Dapur Tanpa Sempadan...

Jumaat, 27 Disember 2013

Qhaliff , dolo dolo..

 

Nak  jengah 2 tahun dah .. Berpeluh daddy setiap ari dok tgk gelagat dia .. Melompat dari atas sofa la... panjat meja makan laa.. Kalau tgk dia masa kecik dulu , tak sangka gini punya deraan utk daddy dia .. huhuuu..

Published with Blogger-droid v2.0.10

SubhanAllah

Dia dgr azan kat tv.. dan ikut .. Siap sujud tu terkumat kamit mulutnya .. huhu..

Published with Blogger-droid v2.0.10

Sila reset minda kamu !!

 

Arghhhhhhhhhhhh … Kalau datang aktif dia , aku kena reset minda aku cepat cepat atau minda aku boleh crash atau hang . Terasa kekadang minda aku kena hack je dengan si Qhaliff ni ! Hahahah .. Bisa gile gueee ..

Tapi kalau ada job yang memerlukan aku tinggalkan dia , sehari dua .. Ohhh .. tak sanggup aku weh ! Biar la aku reset minda setiap 5 minit dari merindui keletah dia .. huhu

 

Published with Blogger-droid v2.0.10

BEN ASHAARI dlm majalah , 2013 !

 

Alhamdulillah .. Dlm tv pon adoooo .. heheeh .. Bukan retis yer.. Tak layokkk kooo.. heee..

Published with Blogger-droid v2.0.10

Memori kad pulak hilang ..

Haihh.. abis semua gambar kenangan dalam tu.. Qhaliff cungkil semalam la ni .. Memula stylus pen .. pastu memori kad .. Ni dok mengorek lagi tab aku. Kan kena marah ngan daddy dah..

Nangis bercucuran airmata.. Selagi aku tak pujuk , selagi tu dia nangis. Aku amik , dukung.. pujuk .. lena terus ... hurmm..

Memori kad ?? Redha dan reset minda.. Ni rasa mcm mak reformat terus minda aku ni .. huhu..

Published with Blogger-droid v2.0.10

Pakej gila dua hari

 

-iklan-

 

Screenshot_2013-12-26-21-27-43-1_resized Screenshot_2013-12-26-21-27-43-1_resized_1

Screenshot_2013-12-26-21-27-43-1_resized_2

 

Pakej khas untuk reader Ben Ashaari saja..

Skirt available untuk saiz S hingga XXXL.

Maklumat lanjut , whatsapp atau mesej hidayah..0123203035.

Atau email hidayah.bach@yahoo.com

Dua hari saja..

Dan yup.. hanya untuk reader ben ashaari sahaja....

Terima kasih.

PENJARA SEJAHTERA ? Apa tu ?

 

Hee.. aku pernah cerita kat korang kan ? Mengenai lawatan rakan rakan blogger ke Penjara Kajang baru baru ni untuk menyaksikan sendiri dengan mata kepala sendiri , penjara yang dihuni oleh pesalah pesalah dari pelbagai bangsa dan agama..

Tujuan utama semua ni adalah untuk mendapatkan maklumbalas orang ramai mengenai projek yang ingin dilaksanakan oleh Penjara Malaysia yakni Penjara Sejahtera.

Apa itu Penjara Sejahtera ?

MEMPASTIKAN PENAHANAN YANG SELAMAT DAN MENYEDIAKAN PROGRAM PEMULIHAN YANG EFEKKTIF KEPADA PENGHUNI. 

Maksudnya banduan yang ditempatkan ke penjara tertentu , akan dipastikan keselamatan mereka dan mereka juga turut diberikan program pemulihan agar mampu berdaya saing bila tamat tempoh  penahanan.

Blogger yang join , dah tengok sendiri antara program yang diberikan pada banduan yang terpilih . Maksudnya banduan yang dipilih perlu berdisiplin dan juga punya pemarkahan yg bagus.

Jadi tugas aku ialah mendapatkan pandangan masyarakat mengenai banduan dan juga program ini andaikata bila mereka dibebaskan nanti , apakah masyarakat akan menerima mereka berbanding sekarang ni , masyarakat memandang sinis terhadap bekas banduan walaupun mereka telah punya kemahiran atau skill dalam bidang tertentu.

Aku ada buat sedikit survey di FACEBOOK .. Ini antara respon rakan rakan :

  1. Apa pendapat anda mengenai bekas banduan yang punya kemahiran yang di belajar semasa di penjara ? Apakah anda sanggup amik mereka bekerja dengan anda andai kata anda punya perniagaan yang memerlukan kemahiran seperti tukang jahit atau pun tukang masak ?  Andai kata bekas banduan itu rekod jenayahnya adalah pengedar dadah atau pembunuh..
  • kalau dah taubat, dah jadi baik, ap salahnya, tp kena jaga2 je la.. tk de hak kita nk judge org tu siapa dan siapa dia kini. sedangkan Rasulullah dahulu pun berurus niaga dgn yahudi even tahu perangai mereka macam ni.
  • Peluang saja mampu mengubah seseorang yang ingin berubah untuk jadi lebih baik jadi tak salah kita bagi peluang kepada bekas banduan.. Kalau rasa berisiko, orang yang takde rekod jenayah pun belum tentu tak berisiko bila kita ambil dia bekerja.
  • Nk dptkn kpercayaan tu myb susah... sepatutnya gomen lh wujudkn satu tmt yg bole mmbntu mrk2 ni tuk bkerja... msykt cuma dpt mmbntu dr segi sokongn n galakn je kot...
  • Kalau takde org sanggup ambil kerja permudahkan mereka guna kemahiran mereka buat bisnes sendiri.
  • Saya pernah ada bekas banduan kerja dgn kami
    Saya tau dia bekas banduan sebab dia kene buang daerah..x boleh balik kampung dia.. dan kene ada dirumah sebelum pukul 7 malam dan setiap hari kene tandatangan kat balai polis sebelum masuk kerja..
    Saya tanya jugaks dia buat apa dulu. . Dia xnak cerita Hihihihihi
    Ade 2 orang pernah kerja dgn saya.. pengalaman Alhamdulillah xde apa apa yg berlaku.
    Walaupun saya punya pembantu Indonesia 2 orang anak dara..pun dorang x kacau..
    Harta benda saya Alhamdulillah pun tiada apa apa yg hilang...

  • peratus berulang tu mgkin ada,, tp sykt2 perlu minta bantuan kerjasama balai polis untuk buat pemerhatian bulanan,, supaya dpt knal pasti behaviour
  • Alhamdulillah I pakai 5org bekas banduan utk keja kantin tak pernah ada masalah. Kdg2 org mcm nie lebih baik dr budak2 biasa dan lebih rajin.

Andai kata anda punya perniagaan ..cam .. hurmm... Kedai kek .. Anda dapat tau salah seorang pekerja anda ,bekas banduan .. dan kes jenayah lampaunya adalah samun bersenjata ..
Apa tindakan anda ?

  • saya penah ambil banduan kerja dengan saya, ok jer. sebab saya selalu cakap saya percayakan dia... dan selalu tanya dia perlukan apa n tanya gaji dia mencukupi or not supaya dia tidak mencuri...
  • kita memang x bole me neraka kan org .. cuma jika situasi itu kena pada sy... ambil langkah berjaga2.. jika prestasi kerjanya ok beri peluang dan pantau selalu. apa2 pon x semua bekas banduan itu x bole berubah jd baik.
  • its ok..teruskanlah bekerja dgn saya.. yg lepas tu biarkan berlalu.. sbb saya pegang "benci dosanya bukan pelakunya.." tak salah ambil mereka bekerja.. beri peluang utk mereka bina baru.. Allah SWT ampunkan dosa hamba-Nya yg bertaubat. Nabi SAW ampunkan ummat..
  • Suruh dia blaja buat kek then jual sndri...

Ok… Sebab tu perlukan pandangan blogger dan juga rakan rakan pembaca .. Kenapa masyarakat terutama ahli keluarga sendiri  sukar benar menerima bekas banduan .. Tiada peluang kedua untuk mereka hingga ada antara mereka pilih jalan untuk kembali ke perbuatan jenayah agar dapat masuk balik dalam penjara..

Dan .. kenapa ada syarikat sukar amik mereka ini bekerja ? Dan aku ada tanya juga .. kenapa kerajaan sendiri tidak gajikan mereka ? Letak di bahagian pertanian , perikanan atau juga mana mana bahagian yang tidak melibatkan keselamatan negara ? Hehehe..

Apa pendapat korang ? Lawatan hari tu diakhiri dengan aku tak nak masuk penjara ! Atau buat jenayah ! Tamo wooo …

Merajuk , terus tido ..

 

Hurmm.. sian dia tapi dia kena belajar riak dan nada suara bapak dia ni .. Mana satu bergurau , mana satu marah .. dan mana satu mengajar ..

Sayang budak sorang ni.. Tapi kena didik dia betul betul. Aku tak  nak dia jadi cam aku dulu dan lebih baik dari aku , sekarang ni .. InshaAllah ..

Selepas ‘marah’ dia , aku akan pujuk dia dengan peluk .. cium ubun ubun dia dan nasihatkan dia .. Dia akan tepuk belakang aku berkali kali dan sebut .. “ Ba.. “.

Aku tau dia faham.. Camana dia faham ? Aku test dia berkali kali cam suruh dia pas barang kat mak dia di dapur dan buang sampah ke dalam tong sampah. Alhamdulillah .. Aku rasa dia belajar dari apa yang dia lihat..

Contoh satu lagi.. air kotak .. Hahahaha .. Sebijik dia ikut aku ! Dia tarik keluar straw yang ada dalam plastik , kemudian gigit untuk koyakkan plastik tu ! Hahahahah ..

Mata dia , pantas.. Apa yang aku buat , dia akan tengok.. Dan seperkara lagi .. Apa saja barang yang dia nak , aku amik dan sorok kat mana mana .. dia tau .. dia akan amik balik ketika aku leka ! Hahaha ..

Petang tadi , dia kena marah .. dia kopek slot sim tab dan hilangkan sementara stylus pen .. Saja buat gitu supaya tau yang aku marah dia buat gitu ! Marah pun bukan la sampai naik tangan. Buat gaya dan keraskan suara.. Terpaksa .. kalau tak , dia tau yang aku sayang dan manjakan dia sangat .. Hurmm.. Tamo jadi cam Sazali .. Terlewat.. Ini semua salah ayah !

 

 

 

Published with Blogger-droid v2.0.10

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI