Dapur Tanpa Sempadan...

Rabu, 7 Mei 2014

Buang kulit pau !

 

Apa logiknya ? Mak aku pun mmg buang kulit luarnya bila makan pau ni. Aku , tak buang la pulak .. Heeee.. Disebabkan tak buang maka terjadilah dialog ni ..

"Dania nak pau ? Sedaaaapp.. "

"Taknakk.. " Jawab si Dania yg baru berusia 4 tahun ..

Aku amik pau rendang dan terus makan ..

" Eee.. Pak Ngah makan dgn kulit kulit .. ".


Erkkk.. Terkeluar balik pau tu ..

Photo: "Dania nak pau ? Sedaaaapp.. "

"Taknakk.. " Jawab si Dania yg baru berusia 4 tahun ..

Aku amik pau rendang dan terus makan ..

" Eee.. Pak Ngah makan dgn kulit kulit .. ".

Erkkk.. Terkeluar balik pau tu ..

Apa logiknya buang kulit luar pau tu ? Dalam banyak banyak komen dari rakan rakan di FB , hanya beberapa saja masuk akal .. heee.. Yang lain , main hentam cam aku. Asal kenyang dah .. heee ..

Antaranya ialah ..

  • “ Ex officemate saya, chiness....suka mkn pau setiap pagi....dikupas kulitnya semua...saya tanya kenapa buang....dia kata kadang2 habuk lekat kt luar kulit.... “
  • “ Buang kulit pau ni sebab dulu2 lah zaman tok nenek kita org yg meniaga pau ni guna tangan je ( tanpa sarong tgn) utk mengambil pau or merasa pau yg di kukus tu dah cukup masak..tu pasal mereka buang kulit n ank2, cucu cicit pun terikut la

Korang lak camana ? Bedal je atau buang gak ?

9 komen :

husna zahidi berkata... [Reply to comment]

husna buang sebab parents ajar mcm tu.. bila tanya sebab, sama macam jawapan kat atas, risau bekas tgn cik penjual..

even mama buat pon kami bedal jugak buang..>_<

wawaabdhadi berkata... [Reply to comment]

mak dgn tok saya pun pesan supaya buang kulit pau tu sebab dia cakap kotor bekas orang pegang..saya setiap kali beli pau, mesti buang kulit luar..kalau tak buang rasa lain je hihi

Lydia Miza berkata... [Reply to comment]

Zaman kecik2 dulu mmg sy buang kulit pau sbb mak atok smua buang. Dulu kulit pau kat kg saya kering dan keras.ni pau melayu ye ben, yg jual kat warung tu.

Tp sekarang kalau jual kat warung pun org dah tutup elok bekas tu dan pau skrg lbh lembut mcm pau gmbr ben tu. kulitnya lembut, sayang ooo nak buang.tu yg sedap

PeRdU cINta berkata... [Reply to comment]

Kalau beli masih panas panas tu PC makan sekali dengan kulitnya..tapi kalau dah sejuk..PC buang kulitnya..sebab kasap,keras dan liat..mungkin bila sejuk kulit pau jadi kering..kalau rajin kukus semula..

MaMa MuRsYiD berkata... [Reply to comment]

Saye pon mesti buang kulit pau.. Dah biase camtu

Zuraida Rahim berkata... [Reply to comment]

Makan je terus..

Rivermore -EDU- berkata... [Reply to comment]

saya pun mesti buang kulit pau.. sebab bila makan pau, kulit pau tu kadang melekat kat lelangit.. tak best..

Carlos Seira berkata... [Reply to comment]

nenek dan mak saya pun sama, pau kena buang kulit sebelum makan. Roti gardenia tu pun dia tak makan crust kat luar. Makan yang lembut je

Syarifah Nornazrah Al Yahya berkata... [Reply to comment]

dulu2, buang kulit. tapi ada satu perasaan..bila buang kulit, keenakan pau tu hilang. so, skrg..makan jer ngan kulit2. memang psl kebersihan la sebenarnya utk buang kulit pau tu.

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI