Ahad, 25 Mei 2014

Memang dia rindu !

 

Kurus ? Ada yang kata Qhaliff semakin kurus ? Tak cukup makan ?? Atau rindu kat daddy ?

Dia menyampaikan tanda dia rindu dengan ..

Photo

Gi kedai Tok Ma , angkut milo kotak .. bukan satu ! Tapi.. kira la sendiri ! Hahahaha … Adeh .. Sapa nak bayar ni ???

Aku buang rokok dia !

 

Keluar dari wad di HKL .. Sepupu aku yang baru berusia 23 tahun tu mengeluarkan sebatang rokok .. Dengan pantas aku sambar rokok tu dan buang ke tepi ..

Terkejut dia.. Dia ingatkan aku nak rokok tu tapi bila lihatkan perbuatan aku tu , terus tergamam dia ..

“ Hang tak nampak lagi ka ? Hang nak lidah hang kena kerat gak ? Ka kaki ? Ka paru paru ? Atau pun hang nak bakal anak bini hang masuk wad sbb dok hidu asap rokok ? “.

Dia diam jer. Sepanjang berjalan kaki ke parking kereta  tu , aku membebel.. Hahahaha.. Tak terkata apa dia .. Sengih cam kerang busuk..

Tak guna muka kacak tapi mulut busuk .. “. Aku kata kat dia  , sewaktu memandu ke kedai makan .

Di kedai makan .. Aku order apa yang sepatutnya .. Begitu juga dia. Lepas makan , dia bangun .. Berjalan kaki sambil bermain handphone dia..

Jauh dari aku.. Aku senyum jer.. Tak lama kemudian , nampak asap berkepul kepul di sebelah kereta tu ..

Hurm… Selagi tak sakit , hisaplah .. Dah sakit , jangan salahkan anak anak bila tak gi melawat sedangkan , anak anak dah nasihatkan berulang kali berenti merokok .. Anak jugak dimarahi ..

Hurm.. Tak terfikir ke , bila dah tua .. sakit , masuk wad ! Sapa nak gi jaga ? Anak ? Isteri ? Bayangkan kalau ada anak anak kecil.. Kesian la si isteri nak mengusung semua gi lawat dan jaga .. Kalau dah tua , isteri pun dah tua. Anak anak pon ada komitmen lain.. Tak jaga , merajuk..

Kalau sakit bukan berpunca dari kita cari sendiri tu , lain ceritanya tapi ni sbb dah kita carik sendiri ! Dinasihat , kita kena nasihat balik ! Dah jadi , nak mengeluh pon tak guna lagi ..

Itulah yang aku bebelkan pada dia ..

Merajuk dengan aku ?

 

Hurmmm .. Ayah aku merajuk dengan aku ke ? Hurmm… Entahlah… Bukan mudah sebenarnya nak berbakti dengan orang tua ni ! Kena sabar , ikhlas dan lakukan kerana Allah ..

Entah la .. Mungkin memang patut dia merajuk dengan aku .. Aku bukan anak yang baik ..

Berbaktilah dengan orang tua selagi diorang ada di sisi .. Semoga Allah merahmati kedua orang tua kita ..

Hurm…

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI