Dapur Tanpa Sempadan...

Khamis, 16 Januari 2014

Aku terkedu sebentar ..

 

Semalam , gi klinik bwk mak mertua. Kurang sihat. Sampai sana , wife dan mak mertua je masuk. Aku tunggu dalam kereta sbb Qhaliff tidur di atas basan aku. Aku kena turunkan seat skit..

Dalam 10 minit , keluarlah sepaaang suami isteri. Hurmm ..

" Ramai jugak org dtg klinik ni .. ". Getus hati aku.

Tiba tiba , cermin tingkap sisi aku terus diketuk oleh seorang lelaki. Lelaki td yg baru keluar dari klinik tu..

"Ben Ashaari yer ? ". Tanya dia..

Erk... aku dalam kereta pon org leh cam ? Katanya isteri dia yg baca blog aku .. Dia juga sura rumah macam aku buat bisnis online.. Borak borak jap tp aku masih dlm kereta sbb Qhaliff masih lena..

Aku bukanlah nak bagitau yang aku ni dikenali ramai tapi terharu gak la ada yang kenal dan bagusnya bila bertegur sapa tu , dapat tambah kenalan lagi .. bertukar kad bisnis gitu haaa ..

Ada baik buruk gak bila dah dikenali ni .. Hurmm.. Aku cakap berdasarkan pengalaman ni .. Bukan nak berlagak retis atau nak poyo poyoooo .. Maaf la.. Aku tak kisah semua ni .. Bagi aku , aku sama je cam dulu.. Tak penah rasa popular atau top ..

Cuma dalam bidang kerja ni , harap ada yang memahami laa terutama bila nak diskus bab pengiklanan.. Ada yang nak amik kesempatan dengan nak bagi tawaran win win .. kononnya laaa. Tapi demand suruh buat itu ini. Kalau aku ada kerja lain , tak pe la gak. Dah mmg aku cari makan dalam bidang ni dan aku komited melakukannya

Contohnya , gi mana mana sekali pon , aku tetap update blog. Berenti sekejap , aku buat terus kerja aku.. Aku bukan update satu entri sehari atau seminggu tapi berkali kali .. Haaa ..

Ops.. terlari tajuk.. hehehe .. Gitulah adanya.. Asam garam bergelar blogger.. Ops , tengok dah Astro Oasis ? Salam Muslim ? Aku tak sempat lagi. Ada kawan dah tengok .. hehe.. Terima kasih la yer ..

Terlebih nipiskan misai .. Nampak cam baru masuk 20 je usia.. hahaha… Gurau laaa .. Kang ada yang komen menyampah kat aku.. heee.. Jangan marah aaa..

Menariknya Jalan Pantai ( Pantai Timur )

 

Alhamdulillh .. landing dah di Cherating. Port kegemaran bercuti kitorang di sini .. Hehehe.. Kenapa ? Sebab esoknya leh naik ke Chukai untuk gi makan satar dan macam macam lagi .. hehehe ..

Ok.. Kenapa aku kata Jalan Pantai ni best ? Setiap kali aku nak balik ke Kuala Lumpur dari Kelantan  , aku gemar memilih Jalan Pantai ni. Jalan Pantai ni bermula dari Setiu,  Terengganu.Kalau tak silap aku laaa .. Hehehe ..

Apa yang menariknya ? Suasana yang pastinya membuatkan diri terasa nyaman .. Yelah , macam aku ni kan .. orang KL .. Bila dapat rasa kedamaian gini , segala stress ilang woo ..

Photo: Berhenti mkn kt Pantai Rhu Sepuloh .. Tganu..

Photo: Sukaaa diaaa..

Qhaliff pon dah berani main di pantai selepas membiasakan dia . Sebelum ni , mmg takut laa dia .. Hehehehe ..

Kalau nak bercuti . boleh je cari hotel sekitar Jalan Pantai yang mmg cantik pasirnya .. Tidak tercemar lagi , bagi aku laa ..

Ok ok .. ada yang nak tau camana nak lalu Jalan Pantai ni ? Kalau dari Kelantan tu , aku akan masuk dari Jerteh. Ikut ke arah Kuala Terengganu . Elakkan ikut Lebuhraya Pantai Timur. Kalau dah masuk lebuhraya , maka … tak jumpa dah laaaa ..

Laluan pantai ni akan sampai ke Cherating. Jalannya mmg di persisiran pantai jer .. Korang boleh jumpa macam macam jualan makanan di tepi jalan cam losong , etok dan macam macam lagi.. Aku terpaksa lajukan kereta utk elakkan kereta semakin berat .. hehehe ..

Hurmm.. Sayangnya , disebabkan dah terlalu lewat sangat kitorang di Kuala Terengganu , aku terpaksa masuk highway utk ke Cherating. Risau nanti hari terlalu gelap dan aku terlalu penat.

Di Kuala Terengganu , sempat singgah Taman Tamadun Islam untuk ke Masjid Kristal. Saja bawak famili bergambar kenangan kat sana selepas berkali kali lalu tapi tak singgah .. hehe ..

 

Photo

Keluar dari sini , dalam jam 6 lebih. Lewat dah .. Kalau nak diikutkan , nak je terus balik ke KL tapi aku pon dah penat.. Maka keputusan sebulat suara dibuat , tidur je di Cherating .. Hurmm.. Rugi tak ikut jalan pantai terus tadi. Hurmm..

Kalau guna GPS , confirm dia bagi jalan highway. Kalau boleh korang kena ikut betul betul jalan pantai ni .. Tak silap aku , dia akan lalu jalan lama , Dungun , Paka , Ajil , Kerteh … hingga ke Kemaman.. Haaaa …Sepanjang jalan tu , mmg best ! Masuk highway ? Confirm ngantuk !! Bosan siuttt… Jadi , set jalan tu betul betul …

Persoalan seterusnya.. hotel mana pulak nak nginap ni ?

Nasihat buat teman …

Putus cinta .. huhuh… Macam macam kisah manusia ni bila melibatkan putus cinta atau juga orang kata .. ‘takde jodoh’ gitu haaa…

Bagi aku , setiap apa yang berlaku , ada hikmahnya. Antara kita perasan atau tidak jer ..

Satu lagi perkongsian dari rakan di FaceBook…

“ Assalamualaikum abg ben, ini ada pengalaman saya dari kes shbt yg putus tunang itu.. moga ada manfaat yg mungkin abg ben boleh kupas, untuk dihadiahkan buat sahabat tersebut... inshaa Allah

Apa yg mmpu saya katakan, sabar..Ingat Allah kerana segala yg Allah berikan ini ada hikmah, sbbnya.. saya pernah kehilangan seseorg yg bkl menjadi suami krn kembalinya kepada Yg Maha Pencipta.. Hanya Allah yg tahu betapa hibanya saya.. Sehingga pernah saya dikatakan kurg waras.. Benar saat itu, kita akn ckp org laen xkn faham apa yg kita rasa kerna saya lupa bhwa Dia Tempat Mengadu.. Dia sumber ketenangan..

Sejujurnya hati saya seolah mati saat itu.. saya lupa bhwa jodoh itu rahsia Allah.. Kerdil dan jahilnya saya kerana melupakan Yang Maha Agung... Saya lupa bahawa sabar yg sebenar2nya adalah saat awal ditimpa musibah, bukan saat kita telah bertenang..

Dan saat saya sdh boleh bertenang, ada seseorang dtg dlm hidup saya.. Betapa saya menidakkan kehadiran org lain dlm hidup saya kerana kononnya kasihnya saya pada dia yg telah pergi..

Lalu atas nasihat keluarga dan sahabat, saya hamparkan istikharah kepada Yg Maha Esa.

Benar, andai padaNya kita berpaut, kita akan merasa hati yg sgt tenang.. Betapa hebatnya Yang Maha Kuasa, bayangkan semalam, saya tidak terasa secubit kasih buat seseorg yg baru hadir itu, namun setelah mengadu padaNya, Alhamdulillah inilah ketentuan Allah untuk saya...

Alhamdulillah saya berkenalan, bertunang dan berkahwin dalam tahun 2013 dengan org yg saya hanya kenal sebentar cuma namun saya yakin bahawa apa yang Allah sediakan untuk saya ini besar hikmahnya..

Dan nasihat saya untuk shbt itu, yakin dan redha pada Allah

Dia Maha Tahu ttg apa yg bakal terjadi

Saat manusia seluruhnya tidak bersikap adil tapi ingat Allah Maha Adil..

Bersabarlah dan hamparkan sujud padaNya kerana Dia sumber ketenangan...

Maaflah panjang sgt.. ini saja yg boleh saya hadiahkan utk shbt itu... saya doakan Allah sediakan jodoh terbaek, lelaki yg terbaek untuknya..

Assalamualaikum WBT “.

Kalau korang nak berkongsi cerita , pengalaman hidup .. nak meluahkan rasa .. boleh je pm aku atau emailkan saja di benashaari@yahoo.com . InshaAllah , aku akan update di dalam blog dan juga FB ..

Ragam hari terakhir di Kelantan !

 

Hurmm.. macam macam laa dia ni.. Dah mula serasi dengan tok dia la ni ! Tu berani bikin havoc dalam rumah tok ! Mentang mentang laa dia je sorang cucu ada dalam rumah ni .. hehehe ..

Sebelum tidur .. Aku sibuk dengan kerja aku . Mengupdate blog . Dia sibuk dengan kerja dia ..

Dalam bilik tidur lak.. Nak tunggu aku siap kerja , baru nak tidur.. nak tidur dengan aku ! Adeh.. Mau dipeluk gitu haaa…

Tudung lampu sisi bilik tidur ni , dia ambik.. letak atas kepala.. Bikin serupa dia yang lampu tidur tu haaa.. Aiyooo.. abis bilik semua dia punggah ..

Rindu kat rumah dah niii.. Hahahaha .. Dia ingat dia dok atas kabinet tv rumah dia kooott !! Hahahaha ..

Hurm.. esok nak balik dah.. Berat pulak hati nak tinggalkan Kelantan ..

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI