Rabu, 19 Mac 2014

Kira bagi ‘signal’ tu dah ok la ??

 

Terbakar jiwa raga aku memandu di waktu kemuncak .. Aku boleh cepat tua dari usia sebenar kalau begini. Sewaktu aku guna pengangkutan awam dulu , aku rasa aku muda senantiasa .. Walaupun terpaksa berdiri , aku tak kisah..

Sejak memandu ni laaa aku jadi mudah stress.. Stress benar dengan sikap pemandu yang terlalu mementingkan diri sendiri ! Apa dia ingat dia je ada keluarga ? Apa dia ingat bos dia je reti nak marah ? Apa dia ingat , dia je nak tercirit ?????

Dua sikap ni , mmg kerap jumpa di jalan raya. Yang paling kerap , berat sungguh nak bagi ‘signal’ bila nak masuk laluan orang atau nak masuk lorong ! Memang benar la kita kena berada jauh dari kereta depan tapi kalau kena yang dok leka atau dah kepenatan .. tak ke terkejut beruk bila tetiba ada pemandu main celah atau main masuk je depan dia tanpa bagi sebarang tanda isyarat ??? Kang berdentum , dah satu masalah ! Elok elok boleh balik awal , tak pasal pasal tengah malam baru sampai rumah !

Satu lagi perangai yang semakin kerap jumpa ialah .. Dia nak masuk laluan kita , dia bagi signal pastu terus masuk ! Ehhhh .. Dia ingat jarak kereta tu sebatu ? Atau paling tidak pun , sebuah kereta la jaraknya.. Ni tidakkkk.. betul betul depan kita ! Dia nak celah tu sbb nak lari dari laluan dia yang sedang jammed tu ! Boleh tak sabar ???

Geram aihhh.. Tak pasal pasal muka aku tambah kedut setahun punya usia dah ! Kan dah kelihatan seperti usia 22 tahun.. Haihh.. Elok elok orang dok puji kata macam 20 tahun skang ni.. Hurmm..

Tolong la yer.. tolonggg laa.. tolong memandu seperti nak hidup hingga 30 tahun lagi .. Jangan memandu seolah olah nak ajak mati beramai ramai ! Iskh…

Misteri terungkai !!

 

Dalam kepala aku , dok berputar ligat dok ‘recall’ kali terakhir kedudukan cermin mata tu. Dah puas cari kat rumah. Dalam kereta , abis aku selongkar ! Aku keluarkan car seat .. Keluarkan gear box .. Bawah turun enjin kereta ! Cabut pintu kereta kot kot terselit kat bawah pintu ! Pon takde !! Huh .. Ok , part kereta tu .. aku tokok tambah kasi sedap skit cerita .. hehe..

Akhirnya , aku buat keputusan. Aku call wife , ajak dia gi Alamanda petang ni. Nak gi buat cermin mata baru. Busuk busuk , confirm akan terbang RM1K++ ! Hurm.. redha je la.. Baru plan nak bawak famili gi bercuti ke Cameron Highlands.

Aku buat siasatan terakhir sebelum gi Alamanda. Aku kembali ke gym.. Tanya khabar kot kot ada tercicir kat situ.. Enggak ada dong.. Masih tidak ketemu.. huhu ..

Aku ke kedai gunting rambut. Walaupun tadi aku dah gi bertanya tapi hati aku masih berat mengatakan yang aku pasti tercicir kat situ..

Dan ..

Photo: Alhamdulillah..rezeki kuuu.. Jimat 2k .. huhu..

Alhamdulillah… Leganyaaa hati aku ni !! Selamat duittt .. hehehe .. Walaupun aku mmg akan kena tukar gak spek tapi bukan dalam masa terdekat sbb aku perlu sediakan duit utk kelahiran anak kedua.. huhu ..

Aku masuk ke kedai gunting rambut tadi.. Mereka yang bekerja dalam tu , memandang aku..

“ Bangg… tu awak punya cermin mataa.. Tadi saya sapu lantai , nampak itu cermin mata.. “. Kata si tukang gunting yang gunting rambut aku .. Tadi dia gak yang kata takde .. Huhuhu..

Nasib baik aku baik ngan diorang. Kalau aku jenis banyak songeh , rasanya mesti cermin mata tu ‘ghaib’ dari radar punya !! Huhuhuh…

Cermin mata ku hilang secara misteri !!

 

Photo

Antara kenangan terakhir cermin mata aku bersama aku sblm dilaporkan hilang hari ini ! Hilang tanpa dpt dikesan sama sekali !!

Kali terakhir aku memakainya , aku ke gym tadi .. Pastu masa naik kereta , aku memandu ke kedai gunting rambut untuk mengkacakkan lagi rupa aku … Lepas tu , aku kembali ke kereta , aku dapati permandangan aku terlalu jelas dan nyata seperti Superman. Aku tak nak kantoi yang aku ada kaitan dengan Superman.. Aku kembali ke kedai gunting rambut tersebut lalu bertanya khabar mengenai cermin mata aku tu.. Orang tu kata takde .. Iskhh.. Biar betik rambutan durian dan juga mangga ni !! Hilang gitu jer ?

Perlukah aku meminta bantuan Raja Bomoh ? Iskh.. Jangan.. Aku akan ditampar juga seperti buaya nanti ! Hurmmm ..

Ahaaa.. inilah peluang yg ditunggu tunggu.. Cermin mata tu dah berusia lebih 2 tahun. Segala jenis kulat dah ada kat bingkai tu. Dah tiba masanya untuk menukar yang baru dan lebih elegan.

Apakah aku akan kelihatan lebih kacak dari Clark Kent selepas ini ? Hehehe.. Er , ada kedai cermin mata nak sponsor tak ? Hahahaha… Ada jugak yang komen marah aku nanti..

“ Asyik nak sponsorrrr jer !! “ .

Eh , mesti laaaa .. Win win apaa ! Bukan sponsor nganga ok !

Putrajaya International Book Fair 2014

 

Aku pasti korang ‘ulat buku’ kan ? Kalau tak , takkan korang rajin nak baca blog ni kan ??? Kannnn .. Haaaa .. Tau dah ! Tahniah ..

Ok .. bagi yang ada kelapangan dan tercari cari buku mahupun yang baru dapat Bantuan Buku 1 Malaysia baru baru ni , bolehlah menyerbu PICC , Putrajaya bermula 19 Mac hingga 23 Mac 2014 ni ..

Kalau tak pergi , rugi ! Sebab ini merupakan kali pertama ianya dianjurkan dan pastinya ada sesuatu keunikan yang akan ada di sana nanti ..

Aku , esok nak gi.. Hehehe .. Nak cari buku untuk Qhaliff dan juga beberapa buah buku yang dah lama aku nak beli. Apakah harganya berbeza dari dijual di kedai buku ? Hehehe.. Jommmm gi usha !

Maklumat lanjut mengenai Putrajaya International Book Fair 2014 ni boleh didapati di SINI atau baca je kat bawah ni.. heheeh..

About PIBF

Sembelit menyerang ..

 

Hurmm .. Banyak tidur dia di rumah mak aku semalam.. Berehat gitu… hehehe .. Nanti dah balik rumah , banyak main ..

Photo

Petang .. dah siap siap nak balik tetiba dia meneran..  Teran punya teran.. tak keluar.. Dia mula la meraung.. Siannya ..

Tapi aku ketika tu dah mmg tengah stress.. hurmm…Dengan jam pon dah nak cecah jam 5 petang. Risau jalan jammed. Bila jalan jammed , aku paling benci ialah orang yang mencelah celah.. Macam dia je nak balik rumah !

Tak pasal pasal kena marah .. Saja gak marah dia kasi menangis .. Sbb nanti dalam kereta , dia terus tidur.. Tapi kesian la.. hurmmm ..

Akhirnya , keluar sejemput. ‘ Kepala’ .. Terus lega dia .. Aku gi basuh .. Pastu baru dia tenang.. Dan seperti dalam jangkaan aku , tak sampai 5 minit dalam kereta , dia lena..

Sememangnya jalan jammed tapi aku memandu dengan tenang sbb Qhaliff tidur .. Kalau dia tak tidur , dia boleh bikin tsunami dalam kereta sbb boring ! Jalan jammed kan ? Nak tunggu sampai ke Putrajaya tu , bukan sekejap .. Hurmm.. Nasib jammed tak teruk dan aku ikut MEX .. Jalan clear la kat situ .. hurmm..

Sian Qhaliff.. Dia pon makin lasak. Pening aku dibuatnya ..

Bekalan air ..

 

Yang belah kiri , tak ditapis.. Dan belah kanan tu.. ditapis dengan penapis air ‘tuttttt’ .. Takde pengiklanan percuma di sini yer ! Hahahahha ..

Tapi serius ni .. Sila tapis bekalan air anda jika nak guna sbg minuman harian .. Hurm…

Aku tak paham kenapa la penapis air pon nak di MLM kan ? Hish…

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI