Dapur Tanpa Sempadan...

Rabu, 25 Mac 2015

Mudahnya jadi MR.MAMA !

 

Tergaru kepala.. Bulan ni nak bayar kutu , insuran anak bini ,insuran kereta , road tax , tukar tayar kereta yang dah botak , bateri kereta, nak sambut besday Qhaliff , nak beli barang dapur yang bakal naik mendadak , simpanan mereka.. tabung Haji , SSPN dan pakaian mereka !

Segalanya duit ! Aku perlu kerja keras. Aku tak boleh harapkan duit isteri. Dia dah banyak membantu aku.. bayar itu ini dan sebagainya.. Takkan nak suruh dia buat kerja part time kot ?

Pada masa sama.. aku kena jaga 2 anak yang comel.. Tak dihantar taska lagi.. Kalau hantar , kos sara hidup akan bertambah lagi ! Bukan murah ok !!

Aku kena jaga anak.. aku kena cari duit pada masa sama dan duit yang aku kena carik tu , berganda lebih tinggi dari sebelum aku bergelar  MR.MAMA. Bukan sebab boros ok ! Aku beli pakaian murah. Aku makan apa yang ada .. Sesekali beriadah bersama keluarga.. Semuanya memerlukan duit.

Ada yang bertanya .. Kenapa dengan tangan aku  tu ? Aku manusia biasa. Masalah masuk ke dalam kepala aku , kiri dan kanan. Adakalanya tak dapat jalan keluar , aku jadi stress.. Sedikit demi sedikit aku simpan , lama lama jadi gunung berapi ..

image

Adakalanya aku nak je berhenti dari terlibat dengan dunia maya ni tapi camana nak cari duit bagi menampung perbelanjaan keluarga ? Aku tak nak jadi seperti suami suami yang makan duit bini pastu berlagak dengan orang kata bekerja ! Aku tak nak jadi gitu..

Karenah anak kadang kadang menambahkan lagi tekanan ke atas aku. Terus terang , karenah mereka ni cumalah sebesar kuman tapi disebabkan masalah masalah yang ‘menjengok’ aku , ianya menjadi tekanan buat aku..

image

Akhirnya , aku lepaskan segalanya yang mana orang kata aku bertindak bodoh tapi bagi aku ianya menyelamatkan semua orang terutama ahli keluarga aku.. Dari mereka jadi mangsa amarah dan tekanan aku tu , lebih baik aku buat gitu..

Pastu aku rasa tenang giler ! Kosong !! Takde dah rasa geram..marah..bengang.. dan sebagainya ! Happy terus ! Berbulan punya simpan !

Hurm.. nampaknya aku perlu cari punching bag. Letak satu kat rumah ! Tiap kat rasa stress , boleh gi lepas kat situ ! Dulu , aku lepaskan di gym.. Sekarang ni payah dah.. Hurmm..

image

Bukan mudah jadi MR.MAMA yer ! Tak mudah ! Malah lebih banyak tanggungjawab..

Nasihat aku buat mereka yang dah berkawin , hargai pasangan anda !

7 komen :

Nurzakiah Hanum berkata... [Reply to comment]

:) selamat pagi
singgah pagi

ekjoz buluh berkata... [Reply to comment]

Suspen pulak aku baca. Kena pandai urus tekanan. Salam singgah

yong norliza berkata... [Reply to comment]

pergh..sabo bebanyak la..dh kawen sm2 main peranan..i-allah okey ^^

Joanna Yunus berkata... [Reply to comment]

Terus berusaha Mr Ben .... Rezeki ada dimana dan Allah telah tetapkan asalkan berusaha....

Salam buat isteri, qhaliff dan zara

Joanna Yunus berkata... [Reply to comment]

Terus berusaha Mr Ben .... Rezeki ada dimana dan Allah telah tetapkan asalkan berusaha....

Salam buat isteri, qhaliff dan zara

Cik Yaya berkata... [Reply to comment]

as'salam abg ben..
fuhh..mmg berat kan..tp mmg itu satu tngjwb yg perlu dglas oleh lelaki lebih2 lgi yang sudah bergelar 'pemimpin'..dlm keluar.
moga Allah permudahkan segalanya dan dmurahkan rezki,ye..AMIN =)

kakngahsihat berkata... [Reply to comment]

Hihhi... Saya kt rumah dah macam tarzan ng 3 heroes... Apapun mmg kna kuat, abeh hilang sabar, kurung diri dlm bilik, nangis puas²...:)

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI