Dapur Tanpa Sempadan...

Jumaat, 15 November 2013

Jangan membuta tuli menyokong !

 

Ada la pulak yang tak puashati ngan entri aku yang lepas seolah aku tak tau apa apa mengenai isu tersebut ! Sebelum aku up , pastinya aku dapatkan 'sejarah' isu tersebut ..

Ni nak tanya.. kalau bukan laaaa si artis tu yang bersuara , rasa rasanya ' si kipas mati ' nak mai 'sound' aku tak ? Takde punya laaa .. Ni sbb artis kesayangannya yang sound tu yang dia tak senang duduk !

Adehhh .. tolong la yer .. Aku bukanlah penyokong tegar KJ atau Siti tapi kalau tengok balik statement Siti tu .. lebih kurang jeeer pon dengan statement KJ .. Sapa tua ? Siti tua dari KJ ke ? Dan ada ke menteri tua atau menteri muda ? Mana belajar ada menteri muda ?

Dan satu lagi .. Tak yah la nak menyibuk hal orang terutama di luar bidang. Kalau nak tegur pun , tak yah nak mention nama orang .. Bagi je secara umum ..

Diri sendiri pon perlu kena selak balik ..

Tips utk elak dari digigit nyamuk !

 

Ok, faham dah ??? Senang je kan ? Sekian .. tak yah dah nak terang panjang panjang ..

Published with Blogger-droid v2.0.10

Senamrobik atau kpopkah itu Qhaliff ?

 

Hahaha.. Dia pasang lagu yang ada kat kereta dia tu .. Pastu bantai menari ! Aku tak tau la punca jadi gitu ! Nak kata dia terlebih gula , tak pulak. Nak kata dia hyperactive .. langsung la tidak .. Tapi inilah dia antara tanda tanda anak semakin membesar dengan sihat ..

Sedikit perkongsian untuk bayi seusia Qhaliff dari PAMA

• Pada peringkat ini kanak-kanak biasanya sudah pandai berkata-kata. Contohnya. “Mana mama?”
• Ketika bercakap, mereka akan fokus terhadap apa yang mereka cakapkan itu.  
• Semasa membaca buku bersama, mereka akan turut menyebut nama objek-objek yang ada di dalamnya.
• Kanak-kanak dua tahun juga semakin pandai naik dan turun tangga.
• Boleh membuka zip yang bersaiz besar.
• Sudah pandai melukis.
• Semakin pandai memegang dan menggunakan sudu.

Tip: Beri anak anda sudu dan garpunya sendiri ketika makan untuk merangsang kemahirannya memegang sesuatu benda.

Manakala perkembangannya pula akan merangkumi 5 asas utama iaitu perkembangan fizikal, bahasa, kognitif, sosial emosi dan estetika serta daya kreatif.

1. Perkembangan Fizikal
Si manja mengalami perubahan dari segi bentuk dan saiz; kebolehan mengawal pergerakan motor kasar dan halus serta koordinasi anggota badan. Motor kasar berkaitan dengan otot-otot kasar seperti merangkak, memanjat, berjalan dan berlari. Manakala motor halus berkaitan dengan hal yang menggunakan saraf seperti melakar dan melukis.
Tip rangsangan: Berikan anak kertas dan pensel warna. Biarkan dia melukis apa sahaja yang diingini untuk memupuk kreativiti mereka.

2. Perkembangan Bahasa
Anak anda akan mengalami perubahan daripada tahap mengeluarkan bunyi-bunyian kepada penerimaan, kefahaman dan mengeluarkan kata-kata sebagai tindak balas kepada rangsangan. Dia akan belajar menyebut apa sahaja yang didengarkannya. Sama ada melalui percakapan ibu bapa, bahan bacaan yang dibaca kepadanya, menonton televisyen dan mendengar radio.
Tip rangsangan: Ajaklah anak menyanyi lagu dengan lirik ciptaan anda sendiri agar anak boleh belajar menyebut perkataan dengan betul. Misalnya,“Masa mandi, gosok gigi, gosok gigi, gosok gigi...baru bersih.”

3. Perkembangan Kognitif
Ini bermaksud keupayaan kanak-kanak mengumpul maklumat dan menyelesaikan masalah. Perkembangan kognitif kanak-kanak berbeza mengikut tahap usia. Interaksi dan komunikasi orang dewasa dengan kanak-kanak adalah perlu. Kanak-kanak memahami dan akan belajar meniru sebutan berbahasa dengan betul setelah melakukan pengumpulan maklumat.
Tip rangsangan: Setiap kali melakukan sesuatu, beritahu anak apa yang anda sedang buat. Misalnya, “Mama nak buka lampu ni,” lalu tekan suis dan lampu akan menyala. Dengan cara ini anak anda akan memahami perbuatan tersebut.

4. Perkembangan Sosial Emosi
Kanak-kanak mula belajar bergaul, berinteraksi dan meluahkan perasaan. Mereka semakin membesar dan pastinya perkembangan emosinya berbeza seperti gembira dan marah. Asuh kanak-kanak dengan mendengar perasaan yang diluahkan dan bimbing mereka ke arah emosi yang positif. Jangan dibiarkan menangis berterusan tanpa mengambil berat emosinya. Tenangkan mereka supaya tidak menangis berpanjangan. Minta mereka memberitahu masalah dan berikan dorongan atau pujian sekiranya mereka boleh menguasai emosinya.

Tip rangsangan: Galakkan anak berkawan dengan rakan sebaya agar dia pandai berkomunikasi dan bertolak ansur.

5. Perkembangan Estetika dan Kreativiti
Lihat kemampuan si kecil mengembangkan daya kreativitinya. Kemahiran ini diperoleh menerusi aktiviti dan projek berkaitan seni visual yang mengutamakan proses, berbanding dengan hasilan akhir. Proses ini mengaktifkan pemikiran kritikal kanak-kanak dalam menyelesaikan sesuatu permasalahan. Selain itu, aktiviti pendidikan seni visual menggalakkan kanak-kanak melakukan eksplorasi dan eksperimen dalam kehidupan seharian.

Tip rangsangan: Ajak anak bermain permainan gambar sama. Ambil beberapa keping gambar dan buatkan dua salinan. Campurkan kesemuanya dan biarkan anak asingkan gambar yang sama. Cara ini mengasah kemahiran anak menyelesaikan masalah. -PAMA

 

Published with Blogger-droid v2.0.10

Bila aku tercicir .. dompet !

Hurmmm... Gini ceritanya.. Awal pagi ni aku nak ke pejabat Nokia.Ada keje kat sana skit. Jadi , wife antar aku LRT Cheras dan dia terus ke Putrajaya. Dlm kereta , dia minta duit kecik kat aku utk beli breakfast.  Kat dia semua duit besar jer.

Lepas bg duit , aku tak masukkan dompet tu terus ke poket belakang seluar aku sbb susah nk selit.. jadi aku letak celah peha aku.. satu kebiasaan yg tak patut dilakukan sama sekali !!!!

Sampai LRT , aku turun dan cek poket aku .. Dompet takde !!! Arghhhh.. Aku syak dalam kereta .. terus aku amik teksi dan suruh kejar wife aku yg dah berlalu 10 minit !!

Call dia , tak berangkat sbb hp dlm beg tangan dia ..  Aku suruh ke rumah org tua aku .. Nak pinjam duit dari mak aku sbb ada RM10 jer. Aku kena pergi juga ke Nokia sbb dah janji.. Doa harap ada dlm kereta la dompet aku tuu..

Sesampai semula ke LRT , aku ternampak sesuatu atas lopak jalan raya yg mana tempat sama wife aku turunkan aku td .. Aku doa sangat tu dompet aku.. huhu.. Turun je teksi, aku terus ke situ. DAN SEMEMANGNYA TU DOMPET AKU !! Alhamdulillah ... rezeki aku dan nasib baik hari hujan !!  Kenapa ? Sbb semua org dlm keadaan 'segera' ! Takde yg berlenggang kangkung.. huhu..

Memang rezeki aku.. Aku siap gi balik kat pemandu teksi tu dan tunjuk kat dia dompet aku tuuu.. hahaha.. Adeh.. Tgk jam , dah kul 8 pagi dan aku perlu ada kt sana jam 9 .. Sempatkah ?

Sempat ... alhamdulillah..

Published with Blogger-droid v2.0.10

Pertandingan : Petronas' Fuelled By Fans, Powered By PRIMAX

 

Ahaaa… Teringin tak bergabung dengan seorang selebriti terkenal dalam sebuah kereta  ? Ada 5 selebriti yang bersedia bersama anda di dalam kenderaan itu ! Sapakah selebriti yang aku maksudkan itu ? Mereka ialah Maya Karin , Shahiezy Sam , Dj Yoon , HK Heartthorb Him Law dan artis sensasi dari Taiwan , Bii. Utk apa ?? Sila teruskan baca …

 

Print

 

Sebelum itu .. mereka bukan saja akan menaiki kenderaan bersama korang saja tetapi berpeluang memenangi hadiah wang tunai sebanyak RM100,000 !! Wowwww.. banyak tuuuuu ..

Ok ..  Petronas' Fuelled By Fans, Powered By PRIMAX bermula pada 14hb Oktober 2013 dan pemilihan akan dilakukan pada 24hb November 2013 .. Masih ada masa lagiii ! Cepatt …

Pertandingan ni mudah jer .. 5 selebriti bersama fans mereka akan diberi sebuah kereta bersama preloaded Mesra Card , smart phone bersama data plan. Mereka harus menggunakannya untuk mendapatkan bantuan dari fans dan follower di Twitter bg memenangi pertandingan ini. Ini bukan siapa yang habis dulu tetapi siapa yang mampu pergi lebih jauh !

Cara nak menyertai pertandingan ini ? Mudah jeer haaa.. Korang cuma perlu berbelanja sebanyak RM30 di mana mana stesen Petronas atau beli Mesra Combo utk lebih peluang bg memenangi tempat bersama mereka !

Kemudian sila ke www.mymesra.com.my/Like2SaveFor dan di sana korang akan menilai sendiri setiap selebriti tersebut dan mengapa korang patut pilih mereka atau jadi penyokong mereka ketika pertandingan itu nanti !

Jangan lupa download borang penyertaan di www.mymesra.com.my/Like2SaveFor dan hantar di mana mana stesen Petronas ..

Ahaaa.. Buat yang tak tau , ‘Fuelled by Fans , Powered by PRIMAX ‘ ini dibawa khas oleh PETRONAS yang mana direka khusus untuk penjimatan penggunaan petrol harian serta kelancaran enjin.  Satu perbincangan mengenainya boleh korang ikut serta di facebook.com/PetronasBRANDS  atau Twitter dengan follow @PetronasBrands  dan jangan lupa guna #LIKE2SAVEFOR .

Ha , anda ingin jimat untuk apa sekarang ni  ? #LIKE2SAVEFOR

Bila anak tak dapat 5A !

 

Aku tak dapat 5A .. Keputusan aku dibanding dengan rakan rakan yang seumur dengan aku. Walaupun mereka lebih A dari aku , aku dah cuba yang terbaik . Aku bukan kaki ponteng sekolah. Aku bukan kaki tak buat kerja rumah. Aku gi tuisyen . Aku belajar dan aku juga bermain . Aku wakili sukan bolasepak utk sekolah hingga menjuarai peringkat Wilayah Persekutuan.  Bangga ? Tentulah. Ianya kenangan terindah aku ketika itu.

Tak dpt 5 A apakah bererti aku bodoh ? Apakah bererti dunia aku dah tamat ? Tidak pon .. Aku masih meneruskan persekolah. Cuma bukanlah di sekolah terbaik atau terpilih. Tak kisah pon mana mana , asalkan aku tau aku ke sekolah untuk mengutip ilmu dan ilmu itu aku gunakan untuk aku hidup ! Bukan semata mata utk lulus cemerlang dalam peperiksaan ..

Bukanlah keputusan aku tu teruk sangat.. Cantik je pon.Boleh je masuk ke sekolah sukan di Wilayah ni tapi disebabkan kabel aku tak kuat dan juga aku punya abang di peringkat sekolah menengah , maka aku kena masuk sana. Kecewa ? Hanya Allah saja mengetahui perasaan aku tu. Menangis ? Jangan cakap laa.. Aku menangis setiap malam kerana hampakan org tua aku .. Tapi aku berjanji berikan yang terbaik bila aku dewasa nanti ..

Aku sekolah di sekolah budak nakal ! Bayangkan setakat tengok budak bergaduh , dadah , rokok , buli .. semua ada depan mata aku . Tapi percaya tak ? Aku tak terpengaruh pon walaupun rakan rakan aku tu ada yang kaki rokok dan kaki ponteng ..

Kenapa ? Sebabnya setiap pagi aku pergi sekolah , bapak aku hantar. Rasa sayu setiap kali memandang wajahnya. Aku pernah menangis sejurus saja turun dari bas sekolah .. Bapa aku pemandu bas sekolah yang dimilikinya sendiri. Aku nak je naik balik dan berkata biarlah aku amik lesen dan gantikannya.

Hurmm.. Dan aku disini sekarang. Walaupun aku bukanlah angkasawan negara , menteri mahupun profesor , sekurangnya aku tahu dia berbangga dengan pencapaian aku sekarang dan aku sememangnya gunakan segala ilmu yang aku belajar di sekolah dulu , pada hari ini ..

Yang penting , jangan putus asa.. Rezeki Allah ni luas. Tujuan kita hidup atas dunia ni bukan untuk lulus ujian manusia sebaliknya lulus ujian Allah ..

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI