Dapur Tanpa Sempadan...

Rabu, 16 Julai 2014

HUNGRYGOWHERE untuk kaki makan !

 

Tak tau nak berbuka di mana atau tak tau nak cari makan di tempat yang berhampiran dengan korang ? Hehehehe.. Macam macam ada tapi  kalau nak cari sesuatu yang disyorkan oleh mereka yang dah mencubanya , aku syorkan download aplikasi di telefon pintar anda ..HUNGRYGOWHERE !

Photo

Bayangkan jika aku berada di Kuantan .. Aku keseorangan dan tak tau nak makan kat mana yang sedap sedap ? Dengan adanya aplikasi ni .. aku tak perlu risau.. Gunakan saja ! Selesai masalah aku !

Pastinya korang tertanya kat mana nak download aplikasi HUNGRYGOWHERE ni kan ? Sebelum tu , jom layan dulu video yang menunjukkan kelebihan aplikasi ini..

Manakala untuk mendownload.. Untuk pengguna IOS , sila ke page: https://itunes.apple.com/sg/app/hungrygowhere-malaysia-your/id669043696?mt=8 

Dan bagi yang menggunakan Android , sila gunakan Google Play ..

Tak susah pon nak guna aplikasi HUNGRYGOWHERE ni .. Jika dah download , sila tengok bahagian AROUND ME ! Restoran atau rangkaian makanan yang menarik akan disyorkan pada anda !

Nak cari yang HALAL ? Jangan risau .. Guna je FILTER ! Selesai masalah !!

image

Bayangkan jika aku makan di satu restoran yang menarik.. aku boleh syorkan pada rakan aku yang juga menggunakan aplikasi ini juga ! Takkan susah nak cari kerana dah disertakan map lokasi tu ! Haaa .. Menarik kan ?

Bagi mereka yang gemar bertukar tukar selera setiap hari , HUNGRYGOWHERE ni amat sesuai sekali berada dalam telefon pintar mereka !

 

Ok .. Antara restoran yang tersenarai di dalam aplikasi HUNGRYGOWHERE ni ialah TALENTLOUNGE ..

TALENTLOUNGE yang terletak di PJ Trade Centre , Petaling Jaya ini adalah salah satu restoran pilihan yang menarik untuk berbuka puasa di bulan Ramadhan ni ,  Sangat mudah nak jumpa tempat ni apatah lagi jika menggunakan aplikasi gps  Waze. Nak parking pon mudah . Selesa dan mendamaikan. Heee..

Manakala bahagian dalamannya , sangatlah santai bagi aku.. Takde formal sangat tapi bersih ! Tu penting bagi aku kalau nak gi makan ni.. hehehe .. Kebersihan adalah penting !

Kehadiran aku di sana adalah untuk sempena Pelancaran Buffet Ramadhan di TalentLounge ini sendiri. Dan kemudian ada contoh hidangan yang akan disajikan di bulan Ramadhan untuk menu berbuka puasa.

Photo: Buffet di Talent Lounge , Damansara .. 

#hgw_my

Yup ! Sedap ! Aku suka nasi dia .. Sedap !! Nak tambah lagi , tapi segann .. hehehe. Nanti kalau free , leh la ajak famili datang berbuka kat sini.

Dengan adanya aplikasi HUNGRYGOWHERE ni , amatlah mudah nak cari makanan di mana saja kita berada ! Download dan login ! Pastu .. haaa.. Pasti teruja nak rasa segalanya yang disyorkan di dalam tu.. heee ..

Pakej  berbuka yang  menarik sedang menanti anda di TALENTLOUNGE !

Photo: Hi, 
Greetings from Talent Lounge!

This Ramadhan season, Talent Lounge will be having a special Iftar/Break-fast promotion throughout the month. We are delighted to offer our customers special weekday set meals and weekend buffet serving local, western and Mediterranean cuisine.

The set meal promotion runs from Mondays to Thursdays while the buffet promotion runs on Fridays and Saturdays, 6 pm to 9 pm, respectively.

Our must try set meal consists of starter, main, dessert and drink priced at Rm20++ (Adult) and RM10++ (kids 8-12 years). The buffet promotion is inclusive of starters, 4 mains, 2 desserts and drinks priced at RM45++ (Adult) and RM23++ (kids 8-12 years).
We are located at the ground floor, Block A Menara Mustapha Kamal PJ Trade Centre, Damansara Perdana PJ. Prayer facilities are provided at the surau one floor up. There is also ample and easy accessible parking space at basement 3.  

Group bookings are available. Please call 03-77222952/016-4113104 (Azlan) for inquiries and reservations. Kindly refer to the attached  flyer for details. 
Hope we will have the pleasure of serving you at Talent Lounge. Till then!

Thank you and best regards.

Untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai TALENTLOUNGE sila ke Fan Page mereka di :https://www.facebook.com/mytalentlounge

Ok , buat rakan rakan yang sukakan contest , HUNGRYGOWHERE ada contest untuk anda semua ! Hadiahnya ? Dining Vouchers  dan Raya Hampers (bernilai hampir RM625 ). Caranya ? Sila klik SINI ..

Pastikan anda sudah download aplikasi ini kerana pastinya ia akan memudahkan anda nanti ! Senang mau cari makan maaa !! Heeee…

Cemburu Qhaliff..

 

Hurm.. bila aku beri perhatian pada Zahra , Qhaliff akan cuba tarik perhatian aku..

Seawal dulu , aku tak perasan sangat tapi selepas nampak dia cuba nak kacau adik dia .. baru aku nampak.. Hurm.. dia cemburu rupanya !

Maklumlah ,dulu dialah segalanya ..

Tapi cemburu dia tu bukanlah berpanjangan.. Sesekali dia gi cium adik dia .. Dia sayang adik dia.. dia tau Zahra tu adik dia .. Cuma kalau dia terasa diabaikan , dia wat hal .. Hurmm .

Bukanlah aku abaikan dia pon ! Cuma kekadang tu , terpaksa pilih salah seorang.. Mana larat aku nak dukung dua dua haaaa.. Tu pun nasib baik mak dia tak mintak didukung.. Kalau tak ? Aku pun nak merajuk gak laaa ..

Mereka perlukan bantuan kita semua !

 

Sewaktu di rumah anak yatim , baru baru ni .. aku sempat berbual dengan pengetua rumah anak yatim tersebut .. Antara soalan aku ialah asal usul anak anak yatim ni.. Bajet perbelanjaan .. Punca pendapatan bagi menampung perbelanjaan anak yatim , serta gaji guru guru dan juga dana dari kerajaan.

Kebanyakkan anak yatim adalah dari sekitar Selangor. Perbelanjaan bulanan secara kasarnya adalah 35k++ .Jumlah penghuni , dalam 50 orang anak yatim.Punca pendapatan , sumbangan orang ramai dan NGO.


Dia kata pada tahun 80 an , nak dapatkan sumbangan dari orang ramai mmg payah. Tapi sekarang , kesedaran terhadap anak yatim ni semakin meningkat. Alhamdulillah.. Ramai yang sudi menghulur duit dari menjeling sekarang ni..


Sekarang ni pengetua rumah anak yatim nak siapkan sebuah blok asrama untuk kediaman penghuni yang lebih selesa. Pembinaan baru dimulakan cuma bajet je belum mencukupi.


InshaAllah , aku dan rakan rakan blogger akan cuba membantu.. Bayangkan sumbangan kita itu dimanfaatkan sepenuhnya .. Dari asyik makan sedap sedap , tapi jadi najis gitu jer.. baik makan biasa biasa jer , baki duit , kita sedekahkan pada yang memerlukan..

Daripada Abu Ummah diceritakan bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Barang siapa yang membelai kepala anak yatim kerana Allah SWT, maka baginya kebaikan yang banyak daripada setiap rambut yang diusap. Dan barang siapa yang berbuat baik kepada anak yatim perempuan dan lelaki, maka aku dan dia akan berada di syurga seperti ini, Rasulullah SAW mengisyaratkan merenggangkan antara jari telunjuk dan jari tengahnya.” (Hadis riwayat Ahmad)

Allah SWT berfirman dalam al-Quran yang bermaksud: “Katakanlah, sesungguhnya Tuhanku melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya dan menyempitkan bagi (sesiapa yang dikehendaki-Nya)’, dan apa saja yang kamu infakkan, maka Allah akan menggantikannya dan Dialah pemberi rezeki yang sebaik-baiknya.” (Surah Saba ayat 39).

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tidak ada suatu pagi yang dilalui oleh seorang hamba kecuali dua malaikat turun. Satu daripadanya berkata: Ya Allah, berilah ganti orang yang berinfak (dermawan). Malaikat yang satu lagi berkata: Ya Allah, berilah kehancuran bagi orang yang kedekut.” (Hadis riwayat Bukhari, Muslim dan Ahmad dari Abu Hurairah).

Bagi mereka yang ingin menyumbangkan atau bertanya lebih lanjut , sila hubungi pengetua rumah tersebut ..

Photo

Pengalaman indah di Titian Serasa Ramadhan Yeo’s !

 

Berpeluh jugak aku sebenarnya bila dapat tahu aku antara Duta untuk kempen Titian Serasa Ramadhan yang dianjurkan oleh Yeo’s Malaysia ni ! Sebuah syarikat besar dan terkenal , mengambil aku ..seorang blogger biasa biasa jer menjadi salah seorang wakil mereka bagi kempen masyarakat  ! Perghh.. terharu aku sebenarnya ! Bangga juga sbb blogger dipandang tinggi ! Tercapai cita cita aku untuk menaikkan nama blogger di syarikat besar ! Bukan selebriti je mampu yer ! Terima kasih Yeo’s Malaysia .

Hari Sabtu lepas .. 12/7/2014 adalah detik bersejarah bagi aku. Pertama kali aku melibatkan secara langsung dalam aktiviti kemasyarakatan ni atas nama blogger !

Turut sama dalam kempen ni , rakan rakan dari Kelab Blogger Ben Ashaari. Kebetulan pada hari yg sama , ada beberapa rakan blogger lagi dari Kelab Blogger Ben Ashaari juga turut terlibat dengan kempen bersama anak yatim. Satu aktiviti yang mulia , dilakukan mereka ! Tahniah .

Berkumpul di SACC , Shah Alam .. semua sukarelawan mendaftarkan diri dan bersuai kenal ! Memang mereka semua ni sporting abis laaa .. Aku je lambat nak panas ! Cuak beb !! Aku lom tahu peranan aku kat  sini .. hahahaha ..

Photo: Tu diaaaa..

Pelbagai aktiviti menarik dijalankan sementara menunggu masa untuk ke rumah anak yatim .. Para sukarelawan dipecahkan kepada 4 pasukan. Setiap pasukan pergi ke tempat yang berbeza ..

Aku ? Hehehe.. Bersama hampir 20 orang sukarelawan ke Rumah Kebajikan Anak Anak Yatim di Kapar, Selangor dalam jam 12 tenghari ..

Hurmm ..

Sewaktu memasuki kawasan ni , aku rasa lain macam sangat.. Menarik nafas dalam dalam.. Tengok kawasan persekitaran.. Hurmm.. Rasa mcm.. hurm… Nak je aku ajak rakan rakan yang ada di FB ni , turun gi bersihkan kawasan ni.. Bukannya tak terurus tapi perlu lebih perhatian.. Seperti longkang yang tersumbat.. mampu menjemput nyamuk aedes .. dan banyak lagi !

Sayangnya , kitorang kat sini cuma ada 2 jam saja untuk melakukan kerja kerja yang dah diaturkan .. Antaranya , bersihkan asrama putera dan puteri. Hurm…

Kalau aku nak cerita satu demi satu apa yang aku buat kat sini , confirm berjela entri aku ni .. huhu .. Maka aku ringkaskan la yer ? Hehee..

Antara kenangan manis aku disini ialah , memberikan duit raya pada anak anak yatim kat sini. Aku tak jangka langsung yang aku akan ditugaskan memberi wang raya pada anak yatim ni disamping CEO Yeo’s Malaysia yang sangat merendah diri ni ! Bangga weh ! Heehehe.. Bukan bangga rasa teruja tapi bangga rasa terharu ! Haaa..

Selain tu , bergusti lengan dengan anak yatim di sini .. Terhibur aku ! Hampir aku buat perangai gila gila kat sini dengan mereka. Tapi aku kawal.. hehehe..

Photo

Rakan blogger yang turut sama ikut ke sini , Melastik Bintang ada menceritakan pengalaman dia ke rumah anak yatim .. Menurutnya , rumah anak yatim ni kira beruntung lagi la dengan adanya asrama yang masih bersih dan terurus ni.. Rumah anak yatim yang dia pergi tu , jauh lebih menyedihkan ! Hurmm..

Dalam jam 4 petang , kami semua beransur pulang.. Sebelum tu , aku sempat berbual dengan pengetua .. Saja nak korek pengalaman orang .. Berharga tuuuu !! Aku tak mungkin dapat buat seperti dia buat ! Sungguh berjasa ! Semoga Allah berkati usahanya ..

Alhamdulillah.. Dalam jam 5 petang tu, kami semua .. para sukarelawan selamat tiba di SACC .. masing masing ceria je muka walaupun kepenatan ! Yang penting , misi Titian Serasa Ramadhan Yeo’s telah terlaksana dengan jayanya !

Ada satu lagi misi yang ingin aku laksanakan bersama rakan rakan blogger nanti.. InshaAllah !

Tahniah buat semua rakan rakan dan juga Yeo’s Malaysia ! Jangan lupa jemput lagi tahun depan .. heeee..

Pati Batook Ori

 

“ Anda batuk, selsema, sakit perut, senak perut,pening kepala, sakit urat, sendi, dan otot, PEDIH ULU HATI, perut kembung, dan gatal2 di bulan puasa ni ?

Tak perlu makan ubat. Cuma sapu saja di tempat yg perlu...Sesuai digunakan oleh baby dari peringkat umur 2 bulan sehingga warga tua.. TIDAK PERLU MAKAN, SAPU SAHAJA... ALLAH PEMYEMBUHNYA, KITA PERLU BERUSAHA!!! “

Photo: Untuk pesanan, sila hubungi ejen berikut :
Selangor/putrajaya
012-2358561 - muhd
012-2983964 - zila (mof)
Kuala lumpur
012-3826779 - fida 
Melaka
017-3767650 - shima
Putarajaya
012-6212786 - hafizah (imigresen)
016-6587234 - ana (kdn)

Ramai kawan aku dah cuba rupanya minyak ni.. Dan aku sendiri pon dah pakaikan pada Zahra setiap kali lepas mandi atau dia menangis setiap malam kerana kembung.. Alhamdulillah , lena pastu ..

Cuba baca entri SINI dulu.. testimonial dari rakan FB aku sendiri ..

 

Untuk pesanan, sila hubungi ejen berikut:

Selangor
0122358561 - muhd
0122973964 - zila (mof)

Kuala Lumpur
0123826779 – fida

Melaka
0173767650 – shima

Putrajaya
012-6212786 - hafizah (imigresen)

Atau layari Facebook Batook Ori ..

Million Dollar Baby ..

 

Filem lama tapi tak pernah berjaya menarik perhatian aku untuk menontonnya ! Hari ni , baru aku sedar rupanya kat ASTRO channel 131 banyak cerita lama yang best best.. Biasa dok layan 411 , 412 ,413 dan beberapa channel lain..

Dulu aku malas nak layan sebab pasal boxing.. Perempuan bertinju lak tu ! Adeh.. malas benar nak layan .. Cerita sayu sayu ni bosan nak tonton.. Nak cerita aksi dan cerita rekaan  jer.. Heheheh..

Maka buat kali pertama , aku menontonnya tadi .. malam tadi .. Oh , antara sebab aku menontonnya adalah kerana dua pelakon yang aku minat dan kagumi..

Kagum giler dengan perempuan ni ! Dia punya semangat nak belajar , berjaya .. mmg tinggi ! Ditambah dengan desakan hidup , keluarga lagi.. Hurmm..

Bayangkan .. di kala dia berada di kemuncak dunia , tiba-tiba dia terjatuh terus … dan tersembam ke bumi ! Bukan kerana keangkuhan .. Tapi hanya kerana kesilapan kecil yang dah berkali kali ditegur oleh jurulatihnya .. namun dipandang enteng ! Dan kesilapan kecil itulah membuatkan dia merana seumur hidup !

Teringat aku pada Neymar ! Di usia muda .. dikala dia disanjung dunia.. tiba tiba dapat berita akan lumpur seumur hidup ! Apakah dia akan diingati ? Aku rasa .. tak.. Dia akan hilang bersama hero hero Brazil yang lain.. Hanya Pele dan Ronaldo saja akan diingati.. Hurmm..

Berbalik pada filem ni .. filem ni ada banyak pengajarannya. Antaranya , keluarga… Sapa yang sebenarnya akan mengambil berat pada kita bila kita susah .. Sapa kawan dan sapa lawan ? Dan paling penting , di kemuncak dunia .. kita tak tau bagaimana kita nanti. Apakah akan jatuh atau terus berada di sana..

Hurm… sebuah kisah yang patut ditonton dan hayati..

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI