Dapur Tanpa Sempadan...

Khamis, 26 Mac 2015

Seronoknya duduk rumah jaga anak jer !

 

Wah… kau jaga anak kau sendiri ? Duduk rumah jer ? Perghh.. seronok la gitu ! Teringin betul aku nak jadi macam kau.. Aku bosan tul kerja kat pejabat tu. Ari ari buat kerja yang sama. Stress ngan boss la.. ngan officemate.. Nasib baik la ada awek cun dalam pejabat tu.. lega la skit.. Hehehe “.

 

Fuh.. sedap tul berkata kata kan ? Ingat duduk rumah tu , sekadar jaga anak ? Dia ingat anak berdisiplin macam komando ke ?? Anak tak cecah lagi 3 tahun laa.. Sorang nak kena dukung memanjang ..sorang lagi kalau leka skit je , ada jer menda dia buat ! Haaa.. Yang kecik kalau letak di lantai , tau tau dah sampai ke dapur ! Huhhhhh..

Dulu masa aku belum bergelar laki orang , aku nampak mak aku duduk rumah cool jer.. Tak banyak kerja pon nak kena buat.. Besarkan anak anak jer .. Senang baitu !

Bila aku ada anak , baru aku mula rasa.. Mak aku , dalam masa jaga anak , dia masih kena cari duit bantu ayah aku ! Macam macam bisnes dia buat ! Hinggalah mak ayah aku buat perniagaan perkhidmatan bas sekolah ! Nasib baik anak anak dah bersekolah masa tu.. Tapi mak aku tetap jugak memasak , membasuh , menyiapkan anak anak dia untuk ke sekolah ! Tenaga datang dari mana pon tak tau laaa .. Aku respek tul !

Aku.. baru 2 orang. Jaga anak sambil bekerja. Serius sangat memenatkan ! Bukan sekadar penat tapi bisa terbakar medula oblogata aku weh ! Ditambah dengan masalah orang lain yang perlu aku fikirkan jalan keluar.. aku kadang kadang ‘lost’ ! Tak tau nak luah pada sapa .. Simpan dalam diri .. Hurmm..

TERUS TERANG aku mengaku.. bukan mudah jaga anak kecil sepenuh masa !! Sorang ok lagi.. 2,3,4 ?? Patutlah mak aku tiap hari jd tarzan..Besarkan 3 anak lelaki dan sorang perempuan. Aku yang 2 org anak ni pon , dh mcm rupa maid bergaji rendah jer..

image image

Nak kemas rumah.. masak.. basuh baju.. jemur.. pastu nak kemas rumah balik.. bagi makan anak .. tidurkan anak.. Perghh… nampak mudah tapi hakikatnya ? Hurmm..

Aku sendiri ari ni berkain pelikat meleleh leleh dah ! Hahaha.. Tunggu nak terburai jer !!! Hahaha.. Adoiiyai.. Baru 2 orang kan ? Kalau 4 ? Silap silap tak sedar pon kain pelikat dah tercabut !

Ini baru besarkan anak anak.. Belum part bagi didikan.. ! Hurmm.. Bukan mengeluh tau tapi mengenang jasa serta pengorbanan mak serta ayah aku.. Kesian diorang. Moga Allah ampuni dosa dosa mereka serta berkatilah kedua orang tua kita..

Hargai isteri anda yang jd suri rumah sepenuh masa dan ibu anda yang besarkan anda !!! Yang bekerja dan balik rumah sambung bertugas tu pon bukan mudah ! Yang suami pon , balik rumah , tolong tolong laa.. jangan gi sambung lepak kat kedai mamak !

5 komen :

MyLife Ria berkata... [Reply to comment]

Betul lah Ben, hanya jauhari mengenal manikam. Bila kita rasa sendiri, baru tahu macam mana penangannya menjadi suri rumah.

Suri rumah ni adalah satu kerjaya hebat dan patut diiktiraf. Tak terlawan kehebatan mak-mak kita.

Nurulhuda Abdul Latip berkata... [Reply to comment]

Betul setuju dengan apa bro tulis tu. Bukan senang jadik surirumah ni, orang ingat dok rumah boleh berehat ke, masa tak cukup dan kerja dari pagi sampailah ke malam nanti. Sebab tu kena respect surirumah ni lagi la ppuan yang bekerja lepas tu sambung buat kerja kat rumah..Memang respect kat bro sebab sanggup ambil alih kerja perempuan, besar pahala dan pengorbanan yang dibuat. Untung wife dapat bro. Terus terang saya ni kalau nak rehat, prefer pergi ofis dari kat rumah sebab kat rumah lagi penat sebenarnya..:)

khaty aiman berkata... [Reply to comment]

en.ben memang mr.mama yang ceria..

♥S@R@♥ berkata... [Reply to comment]

jd pengurus rumah tangga paling bz sekali..kdg2 rasa xda life..tp bila tgk anak2 membesar depan mata seronok sangt rasa..
tp terpaksa bekerja semula coz biz on9 xmenjadi..

Irni Yusof berkata... [Reply to comment]

Syabas Mr Mama...quit my job lepas 11 tahun keje utk jaga anak la kan...memang fuhh...mencabar kesabaran dan keimanan... ;)

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI