Sabtu, 28 Februari 2015

Gara-gara teringat telur ikan mayung !

 

Terus tertelan air liur.. Mana nak gi makan malam ni ? Aku pandang wife.. dia pandang aku ! Kita bicara soal makan.. Takde agenda tersembunyi yer !

D’LAILA SUP POWER laaa ! Alang alang dah dekat ! Kebetulan kitorang dari Klinik Mediviron , Giant BBN.. Terus halakan kereta di sana. Sebelum tu ada plan nak rasa makan satu restoran nasi ayam kampung yang ada berhampiran klinik tu tapi selepas masuk ke restoran tu , layanan pon macam nak tak nak.. Terus patah niat nak mencuba rasa makanan di situ.

Sampai je ke MMA Nilai Corner , terus masuk ikut belakang gerai kak Laila.. Hehe.. Saja nak suprise.. Kononnya laaa.. hahaha .. Tapi dia dah perasan awal awal lagi.. heee..

Seperti biasa , layanan mesra Kak Laila diberikan pada kami termasuk juga kakitangan serta suaminya ! Tip top .. tu pasal aku suka gi sana .. Ada banyak pilihan makanan , aku tetap nak makan kat tempat dia..

Tiba-tiba di sapa oleh seorang kenalan Facebook yang juga seorang blogger.. Tapi bersara dah katanya ! Hahaha.. Qaseh NilamSari bersama suaminya yang sangat sporting ! Pergh.. Bertahun kawan tapi tak pernah bersua.. Boleh dikatakan ramai blogger sekarang ni akan pasti singgah di gerai kak Laila untuk menikmati mee udang atau apa jua juadah yang disajikan di situ , pada hujung minggu…

Dan.. sampai sudah makanan aku pinta ! Tada.. makan dulu !!

image

Alhamdulillah.. Perfect makan malam aku kali ni walaupun disulami dengan adegan mengejar Qhaliff ke sana sini ! Kalau tak disebabkan Qhaliff , rasanya abis kuah semua aku hirup !

Rasanya Qaseh NilamSari pon akui kata kata aku  ni sebab dia dari Banting , sanggup ke situ dengan kerapnya sebab suka makan kat situ ..katanya.. Hahahaa ..

Apa pun , terima kasih Kak Laila atas layanan .. MMA Nilai pon bagus servis terutama part air tu.. Tak bagus kalu , leh complain terus kat facebook mereka.. hehehe..

Suatu provokasikah keatas diriku ?

 

Grrrr ! Geram betul aku dengan budak ni ! Tak padan kecik ! Gedik lebihhhh.. Huhhhh ! Adoiyai.. Sesekali dia provoke aku kasi marah ! Bukan sesekali.. tapi kerap kali ! Apakah dia kurang kasih sayang ? Menanti kasih dari aku yang lebihkan maknya adiknya ??? Adoiyai !

image

Bila pergi rumah mak aku.. dia akan panggil aku , ‘ Pak Ngah’. Ikut sepupu sepupu dia panggil aku.. Huhhhh… Nak hilangkan ‘ Pak Ngah ‘ dari mulut dia tu , makan masa seminggu gak laa ! Tapi peliknya.. bila emergency case , dia panggil aku ‘ daddy ‘. Ternyata satu provokasi tanpa henti buat aku dari dia ! Mintak perhatiankah ?

Kalau gi makan luar , dia boleh duduk diam atas kerus dia untuk beberapa minit jer.. Selebihnya , aku dimintak kejar dia ! Adoiyai.. berpeluh.. geram .. semua ada !

Tapi segalanya hilang bila petang tadi .. Aku terlanggar meja waktu nak amik sikat utk sikat rambut Qhaliff.. Pastu aku pura pura nangis.. Qhaliff yg disebelah aku terus gosok kepala aku dan berkata dgn lembut..

" Angan angiss..angann angiss.. "..

Alahai anak.. Dialah bulan.. dialah bintang .. dan juga ribut taufan !

Tips meniaga online dan mengiklankan produk !

 

Teringin meniaga online.. produk ada.. bajet ada tapi camana dengan marketing ? Nak guna media sosial seperti instagram , facebook atau blog ?

image

Segalanya bergantung pada apa yang nak dijual.. Ok.. Amik contoh la.. Andai aku nak menjual PATI BATOOK ORI yang bagus untuk kegunaan anak anak kecil terutama yang ada lelah , batuk , selsema dan macam macam lagi kegunaan ! Ahaaaa.. Camana aku nak promote dan pada masa sama , persaingan amatlah tinggi ? Persaingan dengan produk produk lain ?

Ok.. aku tak perlu buat perbandingan dengan produk lain.. Tapi apa yang aku perlu buat ialah , promosi tanpa henti ! Berpegang pada cara hero hindustan berlawan dengan penjahat .. ‘ Biar kalah dulu , menang kemudian..’ , sebaiknya ialah viralkan produk aku ni di media sosial !

Tempoh ? Ok.. mula mula cari orang yang sesuai utk review produk aku ni.. Contohnya blogger yang kebetulan ada anak tak sihat ..selsema atau batuk.. Cuba offer pada dia secara percuma. Tak perlu review dan update .. Bagi je dia cuba dan nak tau kesannya selepas guna ! Andainya produk tu berkesan , baru offer dia untuk buat review di blognya dan update di media sosial miliknya. Bayar la .. jgn free la ! Tujuan bayar untuk mereka menulis dengan lebih teliti dan berkesan. Kalau free , kang tulis ala kadar kan ? Yelah .. freeeee la katakan !

Ok… Bila dah buat gitu , jangan terus nak harap ramai giler pelanggan yang membelinya ! Kumpul testimonial dan pastikan diupdate dalam fan page serta blog peribadi anda sendiri ! Ahaaa..

Perlu ke guna blogger yang top atau popular ? Tak semestinya.. Yang kecik kecik anak pon ok jer.. asalkan blognya serta media sosialnya ada pengikut..

Kemudian , promosi di media sosial terutama Facebook. Cari yang sesuai.. Maksud aku , bila dia post jer .. ada LIKE ..tak perlu beribu riban tapi berkualiti ! Like yang berkualiti boleh kita tau melalui sapa yang LIKE .. Maksud aku , orang tu ada kuasa membeli , berpendidikan , berprofesion serta bijak .. Ahaaa.. Sebab diorang takkan suka suka main LIKE je kan ?

Kerapkan update gambar produk dan infomasi di Facebook yang kita pilih dan langgan. Kalau aku , aku akan pilih akaun personal sebab follower lebih kenal akan pemilknya ! Lama kelamaan , orang akan mula bertanya dan percaya ..

Seperti yang berlaku pada aku hari ini.. Seorang pengiklan pada awalnya agak kurang yakin tapi aku berjaya menyakinkannya kerana dia punya produk yang berkualiti serta tiada pesaing ! Maka tak perlu takut untuk meniaga..

Kesannya ?

“ Ben , saya rasa .. saya akan terus sambung mengiklan untuk bulan bulan seterusnya .. “.

Aku senyum jer..

Yang penting , bila nak mengiklankan produk anda .. carilah blogger yang tak kedekut .. Dan jika nak berjaya , jangan takut takut meniaga .. Jangan tanam bijik durian hari ni , dan harapkan berbuah minggu depan.. Meniaga ni seronok kalau kita tau camana nak meniaga dan tujuan meniaga.. Kalau nak kaya , maka usahanya mestilah lebih kan ?

Bila ada anak..

 

Jangan harap rumah atau harta benda akan seperti anda bujang atau ketika berdua.. Tentu sama sekali anda salah ! Takkan sama yer ! Ketika ni , anda perlukan satu tahap kesabaran yang amat luar biasa ..

Contohnya ..

image

Bila bukak je laptop… kelihatan seperti ini.. Apa yang perlu dibuat ? Istighfar .. istghfar ! Jangan amuk.. Ingat , tu anak yang kita inginkan sejak awal kawin dulu.. Geram ? Memang geram.. Sabar , perlu sabar.. huhu ..

Contoh lain ? Telefon pintar anda yang selalu anda lap kasi cun.. bila kasi kat anak guna setelah dia meronta meraung raung nakkan hp kita walhal kita dah bagi dia sebijik hp yang harga sebulan gaji bapak dia dulu..tapi dia tak nak gak .. dan hp kita akan dipenuhi dengan cecair yang melekit ! Apa yang perlu kita buat ??? Sabar.. Nak tengok gambar ke ? Hahahaha.. Nasib baik sony xperia z3 bapak dia ni kalis air termasuk air hingus.. hahahaha …

Lain ? Huhuhuh…

image

Alat mekap ? Kasut ? Jam ? Macam macam lagi la akan dia mula mintak dari kita.. Jangan marahh.. Sabar .. Diorang nak eksplore dan juga nak uji kesabaran kita.. sabar naaa… Aku meletop gak kadang kadang.. Maklumlah , tahap kesabaran masih di tahap biasa.. Bila dah meletus , timbul sesalan.. Hurmm..

Bestnya jadi MR.MAMA !

 

Ok.. baru selesai satu advertorial. Masih ada satu lagi kena buat.. Sakit belakang gara gara duduk terlalu lama , dah datang kembali ! Kena regangkan badan. Nasib baik ada baju special untuk elakkan sakit belakang ni.. heee..

Abis buat advertorial , aku kena pikir idea untuk entri seterusnya.. Kena buat autopost untuk esok. Esok plan nak gi klinik andai Zahra masih lom sihat sepenuhnya.

Dan disisi aku , ada Zahra yang tidur tak lena dalam buaiannya. Qhaliff ada dengan mak dia.. Terpaksa pisahkan untuk mereka tidur ! Kalau tak , pasti akan berperang antara satu sama lain .. yang mana akhirnya mak diorang yang stress !

image

Dah seminggu tak cukup tidur ! Belah malam je , Zahra akan mula  menangis gara gara tak dapat tidur disebabkan selesa dan batuk ! Bila dia tak dapat tidur , aku ngan wife tak dapat tidur gak… er , wife lagi tak dapat ! Aku memang tak dapat tahan mata dah.. huhu.. Adakalanya terbabas tapi akan terjaga bila dengar suara Zahra menangis. Tukar syif dengan wife lak..

Hari ni , ke rumah mak aku. Mintak mak aku lak tolong jaga tapi aku tetap ada di situ.. Aku cuma nak tidur kejap je.. Nak berehat untuk elak aku sakit kepala ! Tapi camana pon aku tetap kena update blog !

Senang ke update blog ? Tak semua orang boleh update blog dengan sekali harung.. Taip dan publish terus .. cam aku ! Mesti nak kena baca semula .. kan kan ? Jawabnya , draf semula. Aku kena update selalu blog aku. Ini punca rezeki aku atau aku kena cari kerja untuk menampung perbelanjaan keluarga aku..

Sebagai suami dan ketua keluarga , aku kena pikir segalanya.. Jangan biarkan isteri pikirkan untuk anda.. Huhuh.. Kalau rasa telinga tu telinga kebal , biar la dia pikirkan.. Baru tau langit tinggi rendah.. haahhaa..

Salah bapakkah ?

 

Anak meronta nak pakai sendiri.. Bila bagi pakai , jadi seperti gambar di bawah.. apakah salah bapa juga ??? Apakah si bapa nak aniaya anaknya sendiri ????

image

Qhaliff , sebulan lagi bakal cecah 3 tahun usia. Di usia begini , pelbagai perkara dia nak explore. Semua menda menjadi persoalan baginya.. Contohnya hari ni , dia amik limau mandari lalu dia koyak dua bahagian .. lalu dia perahkan jusnya ke lantai dan gembira ! Aku yang tak perasan pada awalnya bertukar jadi Hulk dalam tempoh 0.01 saat !

Kemudian dia  amik tisu tandas yang baru keluar dari plastik lalu ditaburkan semua tisu tisu tersebut. Dengan bangganya dia panggil aku untuk menonton persembahan percumanya !  Sememangnya aku beri tempukan gemuruh yang tak berbelah bagi untuknya ! Grrr.. 

Pakai baju ? Dah boleh.. seluar pon tapi disebabkan main terlebih , inilah jadinya ! Takde kaitan pon daddy yang buat !! Dia yang buat sendiri , ok !!

Fuh.. nasib baik anak tak reti buat blog.. Kalau tak , sure aku dapat artikal bantahan dari anak sendiri !

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI