Dapur Tanpa Sempadan...

Rabu, 22 Oktober 2014

Syarat untuk mandi !

 

Payahhh nak ajak dia mandi .. tak kira pagi , petang atau malam ! Dulu mudah jer .. Ajak je mandi , dia takde pilihan .. Sebab dia baby kan.. so kena ikut jer la ! Hehehehe..

Sekarang ni ? Perghh.. kena main kejar kejar dulu baru leh mandikan dia .. Nak mandi pon kena ada syarat.. Nak ada baldi !! Haihh.. Nak tak nak kena ikut sama mandi .. Licin ! Bahaya wooo dibiarkan ..

Baldi kecik , nak pulak dia.. Aku bagi baldi besar.. meraung raung tak nak.. Hurmm.. Mandikan adik dia je senang ! Hahahah .. Letak dalam besen jer .. Takda pilihan lagi kan ? Tunggu la besar skit.. kan kan ?

Perlunya beriadah sesekali !

 

Bangun awal pagi , dah terus mulakan tanggungjawab.. Tidur , lewat malam ! Kekadang kul 3 –4 pagi ! Apatah lagi sekarang ni , Zahra dan Qhaliff gemar terjaga dan payah nak tidur awal di malam hari ! Ada sampai kul 3 pagi pon ada. Pukul 6 bangun dah ! Pastu berterusan hingga malam hari .. Sambil sambil update blog dan uruskan anak ! Diri sendiri , terus terang .. terabai !

Tidur tak cukup .. Kalau dapat tidur pun , tidur tidur ayam di sofa dengan kedudukan struktur badan yang tak betul .. Akhirnya dapat sakit belakang ! Hurmmm..

Ditambah dengan ‘hari hari duduk dalam rumah’ , sesiapa saja yang bergelar suri rumah pasti akan tertekan ! Tak berdunia dengan orang lain !  Tiada teman nak berborak.. Nak bertandang ke rumah jiran ? Hurmmm ..

Kadang kadang , pasangan kita perlulah lebih prihatin. Keadaan mental pasangan kita perlu dititik berat ! Kenapa ? Mereka yang bergelar suri rumah ni , sesekali perlulah diberi rehat .. Kasi refresh semula tenaga , mental kasi free..

Contohnya , aku sendiri ! Memang seronok jaga anak anak.. Tapi aku bukan sekadar jaga anak di rumah. Aku kena cari duit juga . Bukan seratus dua ringgit tapi beribu untuk sebulan ! Banyak nak kena cover.. Duduk rumah tapi income nak kena beribu ? Perghhh.. bukan mudah kan ?

Kalau terlalu tertekan , maka ..

Pintu bilik jadi mangsa .. Hurmm .. Dan tangan sendiri jadi luka ! Haihhh..

Pentingnya beriadah dan rehatkan minda .. Jangan biarkan hidup kita jadi macam robot ! Hari hari , rutin sama .. Cari duit untuk bayar hutang ? Di mana kenikmatan hidup ini ???

Bila bayi dah pandai bergerak !

 

Jangan sesekali tinggalkan sendirian di atas katil yang tinggi .. Walaupun diletakkan bantal kiri kanan atas bawah !! Beli la toto dan letakkan di lantai ..

Aku letak Zahra di tengah tilam toto ni.. Siap ada banta berat kiri kanan .. Dia bergerak dengan menolak kaki dia sedikit demi sedikit ! Dan akhir , kepala di lantai !! Bayangkan kalau atas katil ?

Pernah terjadi pada Qhaliff dulu. 2 kali lak tuuu dia jatuh katil. Yang pertama bengkak di dahi.. Yang kedua nasib takde apa apa.. Hurmmm.. Bahaya betul.

Sejak dari tu, aku sering tidur kat tilam di lantai jer.. Tak pe la… Asal anak anak selamat dah !

Dari Anjing ke ‘ Ale Uto ‘ !

 

Isu anjing dah ramai ulama bagi penjelasan.. Harap sedia maklum ! Tak yah la memandai mandai kalau ilmu baru sekangkang kera.. Kan ? Dapatkan pencerahan dari pihak yang berwajib atau yang lebih bijaksana.

Dan semalam , aku tonton video seorang budak perempuan dok sungguh la gunakan perkataan ‘ Ale Uto’. Pastu ada la pulak perempuan dok promote baju ‘ Ale Uto’ ! Haihhhh..

Kawan , kalau aku sebut depan mak aku perkataan tu , pipi aku akan disinggahi penampar yang akan meninggalkan kesan 5 batang jarinya !! Itu makian kawan … Bukan kata kata pujian meminta ciuman di pipi !

Menariknya , ada yang kata ‘ Ale Uto’ tu , I LOVE U TOO .. Adoiyaiiii ! Mudah benar la kena bohong dengan manusia yang kaki ‘persenda’ orang lain ! Haihhh ..

Nasihat aku la kan.. Follow la page page yang memberi manfaat.. Kalau nak tersenyum , ketawa di kala stress tu .. baca sesuatu yang lebih memberi ketenangan di jiwa ! Bukan sesuatu yang boleh mengharu birukan minda ..

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI