Dapur Tanpa Sempadan...

Selasa, 28 Januari 2014

Bagusnya pakcik ni ..

 

“ Nanti budak budak ni dah besar , diorang boleh la main kat sini.. Sambil sambil makan buah .. Haaa.. Kita pon entah sempat ke tidak .. Diorang ni je la yg akan memeriahkan taman kita ni .. “. Katanya sambil memandang Qhaliff yang dok sibuk mengutip batu ..

Pakcik ni jiran baru pindah di taman perumahan aku. Pengalaman hidupnya , hurmmmm … Terutama bila bercerita pasal politik. Memang leh ternganga la dengar. Memang otai laa..

Dia bekas kontraktor.. Katanya dia beli rumah kat taman ni utk habiskan sisa sisa hidup dia. Tenang katanya kawasan ni berbanding rumah lamanya yang dah disewakan ..

Depan rumahnya yang penuh dengan semak samun tu , habis dia tebas dan  diterangkannya..  Dah mula tanam pokok buah-buahan.. Macam macam ada …

Semuanya atas niat utk masa depan orang ramai.. Nak amik amik je laaa .. Huhhu.. Bagus dan ringan tulang laa pakcik niii .. Respek !!

 

Tangga tanah yang dia bina sendiri .. Kukuh siut…  Huhuhu.. Kalau aku yang buat , confirm .. er …

Sebelum tu , aku nampak kereta dia berhampiran dengan rumah aku. Terpikir gak apa kereta dia buat kat situ.. Pastu tadi , segalanya terjawab..

“ Laluan kat situ tu , untuk budak budak tu gi ke kolej kan ? “. Tanya dia .

“ Aah.. “. Jawab aku ..

“ Abang buat tangga utk diorang. Bukan apa… tengok situ payah nak jalan .. buatkan la utk dorang.. senang skit nak lalu situ.. “.

Bayangkan setiap hari budak budak kolej ni lalu lalang kat situ utk gi menuntut ilmu… Berapa banyak pahala dia dapat ? SubhanAllah .. Bukan semua manusia gilakan wang ringgit ..

Kenapa lelaki lepas kawin , mesti boroi ?

 

5 tahun dulu kan.. sewaktu aku takde anak lagi kan , aku pandai cakap ! Orang lelaki lepas kawin tak leh boroi ! Kena jaga badan ! Bukan takde masa .. tapi kita je tak reti nak bahagikan masa ! Haaa..

Serius .. Sekarang aku mengalaminya ! Kenapa ini berlaku ? Wow.. dulu beria kata yang aku takkan boroi ! Haaaa .. Kenapakah ??? Kenapaaaaaa .. cer habaq mai saaat !

Jawapannya , kat kawasan rumah baru ni .. takde pusat fitness . Paling dekat pon nun di Hotel Embassy atau Nilai tuu . Tu bermakna , nak keluar kena naik keta .. Perghhh.. Duit tuuu .. Skang ni , nak carik duit susah lorrr … Bukan main petik petik je jari tu , duit muncul !

Banyak faktor kena amik kira setelah berumahtangga terutamanya bila ada anak kecil . Aku kena buat banyak pemotongan kos dalam belanjawan. Ini kena potong , itu kena sekat.. Ini kena tambah.. Itu kena beli..

Bukan mengeluh tapi aku sekadar bagitau .. Susu dan diapers seminggu satu .. Atau susu dua minggu sekali mau beli .. Nanti adik dia lak ? Haaa.. Simpanan hari depan lagi ? Haaaa ..

Faktor lain ?

Lelaki boroi selepas kawin menunjukkan dia utamakan keluarganya .. Maksudnya ialah .. bila makanan tak abis , dia abiskan .. Kalau dia suap makan anak , anak tak nak makan .. dia kena makan.. Kalau bini dia teringin nak makan itu ini tapi bila dah beli , hanya sesuap jer dia makan.. dia kena abiskan ..

Tak caya ? Mari kita baca pendapat serta perkongsian rakan rakan lain yang dah menikah terutama para isteriwan ..

  1. Kahkahkahh. ..Da betolla tu bg ben..
  2. akak kalau keluar bertiga, suami kadangkala tak pesan untuk dia, sebab kata dia nanti you dengan Qaisara tak habis mesti I kena makan..memang betul ha ha
  3. Betol tu abg ben, husband sy slalu jd DBKL, tukang abiskan mknn yg sy xabiskan.. Siap kene paksa sbb xnak membazir ahaksss
  4. betul tu.. fakta abg ben.. hehehe sy selalu bising husband perut boroi. dah tembam.. tp bila time makan.. mesti sy sendukkan nasi paling minima 3 senduk 1 pinggan utk die saja.. hahahaha pening husband sy dgn sy..
  5. Sejuta persen setuju... Hahahahaha
  6. dah makan kat luar balik tengok isteri penat masak makan lagi..hehe..
  7. yg tersirat disebalik keboroian suami, itulah die.....same goes to my husband....meaning, he is family man
  8. rasanya memang macam tu,,, itu tandanya isteri pandai jaga
  9. Anak2 kata 'ayah/mak kan tong!' Hahahaha
  10. setuju...oleh itu sayangi dan belailah perut boroi itu wahai isteri..hehe

 

Hurmmm … Kan ? Suami penyayang akan tidak membazir .. hehehe … Bakal suami di luar sana pon .. kalau nak enjoy , time ni la yer .. nanti dah kawin , nak kena pikir setiap tindak tanduk kita .. Tapi ingat , setiap belanja dikeluarkan untuk keluarga kita nanti , ada balasan dari Allah .. heheheh ..

Boleh ke ibu bapa teman anak di Taska ?

 

Mana mana taska dalam Malaysia ni , mak bapak mmg tak boleh nak teman anak mereka kat situ .. Nanti cikgu tak selesa nak mengajar .. Kan ?

Photo

Dah tu , Qhaliff ni ? Boleh pulak eh ? Heheehe … Lesen besar ke ??? Ke aku mengajar kat Taska Arina ni ? Huhuu …

Lesen besar pon tidak , mengajar pon tidak .. Aku ada kat situ hanyalah utk bawak Qhaliff bersosial dengan rakan sebaya kat situ .. Jangka masa .. tak sampai sejam pon ..

Di samping itu , aku dapat lihat bagaimana anak anak kita diasuh oleh guru guru taska .. Yelah , sekarang ni kan macam macam isu ada..

Qhaliff , yang dok berdua ngan aku ni .. aku risau dia tak reti nak bawak diri nanti bila dah sampai masa.. Walaupun dia ni masih lagi berstatus bayi ( sbb tak masuk lagi 2 tahun ) , tapi aku perlu kembangkan minda dia .. Takde la duduk terperap je kat rumah kan ?

Berapa kerap aku bawak dia ke taska ? Oloh.. baru sekali je pon. Banyak gi umah mak aku je .. Kat sana ada la orang rajin layan dia .. Hehehe ..

Kesimpulan eh… Mak pak tak yah la gi taska .. Susah nanti .. Anak kita manja nanti woo.. Kena belajar lepaskan mereka .. Mereka perlu belajar jadi matang .. Kena dengar cakap cikgu.. Kena patuhi arahan dan berdisiplin .. Kalau tak , nanti besar .. kita menyesal ..

Bila anak murid makan rumput !

 

Hurm.. Aku ada baca mengenainya di akhbar Kosmo semalam sewaktu tunggu giliran untuk gunting rambut.. Awalnya aku tahu melalui FACEBOOK .. kawan post tapi tak lengkap ceritanya.

Dipakaikan loceng , pastu disuruh makan rumput. Siap ambil gambar dan ugut upload ke FB. Pastu panggil ‘lembu’ Kerana tak siapkan kerja rumah ..

Hurm.. guru tu dah diarahkan tukar ke tempat lain dan dua orang murid tu tukar sekolah lain sbb malu .. Sian.. Tapi hukuman utk guru tu rasanya tak cukup. Murid tu tanggung malu dan pastinya emosi mereka terganggu gitu.. Kenangan sepanjang hayat ditambah lagi ada pulak masuk dalam akhbar dan tv ..

Peliknya , dah tukar sekolah pon ada media dok kejar dua orang murid ni nak dapatkan cerita atau pandangan dua orang murid ni. Rasanya tak perlu laa. Mereka tukar sekolah tu sbb segan nak berdepan ngan murid murid sekolah tu… Dah tu , gi dedah identiti mereka tu wat pe ? Apa beza masuk sekolah baru ? Confirm nanti ada yang tahu dan .. hurm…

Entah la.. kekadang media elektronik ni pon satu hal.. Menda kecik dan dah pon diuruskan .. tak perlulah nak dipublisitikan lagi kaw kaw punya .. Kalau nak pon , cover la muka dua orang murid ni… Iskh…

BERITA BAIK untuk ibu-ibu ..

 

-iklan-

BERITA BAIK untuk ibu-ibu yang ingin BERPANTANG SECARA MODEN.

MUDAH & MURAH!!

Lihat 14 Testimoni " Set Berpantang Shaklee" & Saya ingin kongsikan "Pengalaman sendiri " menggunakan Set Pantang Shaklee.

SET PANTANG

PERCUMA !! TIPS KURUS SELEPAS BERSALIN

Dapatkan dengan "HARGA OFFER"" bulan JANUARY ini.

Whatsapp  SEKARANG: 019-3190733

Selamat Berpantang dengan GEMBIRA Tanpa stress.

Link untuk :

  1. Testimoni "set berpantang Shaklee"
  2. Testimoni untuk "pengalaman sendiri"
  3. Tips kurus selepas berpantang

Terima kasih ..

Bila dah melekat !

 

Photo

Dia mengantuk tapi lawan biji mata. Nak melepak dengan aku kat luar.. Kalau dia tengok tv takpe gak la.. Ni dia pon sibuk nak menaip gakk.. hurmmmm..

Aku dukung dia .. Buat susu.. Masuk bilik. Letak dia sebelah mak dia.. Bagi susu .. Aku baring sebelah dia .. Pastu pura pura berdengkur. Dia baringkan badan dia .. Dan … Zzzzz..

Aku bangkit kembali .. Dia pun bangkit jugak laaaaaa … Aku baring balik dan kembali berdengkur ! Nyaris nak berdengkur betul2 laaa .. hehehe ..

Aku pandang dia. Aku suruh wife tepuk peha dia pelan pelan. Kasi lena.. Aku menyelinap keluar .. Dan berjaya.. Hurmm..

Kemudian aku capai tab.. Aku belek FB.. Terbaca status sahabat .. Anak dia dok tunggu depan pagar rumah.. Ternanti sesuatu. Bila aku baca , rupanya ayah dia gi kursus beberapa hari.. Hurmm.. Rindu seorang anak …

Ayahnya , pasti lagi merindu ..

AQUARIA KLCC semakin kedekut ?

 

AQUARIA KLCC .. aku suka bawak Qhaliff ke sini utk ‘berehat’ sambil belajar mengenai alam lautan .. Qhaliff , teruja tengok ikan ikan yang berenang sana sini ..

Semalam , aku bawak abang ipar sekeluarga dari Kelantan masuk sini .. Anaknya lama dah teringin nak masuk . Aku pun mmg dah lama niat nak belanja diorang masuk dalam ni .. Hehee..

Photo: Aquaria lagi..heee

Harga tiket ? RM38 utk dewasa .. Kanak kanak atas 3 tahun hingga 12 tahun , RM28.. Aku terlupa berapa harga sebelum ni.. Ada kata RM35 jer.. Best part ialah .. sebelum ni , kalau kita keje dgn kerajaan , kita dapat diskaun utk dua orang dewasa .. Tapi sekarang ? Satu orang jeeee ! Apa dah jadi ? Takkan harga minyak naik , bagi kesan pada mereka ? Aiyokk..

Aku tak kisah sebenarnya .. Kenapa ? Sebab keadaan dalam AQURIA ni terurus.. Bersih dan staffnya peramah.. Er , staff bahagian dalam la.. Yang kat kaunter tu , hurmmm…  Malas nak kata apa apa .. Penat ..

Berbaloikah dengan harganya ? Hurmm … Bagi aku , ok… Cuma tak perlulah mahal sangat.. Lainlah dapat cenderahati kecilan cam key chain.. Bukan kena bayar lagi.. hehehe …

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI