Dapur Tanpa Sempadan...

Selasa, 29 Julai 2014

Duit raya oi !!

 

Pandai dah dia ! Dapat je sampul raya tu , terus ke hulu ke hilir dengan sampul tu ! Nak koyak , tak reti lagi… Pastu bagi kat aku suruh bukakkan skit ..

Bila dah bukak.. dia koyakkan perlahan lahan… Dan bila nampak duit tu , senyum ! Diangkat duit tu tinggi tinggi dan berjalan sana sini laaa dengan duit tu  !

Menariknya , kekadang duit tu dibaginya pada wife aku.. atau , dibiarkan atas sofa ! Amboiiiii… banyak duit nampakkkkk !!

Hurm.. dah 6 tahun , aku raya tak dapat duit raya ! Huwaaaaaaa !! Sayuuuuuuuuu…

Tiada DISNEY untuk anak aku lagi ! Part 2

 

Entri pertama aku  Tiada lagi DISNEY untuk anak anak aku ! , ada yang sokong .. ada yg gelak ! Hahahah.. Tak pe.. Dulu aku pun gelak ! Hinggalah kejadian 9/11 , aku buka mata ! Satu demi satu konsiprasi didedahkan secara tidak kita sedari melalui hiburan samada filem ataupun lagu !

Satu demi satu aku baca dan tonton di youtube temasuklah konspirasi kematian Micheal Jackson yang dikaitkan dengan pertubuhan Dajjal tu ! Wallahualam..

Benar atau tidak , sekurangnya aku kena alert dari sekarang ! Bukan apa .. kita mungkin anggap kartun ni , menda kecik jer .. Ala , budak budak je la yang tengok ! Tapi kita terlupa , budak budak ni akan membesar dan menjadi bapak budak ! Apakah mereka lupa apa yang mereka tonton ? Aku tak lupa kartun kartun yang aku tonton setiap jam 5 petang setiap hari ! Wajib !! Macam macam kartun ada ..

Apakah aku terpengaruh dengan kartun kartun tu ? Yaa.. sedikit sebanyak , memang aku terpengaruh hingga sanggup tempah tiket wayang dan menonton seorang diri di tengah malam , asalkan dapat jadi antara mereka yang pertama menonton filem di panggung ! Tak ada apa dapat menahan aku dah ketika tu ! Seolah dipukau ! Nak percaya atau tidak , suka hati !

Qhaliff .. sekarang dok sibuk bergasak dengan sepupu dia.. ULTRAMAN ! Haihhh.. Upin Ipin ? Dia tak minat tengok. Ada yang kata Upin Ipin pon tak sesuai untuk anak anak kecik ..

Berbalik pada kartun Disney .. komen mereka yang menolak mentah mentah tu , aku cuma mampu senyum je la.. Malas nak berbahas. Beli buku tu , baca dan pahamkan.. Sesungguhnya  bukan kartun Disney je kita perlu amik tau .. Filem dan drama bersiri tv pon byk dah mengarut dan mempengaruhi minda kita secara tidak disedari ! Mungkin kita kata kita boleh mengawalnya tapi bagi aku… sebenarnya kita dah pon terpengaruh ! Kalau kita tau cerita tu merepek , awal awal lagi kita dah tutup atau ubah channel tapi sebaliknya , kita terus melayan.. Terpengaruh dah tu kan ?

Antara yg tersembunyi dan kita tak sedari .. Apakah ianya satu kebetulan ?

Kebetulan ? Ok camana dengan yang bawah ni lak ..

Pon kebetulan ? Ok.. ni lak ?

Ada banyak lagi contoh dalam buku tu.. Korang beli dan kaji sendiri ! Tak perlu nak gelakkan aku selagi belum buat kajian tersendiri.. Kalau rasa menda ni mengarut , tak per la.. Teruskan laa.. Aku tak rugi apa apa pun.. Hehehe ..

Tak perlu nak maki aku.. Fikir selagi boleh berfikir.. Apakah perlu kita terus hadam apa jua yang disogokkan pada kita ? Sampai bila ? Apakah nak dibiarkan anak anak kita juga jadi mangsa mereka ? Kita sendiri dah jadi mangsa ..

Kita dah dijanjikan Syurga dan Neraka oleh Allah  .. Tu pon kalau kita percaya la.. Dan pastinya syaitan akan berusaha menyesatkan kita .. Apa pun cara , 'tenteranya’ akan lakukan apa saja selagi belum tiba hari Kiamat !

Hurm…  Aku bukan pakar agama .. Bukan pengkaji tapi lama dah aku memikirkan perkara ni setiap kali aku tonton drama , filem dari barat ..  Terbaru , cerita SUPERNATURAL ! Pergh.. makin mengarut !

Komen seorang rakan di Facebook ..

best bro... actually aku dah lama dah study benda ni... mmg betul pun.. ada satu terms dalam psychology yang dinamakan sebagai mind mapping dan future programming. Ia boleh mendorong otak kita untuk setuju dan benci ke atas apa yang disogokkan kepada kita.. yang bestnya.. tanpa kita sedar! cuba check kat youtube bro.. berlambak... “.

Jangan lupa baca ulasan aku sebelum ni .. ‘ Mencari yang tersembunyi ! ‘

Tak perlu nak marah aku atau melenting.. Rasa sesuai utk korang , silakan .. Bukan aku yang bayar bil ASTRO korang tu ..

Berhari raya bersama keluarga tercinta ..

 

Hurm.. Nampak biasa je kan ? Tajuk biasa .. Ceritanya pasti biasa .. Tapi sebenarnya inilah kenangan yang ada andai inilah Aidilfitri terakhir aku.. Mana tau , tahun depan … hurmm.. Ianya realiti yang perlu kita tahu.. dan terima !

Alhamdulillah .. Tamat sudah raya pertama. Ramai tak sabar menanti dan ianya telah pun berlalu pergi. Camana ? Seronok ? Hurmm… Aku ? Pastinya beraya bersama keluarga tercinta , membahagiakan aku. Tapi bila dengar berita dari mak aku mengenai ayah aku , aku jadi sayu.. Sian kat dia .. Hurmm..

Di sini , awal pagi.. Seperti umat Islam yang lain , solat sunat Aidilfitri pasti akan ditunaikan… tak kira la di masjid mahupun surau.. Janji kasi hadir ! Heee..

Selepas tu ? Apa lagi.. Kali ni , sesi bergambar jangan dilepaskan ! Ianya wajib ! Sebab kita tak tau apa jadi pada masa hadapan . Sekurangnya , kita dah ada kenangan untuk mereka andai kita pergi dulu .. Huhuh..

Photo

Terima kasih Hijrah Couture atas tajaan baju raya yang amat sesuai untuk keluarga aku.

Sayangnya , untuk raya pertama ni .. aku tak dapat gi mana mana lagi sebab ramai tetamu berpusu pusu datang ke rumah .. Qhaliff seronok laa.. Ramai kawan ..

Zahra ? Hurmm… dia dgn aktiviti dia la ..

Photo: Gua , tidur !!

Diikuti Qhaliff tidak lama kemudian.. Hahahaha ..

Photo

Tapi tak lama laaa.. Pakat sedar ramai ramai .. Dan aku kembali berpeluh ditambah dengan cuaca yang panas pelik.. Alhamdulillah , petang hujan lebat sangat.. Legaaaa ..

Photo

Esok , baru nak keluar beraya .. Huhuhuh…

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI