Jumaat, 18 Oktober 2013

Daddy merajuk ??

Pasni nak buat style ibu je laa .. Muka daddy takyah letak dah dlm blog atau mana mana pon .. Merajuk daahhh..

Aahhhh..tak kiraaaaa...

Published with Blogger-droid v2.0.10

Bila kepala semak ..

Ni la jadinya bila g gym dlm keadaan tak bersedia ..Dgn seluar jeans , baju selekeh , mood takde .. Hasilnya , peluh setitik dua dan penat je dpt .

Published with Blogger-droid v2.0.10

Blogging suka suka padahal ?

 

Padahal boleh dapat duit !! Memula aku tak tau semua ni tetapi setelah bertahun dalam bidang ni , baru aku tau .. apa yang kita tulis itu patut dibayar !

Bayangkan yer , nak buat blog mmg senang gile laa.. Sapa sapa boleh ! Tapi nak cerita apa ? Kalau dah mula bercerita , ada ke orang nak baca ? Ler .. satu hal pulak tu kan ?

Maka mulalah promosikan blog. Gi laaa promote dalam page sana sini , kat kengkawan .. kena kutuk , kena perli.. kena sindir ! Semangat jatuh , pastu bangkit semula setelah dapat sokongan kawan kawan lain.. Dan kembali promote blog tu di mana mana saja laman sosial !

Bila dah ada trafik atau pembaca , maka ada la yang mula berminat dengan blog kita tu.. Dan mula mintak tolong promotekan produk ,bisnis atau panggil ke majlis majlis tertentu ..

Satu soalan .. Apakah segala usaha untuk menaikkan blog tu , tak perlu dibayar ? Atau memadaikah dengan sekadar diberi makan , penginapan dan hiburan lalu diminta buat kerja walhal blogger juga patut dibayar ! Yerlah , anda perlukan idea , kreativiti , serta usaha untuk menulis dengan baik dalam blog ! Maklumlah , pasti mereka akan pesan tulis yang baik baik je .. kan ?

Hurm.. melainkan , anda buat blog hari ni , esok plan nak tutup dah atau anda ada kerja tetap dan berblog sekadar suka suka .. maka tu tak leh nak kata apa dah ..

Satu soalan buat mereka yang suka amik blogger tanpa bayaran ni .. Apakah tujuan anda itu tercapai ? Dan blogger , apakah memadai dgn sekadar glamer saja ? Sampai bila ? Bila ‘mereka’ tahu blogger sanggup buat keje secara percuma , maka blogger tiada lagi harga dan akhirnya … ramai blogger berbakat akan terkubur ..

Aku ? Selagi ada internet , selagi itu aku akan berjuang. Kerana aku tau kemampuan aku .. 

Bagaimana nak menjana pendapatan melalui blog?

 

Ada beberapa orang kawan bertanya pada aku .. Camana atau apakah tips nak menjana pendapatan melalui penulisan di blog ? Hurmm.. patutkah aku berkongsi ? Abis laa aku nanti tak leh cari makan !!

Hehehe.. gurau jer.. Rezeki di mana saja .. Andai kita bagus , berdisiplin serta tak cerewet , maka tak perlu risau.. Bagus dalam cara tersendiri ! Keunikan dalam penulisan tu penting. Kalau sama je , apa bezanya kan ?

Aku tak bicarakan mengenai business , jual itu ini di blog .. Aku nak tekankan melalui penulisan yg mana itulah majoriti blogger yang wujud di Malaysia ni dan berminat nak punya pendapatan sampingan melalui penulisan.

Sebenarnya ianya mudah. Seperti yang aku buat dulu dulu , blogger jangan terlalu bergantung pada entri entri hot untuk menjana trafik beribu ribu sehari tetapi bila ada agensi pengiklan ‘datang’ melawat , blog anda cumalah sekadar blog info saja. Perlu ada entri anda sendiri !

Benar .. anda mampu menjana pendapatan melalui banner banner yang dipasang tetapi tidak teringinkah bekerjasama dengan syarikat syarikat besar seperti SONY , NOKIA , MAXIS , PETRONAS dan sebagainya ?

Terlalu banyak job job advertorial untuk anda di luar sana tapi bagaimana anda nak blog dikenali terutama oleh mereka yg punya pengaruh agar dapat mengetengahkan blog anda untuk dipilih ?

Jawapannya .. rajin rajin la komen di timeline blogger blogger yang korang selalu tengok dia buat advertorial produk dan sebagainya. Kena sabar dan tebalkan muka sedikit. Lama kelamaan , dia akan perasan dan akan berkenalan .. Dari situ barulah anda perkenalkan blog anda. Jangan gelojoh.Biar lambat asal terpikat !

Dan dalam blog anda pulak , jangan la sepahkan dengan entri entri yang mana bila ada agensi berminat , diorang masuk tengok .. hanyalah entri entri copy paste atau cedok .. Kena la buat entri sendiri yang menunjukkan anda seorang penulis berkebolehan dan patut mendapat tempat di kalangan blogger blogger senantiasa dapat job !

Ianya mudah jika anda menulis dengan hati. Jika menulis dengan nafsu , maka …. Dan pastikan entri anda ada ‘perasaan’ .. Barulah orang terpikat dan .. walaaahhh … Masa tu , baru tau masa betapa payahnya nak dapat duit dari blog ni .. heee… Nampak je mudah ..

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI