkan info .. bukan sekadar untuk mencari pasangan hidup dan menunjukkan fesyen terkini !

 

Published with Blogger-droid v2.0.10

Semakin manja dia ni ..

 

Rasanya , dah boleh dah ada adik ni .. hehehe.. Yelah , sian tkde kawan nanti .. Kena tidur awal la aku cam ni .. hehehe .. Haaaa… Jangan pikir bukan bukan yer ! Maknanya , aku skang tidur lambat jer.. Kena jaga kesihatan …

Cover line ..Hehehee..

Sekejap masa berlalu ? Dan jangan lupa kita semakin tua .. ehehhe .. Skang ni asyik nak berkepit jer .. Pantang ilang je aku , terus cari .. Kalau mak dia ada , dok follow mak dia .. tapi aku pon dia cari gak .. huhu ..

Mereka juga saudara kita …

 

Setiap kali sahur, ada makanan dibazirkan. Setiap kali nak berbuka , juadah penuh atas meja. Nafsu besar tapi perut kecik ! Yang makan sampai membuncit perut , terlupa tujuan utama berpuasa ?

Semoga gambar ini mampu memberi kesedaran pada kita yang mana dikala kita senang , ada juga saudara kita dalam kesusaahan . Apa peranan kita ?

Published with Blogger-droid v2.0.10

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI