Dapur Tanpa Sempadan...

Rabu, 11 September 2013

Sudah matikah hati kita ?

 

Terdengar di Sinar Fm td .. Bila berlaku kemalangan , ada yg mengambil kesempatan yakni mencuri barang milik mangsa. Tak kira la samada mangsa masih berada dalam kereta mahupun dah di bawa ke hospital lalu kereta yang mengalami kemalangan tersebut akan dipecah masuk ! Tahukah ianya satu kesalahan ?

Baru-baru ni ada kes kemalangan melibatkan lori bawa kambing . Abis kambing kambing tu terlepas. Dengar cerita , orang yang berada di situ menangkap kambing tu dan bawa balik rumah . Kira dah jadi hak sendiri ! Boleh ke gitu ?

Apa gile ni ??? Dah takde perasaan ke ? Inilah bala bila dunia menjadi keutamaan. Hati mati !!

Gambar kat bawah ni , kes kemalangan yang melibatkan kereta pikap bawak duit syiling terbalik .. Maka ramai la yang gi ‘ menolong’ mengutipnya ..

Lori Bawa Duit Syiling Kemalangan, Orang ramai Berpesta Pungut Syiling Bertaburan .. “.

 

Aku up status ni di Facebook dan ramai kawan kawan berkongsi cerita dan pendapat .. Antaranya ialah ..

  1. Biasa mmmang macam tu. . Kawan lisa accdent... Meninggal kat tempat kjadian.. Kamera nikon and wet dia semua ilang. Barg2 dlm beg pon illng... “
  2. “ kawan kakliza dah kena..masa accident ada bawa cash yang banyak..hilang..even barang kemas yang dia pakai pun habis kena cabut.. “
  3. “ Biase la tu abg ben...nk yg lg best sy pnah accident motor dgn husband, org 'melayu' kite bleh tgok je sambil isap rokok n yg tlg angkat kmi gi hospital ialah cha ya nun alif...brg2 x yah ckp la...hati mati ke ape tu? ? “
  4. “ Terjadi kat arwah kawan.....
    Masa bgtau arwah eksiden, polis cal pkai no arwah....
    Tp lps pd tu, lesap hp tu...... “
  5. “ Haritu masa saya kemalangan. Memang nasib baik sangat. Ada orang2 yang baik hati. Tolong kutip segala HP, dompet,sampai roti yg saya beli dah penyek2 pun dia kutipkan kumpul. Siap dalam plastik. Bagi dekat saya. Takde satu pun yang hilang. Tu jumpa yang baik perangai. Kalau jumpa yang buruk perangai, memang saye rasa, habis segala benda2 tu. Yela, masa kita tengah sakit. tak ingat dah benda2 tu semua.”
  6. “ memang pun. jiran sy meninggal dalam kemalangan sebelum puasa haritu. hp dan dompet xdijumpai. orang cam muka pun sebab kemalangan berhampiran rumah. “
  7. “ Menyusahkan pihak berwajib utk mendapat maklumat mangsa....ramai hati dah hitam...tak berperikemanusiaan... “

Ianya berlaku dalam masyarakat kita yang dikatakan penuh dengan sikap lemah lembut , sopan santun , tolong menolong.. Apakah masyarakat kita atau kita sendiri sudah pentingkan diri sendiri ?

Akhirnya , ke dinding juga ..

 

 

 

Aku baru perasan . Mungkin masa tercipta lukisan ini , aku kat luar bilik dan dia dalam bilik ngan mak dia .. hehehe .. Sangap sangat la kot kena paksa tidur . Tu yang dia menconteng sana sini ..

Nasib baik la wife beli krayon yang mudah dipadam. Kalau tak ??? Confirm aku cat rumah aku ni dengan warna hitam ! Hahahah .. Tapi sebenarnya semua ni akan menjadi satu kenangan bila semua dah besar .

Hurmm… Bila sebut mengenai perkembangan anak ni , sekejap je dia dah besar. Masih terasa lagi dia berusia sehari di tangan aku ni dan kerapnya aku ke hospital kerana penyakit kuningnya tu ..

Nasib baik la ada blog ni sebagai kenangan untuk aku rujuk bila rindukan saat saat dia kecil dulu .. hurmm .. Contenglah Qhaliff .. daddy okeh je.. Memang beli rumah ni untuk diconteng pon ..

 

 

Published with Blogger-droid v2.0.10

Liposonix dan Thermage : Cara terkini tanpa pembedahan !

 

Baru-baru ni aku ada hadiri satu taklimat kecantikan yang dianjurkan oleh Beverly Wilshire Medical Centre di Wisma Dijaya yang terletak di Jalan Tun Razak , Kuala Lumpur.

Kenapa aku terima pelawaan mereka ? Hehehe .. Biasanya kita dok dengar pelbagai cara dan teknik dalam bidang kecantikan ni dan paling popular ialah melalui pembedahan.

Dan menariknya , teknik yang diperkenalkan julung kalinya di negara kita ini , tak perlukan sebarang pembedahan dan ianya berkesan dengan amat pantas sekali !

Teknik kecantikan ini dipanggil Liposonix ! Gambar dibawah ini menunjukan penerangan bagaimana Liposonix berfungsi . Menarik sekali kerana ianya hanya mengambil masa sejam saja dan tiada sebarang parut pon ditinggalkan malah kelihatan perubahan selepas itu.

Dimanakah ianya berfungsi ? Pastinya tempat paling banyak lemak degil iaitu di perut dan juga pinggang .. hehehe

Liposonix_Abdomen

Gambar diatas adalah contoh bagaimana rawatan Liposonix sedang dijalankan .. Dengan menggunakan High-intensity focused ultrasound sebagai pemecah lemak degil buat mereka yang takde masa nak bersenam atau dah cuba berkali kali untuk hilangkan tapi tak berjaya , pastinya kaedah ini dapat membantu mereka tanpa perlu melakukan pembedahan.

Biasanya kesan positif dapat dilihat selepas 8 hingga 12 minggu . Dan ada beberapa kesan sampingan ringan akan dialami oleh pesakit.Antaranya kesannya ialah temporary redness, bruising, discomfort, dan swelling..

Tu je pon .. Yelah , buat mereka yang nak kurus dengan pantas rasanya cara ni mmg sesuai la .. Utk lebih lanjut , sila ke http://www.liposonix.com dan video mengenainya di SINI dan cara rawatan di SINI  .

Dan satu lagi yang aku pelajari hari itu ialah teknik Thermage untuk rawatan pada muka.

Thermage Treatment_different tip

Bagi mereka yang nak hilangkan kedutan atau juga jeragat , rawatan ni mmg sesuai sangat ! Tanpa pembedahan , teknik Thermage ini mmg memberi kesan buat mereka yang dah melaluinya !

Sangatlah mudah buat mereka andai tiada masa untuk melakukan senaman dan juga ingin terus kelihatan muda ! Hehehe ..

Bagi mereka yang nak mengetahui dengan lebih terperinci , sila hubungi :

Beverly Wilshire Medical Centre

Level 8 & 9, Dijaya Plaza, No. 237 Jalan Tun Razak, 50400 Kuala Lumpur

Tel: +603 2118 2888 / +6018 238 2888

Email: enquiries@beverlywilshiremedical.com

Business hours: Monday-Friday 8am-2am / Saturday 8am-3am

Enhanze Medical Aesthetics Centre

Suite 206, Level 2, Block D, Phileo Damansara 1, No. 9, Jalan 16/11, Off Jalan Damansara, 46350 Petaling Jaya, Selangor

Tel: +603 7960 1788 Fax: +603 7960 2788

Email: customercare@en-hanze.com

Business hours: Tuesday – Friday 10am-2pm / Saturday 10 am-5pm

Dr Alice Total Wellness Specialist

No 62-1, Jalan Maarof, Bangsar Baru, 59100 Kuala Lumpur

Tel: +603 2282 0994 (Bangsar) / +603 3324 6994 (Klang)

Email: info@alice2u.com

Business Hours: Monday-Saturday 10am to 8pm

Klinik Ko (Puchong)

52A, 2nd Floor, Pusat Perdagangan 1 Puchong, Jalan OP 1/5, Off Jalan Puchong, 47160 Puchong, Selangor

Tel: +603-8076 4713 / +603 8076 4715

Business Hours: Monday-Friday 10.30am-7pm / Saturday 10.30am-6pm

Sands' End Aesthetics @ Klink Ujong Pasir

71E & 71F, Jalan Ujong Pasir, Ujong Pasir, 75050 Melaka

Tel: +606-2862988 / +606-2838388

Email: sandsend@sands-end.com

Business Hours: Tuesdays-Saturdays 9am-1pm, 3pm-5pm / Sundays and Public Holidays: 9am-1pm

Masih boleh menyusu ke bila mengandung ?

 

Qhaliff masih menyusu badan. Dan ibunya pula sedang mengandung. Dah nak masuk 6 minggu . Persoalan di hati aku dan kawan kawan yang prihatin .

“ Masih boleh ke menyusu ? “ .

Sebelum ni, wife pernah mengandung tapi ‘tak jadi’. Bila gi pakar , katanya faktor menyusu badan ketika mengandung berpotensi juga menyebabkan kes keguguran gini . Tapi bukan majoriti ! Ikut orang katanya. Kalau badan tak kuat , maka boleh terjadi .

Namun masih ada yang mampu melakukan dua dua sekali yakni menyusu anak kecilnya dan juga mengandung ! Alhamdulillah , anak sihat jer ..

Kalau rajin google , maka akan dapat la jawapan dari pakar pakar sakit puan ni . Malah penjelasan dalam majalah khas juga ada . Antara nak cari atau tidak je ..

Dalam artikal di blog Dr.Zubaidi , beliau ada menerangkan dengan panjang lebar mengenai isu ni .. Aku amik skit eh ?

“ Bagi wanita yang mendapat nutrisi yang cukup dan rehat yang diperlukan, tentu tidak ada masalah untuk menyusukan anak dan hamil dalam masa yang sama. Doktor akan monitor pertambahan berat badan wanita hamil setiap kali datang untuk pemeriksaan antenatal bagi memastikan mereka cukup nutrisi yang diperlukan. “.

Namun begitu ,doktor tidak menggalakkan penyusuan jika kehamilan itu mempunyai masalah seperti :

  • mengalami sakit perut yang terlalu kuat atau terdapat pendarahan dari vagina
  • pernah mengalami kelahiran anak pra matang
  • pernah mengalami keguguran ketika hamil

Hurmmm … Selain dari banyak membaca , dapatkan juga nasihat dari doktor pakar ! Jangan memandai mandai yer ..

Rujukan : http://drzubaidi.com/blog/?p=2042

Kena marah dia ..

 

Sian dia .. Mak dia dalam mood ‘awalan mengandung’ . Jadi tak berapa nak stabil sangat . Aku lak sibuk dok kemas rumah. Mop setelah abis 'melekit’ sana sini gara gara Qhaliff yang sengaja tumpahkan air susu dia tu ..

Bila bagi susu ori , dia gatal gi gigit mak dia . Kan dah kena maraahh .. Tapi tak la menangis cuma bila aku gi amik dia , barulah nak menangis .. Eleh , manja la sangat..

Aku , cium pipi dia .. pujuk dia terus senyum dan ketawa .. Hurm.. buah hati aku sorang ni .. Haihh .. Camana laaa nanti mak dia nak bawak dia balik berpantang kat Kelantan , nak tinggalkan aku kat sini sorang sorang .. Mau meroyan aku nanti !

Aku panaskan susu kambing untuk dia .. Letak dalam buai. Senyum dan bagi botol susu pada dia .. Selawat dan buai .. Tak sampai 10 minit , dia lena …

Sian dia .. Camana la nanti dia bila ada adik … Semoga jadi abang yang penyayang ..

Angin perempuan mengandung ni dasat wooo .. Sapa yang belum kawin tu , haaa .. siap laaa .. Jangan ingat nak menyedap jer .. Dah dapat sedap , sila la layan buah terakhir penyedap tu sebelum bermula episod baru ! Hahahahha ..

Kalut punya hal !

 

Ini susu untuk Qhaliff .. Walaupun untuk 6 bulan keatas dan Qhaliff dah lebih 1 tahun , susu untuk kategori tu takde stok kat kedai . Jadi , terpaksa beli .. Terpaksa yer ..

Cari kat Alamanda , takde gak tapi susu khas untuk ibu mengandung ada ..  Dan mak dia beli la satu untuk dia ..

Sama tak rupanya ? Sama kan ? Bayangkan kalau anda yang tengah mamai dan kelam kabut sbb anak nak susu , anda tertukar kotak yang belum dibuka ini !

Yerrrr.. betul .. Patut laaa lena Qhaliff tidur pagi tadi ! Grrr.. tak pasal pasal aku kena marah ngan mak dia .. Yelah , mana aku nak perasan .. Aku ingatkan mak dia dah belikan sekotak yang baru untuk dia dan yang kotak aku beli tu , nak dibawa ke rumah mak aku ..

Adeh.. sori yer nak .. Jangan risau .. takkan mengandung.. Daddy pon penah minum .. Boroi je ..

 

Published with Blogger-droid v2.0.10

Bila anak didera pengasuh ..

 

Terbaca di blognya ketika aku merayau rayau membaca entri rakan rakan ..

Penderaan Di Rumah Pengasuh . Happens To My Own Friend “

Klik , masuk dan terkedu .. Perghh !! Kalaulah berlaku pada Qhaliff dan tiada apa apa tindakan boleh diambil , mmg aku panas membara punya !!

Bila kita letak anak kita di rumah pengasuh , tak kira la kenalan , adik beradik mahupun sanak saudara sendiri .. sememangnya perlu ada simpan sedikit rasa ambil berat pada anak kita tu. Tak boleh serah bulat bulat gitu ! Anak kita tuuu !!

Ini bukan pertama kali la aku membaca kes kes gini .. Banyak kali dah . Ada yang diambil tindakan dan ada yang sepi begitu saja. Kenapa ? Bukti tak kukuh ! Hurmm ..

Memang sukar bila si isteri dalam keadaan begini yakni perlu kerja untuk bantu suami menambah pendapatan keluarga tapi bila berlaku kes gini walhal si isteri lebih rela duduk di rumah bersama sama anak . Tapi ada yang nak gi opis sebab tak larat nak layan karenah anak ! Jangan tak tau yer ..

Sedikit nasihat .. Bukan senang zaman ni nak dapat zuriat . Bila dah dapat , jaga elok elok sbb ianya amanah dari Allah . Bila budak tu dah besar dan boleh cakap , hanya dua ayat akan keluar dari mulut mereka ..

“ Terima kasih kerana membesarkan saya ini  dengan kasih sayang yang tak berbelah bagi .. “

atau ..

“ Semua ni salah mak bapak aku laa .. Dia yang besarkan aku dalam didikan gini ..  “ .

Plihan di tangan kita . Utk baca kisah dera tu , sila baca di SINI ..

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI