Dapur Tanpa Sempadan...

Selasa, 9 Disember 2014

“ Apasal lu dengki sangat , kawan ? “

 

Penat ! Serius penat bila memikirkan pasal hasad dengki manusia ni ! Tertanya gak .. apakah terlupa akan dosa pahala seterusnya akan syurga neraka ?

Bila melayu tak berjaya dalam sesuatu bidang .. dikatanya melayu malas ! Kemudian disuruh mencontohi orang cina yang maju dalam serba serbi ! Dah pulakkkk macam tu !!

Bangsa melayu ni mmg tak boleh majukah ?? Tengok saja zaman Kesultanan Melayu Melaka.. Apakah melayu ketika itu mundur ??? Apakah yang menyebabkan tamadun ketika itu menjadi bahan sejarah masakini ?? Apakah kita ini nanti akan bahan sejarah cucu cicit kita ? Persoalannya , apakah kandungannya ? Contoh kegagalan bangsa Melayu ? Hurmm..

Dalam dunia blog .. dunia maya la senang cakap. Berapa ramai melayu dah mampu membina empayarnya sendiri dalam perniagaan online mahupun dalam bidang penulisan blog ? Peliknya , sapa pulak yang beria ria nak jatuhkan ? Bangsa lainkah ????? Kenapa jadi begitu ?

Kenapa dengki sangat dengan orang walhal diri tu pemalas ? Baru cuba sehari dua untuk berjaya , tapi gagal terus berusaha nak tarik orang lain turut gagal sekali ?? Lu nak jadi ketam ke ???

Atau nak ikut resmi kerengga ?

Dah tak pasal pasal manusia yang berotak ni , mencontohi binatang ! Aparaaa…

3 komen :

aKSARAfENDI berkata... [Reply to comment]

dorg jeles sbb dorg malas nak buat..takde usaha, suka tgk org susah..

fatin wawa berkata... [Reply to comment]

kebanyakkannya tahu nak kaya cepat je.. usaha malas. Bila kena tipu mulalah nak meroyan. Kita tak nampak susah payah disebalik kejayaan orang yang berjaya, lebih2 lagi bila 100% dgn usaha mereka sendiri. Bagi yg lahir dalam "sudu emas" tu, itu dah rezeki mereka.

Etuza Etuza berkata... [Reply to comment]

Asalam Bro Ben..terpikat nak baca,..seolah Etuza faham..entahlah kenapa ada bahasa ke tiga nak martabakan. Semoga kita dapat bersabar dan ingat kepada Allah mohon negara di Selamatkan.

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI