Dapur Tanpa Sempadan...

Rabu, 6 Ogos 2014

Serumah tapi tak sekepala !

 

Hurm.. pelik… Kalau lelaki tu , aku tak pelik la sangat tapi perempuan tu !! Takkan sampai gitu sekali perangai ?? Haishh.. Buruk benor la dik ooiiiii !! Belajar tinggi dah tapi .. hurmm..

Ceritanya begini .. begini ceritanya .. Sedang aku sibuk menarik tali tali bagi menguatkan otot badan yang semakin lembik gara gara makan banyak , tiba tiba aku terima satu pesanan melalui whatsapp..

Ben , hujan nak turun.. Angkat jemuran.. “ .

Aku tengok di luar tingkap.. Wah , mendung … sejuk.. Hujan pastinya sebentar nanti.. Aku segera balas msgnya ..

Tqqqqqqqq “ .

Pintu dibuka.. Aku segera tarik penyidai pakaian aku.. Masih basah lagi.. Hurm…  Teringat aku satu isu yang pernah terjadi satu tika dulu di satu tempat .. Aku malas nak cerita la kat mana.. kot kot jiran dia membacanya.. hehehe …

Hurm.. Di sebuah rumah bujang.. Anak anak dara je duduk.. Hujan nak turun. Kelihatan seorang budak perempuan keluar dari rumah dan tutup pintu pagar luar .. Kemudian terus masuk ke dalam rumah dengan meninggalkan pakaian yg sedang dijemur tu !

Eh , takkan dia nak biar gitu jer ? Dan tak lama kemudian , balik seorang lagi rakan .. Pon biarkan je pakaian tu ! Bukan sehelai dua tapi berhelai helai ! Alahai.. siannya kawan yang jemur pakaian tu tadi ..

Apa dah jadi ni ? Takkan tinggal serumah tapi tak sebulu ? Agaknya bila berlaku kebakaran , masing masing pakat selamatkan diri sendiri ke ??

Bila aku up di FB pasal ni , rupanya …. Hurmm … Antara komen rakan rakan :

  • Masalah biasa bila perempuan yang study ke keje ke duduk satu rumah atau satu bilik.mmg ni la pesen nya hihi
  • saya pernah alami
    jenis balik terus masuk bilik
    satu hari depa balik sy tgh mop lantai di ruang tamu
    selamba dia ckp eh rajinnya...
    aku: pelik... klu aku x mop sape yg nak mop..... dah la segala sampah semua aku yg tukang angkut...
    sabar je lah sbb nak rumah bersih
  • cam gini la housemate sy . rumah ni dekat 2 minggu tak brkemas . tadi duk kemas dapur buang sampah yg bertimbun.cuci lantai. cuci bilik air . dia dkt depan tngk tv pstu msuk bilik tidur. bila kita dh siap kemas dh cantik smua. keluar blik ckp thanks . rasa nak makii pun ada.
  • pernah jugak brgaduh psl rumah ni. lst2 i choose not to do anything. kau makan kau basuh sndiri . kdg2 tu smpai smnggu dia duk biar mkanan yg dia makan tu atas meja. smpai berulat pun prnah lah.
  • sebab tu,kdg2 sya blh bsyukur dgn sikap sya yg sush snyum, abg ben. Sbb ex-h0usemate dlu pg0t0r jgk orgnya. Tp, dia ckp kt kwn,dsbbkn sya garang,muka sush snym, dia takt nk sepahkn brg2.. Ad skali 2, sya tgah msk, tdgr r0omate dia ckp, npe xbuang smpah dlm blik dia 2? Trus dia jwb, akakla buang! Ni kn,smph bsme.. Pdahal,trang2 r0omate dia 2, dh ada t0ng smph sndri.. Kalu nk ikt cntk,memg kt0rg ni kalahla. Dia pnya lama tempek mekap 2,kelas pkul 9, 9.3o bru gerak.. Dahsyat x dasyat.

Hurm.. Jangan la gini .. Kalau duduk serumah , kena la sepakat ! Jangan la dok .. aku , aku.. kau , kau ! Letih gini ..

7 komen :

NurHafiza Fadzil berkata... [Reply to comment]

ini memang betul abg ben...

bukan x sekepala...
tapi pentingkan diri sendiri...
ibarat macam...

kau..kau...aku..aku..

camtu laa...ni saya pernah tgk zaman blaja...

kalau yang dah kerja pon perangai camni...

adehhh...x tau nak kata laaa...

pjie berkata... [Reply to comment]

hahahaha
pernah merasa camni, xtaula nak ckp abe ben tp nila realiti org2 bujang specially student.
sy skang pon still student and still duk umah sewa mmg paham sgt situasi camni.
cume skang atas kite sdiri yg duk dlm umah tu cara nak handle hbgn n komunikasi antara ahli umah.
buat baek sgt xleh gak nanti kite kena jadi khadam xbergaji lak, lagi sakit hati.
keyword die toleransi, komunikasi and respek kat org laen. 3 benda tu yang paling penting especially biler duk berkongsi umah.

Ujie berkata... [Reply to comment]

Adoi, teruk jugak..

Alhamdulillah masa zaman student U dulu dpt housemate yg ikut peraturan rumah. Mmg ada yg tak sebulu, tapi bab kebersihan semua ikut jadual yg ditetapkan. Hari2 ada tkg sapu, tkg buang sampah & tkg cuci bilik mandi.

Kira Sakura berkata... [Reply to comment]

baru je lepas mengalaminya abg ben. dah dah pindah pun ex housemate tu. selama ada housemate dia sorang jela yang pernah jumpa perangai gitu.

duduk serumah tapi tak pernah bertegur sapa. masuk rumah walau saya ada kat ruang tamu terussss je menonong jalan masuk bilik. sampaikan dia kawen pun kitorang tatau.

hal rumah memang tak pernah ambik tau pun. saya balik dari cuti bersalin tengok rumah penuh sawang macam takde penghuni selama saya tinggalkan 3 bulan tu.

kalau dulu pelik bila ada orang kata housemate diorang perangai gitu. tapi bila dah jumpa baru percaya.

Nurul Yun berkata... [Reply to comment]

Alhamdulillah masa jd student dlu,dpt roommate yg sme prangai. Xsuke bilik bsepah.

Den berkata... [Reply to comment]

pernah jugak jadi macam ni, sebab housemate penting diri gila. masak sensorang, kutip baju sensorang, maka kami semua pun jadi berkira sama macam dia jugak, ha, amik!! tapi dengan dia je la, yang lain tak.

~Hanie Ladyhlomanie~ berkata... [Reply to comment]

Duduk serumah memang kne bersbr. Alhamdulilah sye dan rkan2 dlu masih baik dan memang ade bergduh jugak krn kebersihan tpi ikot pi la die xmo bersihkan dri.. sebab kita yg duduk sme2 kne la saling tolong menolong. Ade certain part kita boleh tolong dan ade certain part kita xboleh tolong sbb benda peribadi kan. yg penting, kita ni kena bawa perangai yg elok2 supaya nanti kita sendiri boleh hidup dengan sikap kita yg mahu berkerjasama. Macam mana pon alhamdulilah rakan2 serumah saya masih faham istilah kebersihan dan kotor ni.. hehehe... duduk rumah sama2 kan? ngeh4..

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI