Khamis, 13 Mac 2014

‘Mask' yang sesuai untuk jerebu ??

 

Kebanyakkan kita guna ialah mask gini kan ? Dari apa yang aku baca di sebuah blog , katanya ni mask yang biasa digunakan untuk perubatan.. Sesuai ke untuk tapis udara kotor seperti jerebu ni ?

Kalau bukan yang ni , mask apakah yang sesuai ? Katanya , guna N95 Mask ..

 

Hurmmm … Sebarang pendapat ? Aku tengah pakai topeng Spiderman je ni ..

Pakai topeng untuk elak jerebu ..

 

Jerebu makin teruk .. Aku dok pikiar gak , nak gi gym ke tak ni ? Saja nak kasi peluh .. Demam dan selsema pada masa yang sama.. Hehehhe..

Dalam perjalanan nak naik ke gym , ternampak la satu orang ni.. Atas motor. Di telinga dia , aku ternampak getah mask ni haaa.. Hati aku berkata ..

“ Sian dia.. naik motor ni kena guna mask .. Diorang lagi terdedah dengan udara tercemar ni .. Hurm.. “.

Tiba-tiba ternampak sesuatu yang menghilangkan terus rasa kesian aku..

Ditangan dia ada rokok.. dan dia sedut dalam dalam..Pastu dengan bangganya dihembusnya keluar tanpa rasa bersalah..

Haihhh … Diorang ni , tak nak sedut jerebu tapi asap rokok diorang , dibiarkan orang lain sedut ! Eh , korang je ke nak hidup dalam dunia ni ????

Jangan memandai mandai !!


Aku terima pelbagai printscreen dr rakan rakan di FB .. Geleng kepala juga pada awalnya. Tapi bila aku fikir fikir semula , takkan la diorg ni begitu cetek akal pemikiran utk up status begitu terutamanya di laman sosial..

Perlu ke aku sebarkan ? Setelah bertahun lamanya aku dalam dunia maya yg makin canggih ni , aku berpendapat makin byk fitnah disebarkan.Jika benar sekali pun , biarlah pihak berwajib saja yg buat tindakan. 

Aku ? Aku tak nak kumpul dosa. Yg sedia ada pon dah cukup byk .. Nak tambah lg sebarkan menda menda yg tidak sahih atau sahih sekali pun yg pasti mendatangkan kemudaratan pada si polan tu ? Tak yah laaa..

Fikir panjang kawan .. 

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI