Khamis, 12 Mac 2015

Kesan review blogger pada produk !

 

Di kala ini blogger sering mendapat perhatian. Setiap hari ada saja job berbayar atau percuma ditawarkan pada blogger blogger seantero dunia. Ok, aku fokuskan pada Malaysia sekarang eh..

Kenapa blogger jadi pilihan mereka yang ingin memasarkan produk mereka ? Humm.. Yang pertama , blogger ada pengikut mereka tersendiri dan pastinya pengikut mereka ini sudah mengenali blogger kesayangan mereka ni bertahun lamanya. Eceh , kesayangan tuuu .. Hehehe..

Amik contoh aku.. Sepanjang pengalaman aku jadi tukang review berbayar atau percuma , aku dapati kebanyakkan produk tersebut mendapat perhatian rakan pembaca .. Sebagai contoh , Pati Batook Ori yang mana aku sendiri gunakan pada aku dan anak aku kemudian aku promotekan pada rakan pembaca .. Alhamdulillah , mendapat impak positif dari mereka yang membelinya.

Bagaimana pulak dengan review yang lebih menjurus kepada kritikan ? Ok.. biasanya movie la jadi bahan review yang mendapatkan feedback yang agak mendalam kritikan.… Movie yang aku tonton tak kira  la percuma atau aku beli tiket tu, pasti akan review sebaik mungkin sebab akan ada rakan pembaca tertarik lalu pergi menonton movie tersebut.

Ada beberapa movie yang aku gi tonton dan berikan kritikan. Ini disebabkan cerita tu memang tak best ! Takkan nak tulis kat best kan ? Terutamanya film melayu.. Haih.. dan kebelakangan ni , movie dari luar negara pon dah semakin kelaut jalan ceritanya .. Memang aku kritik kaw kaw !

Dan mereka yang membacanya akan berterima kasih kerana menyelamatkan duit mereka !

Blogger jika tau peranan sebenar mereka .. mereka tau akan betapa besarnya tanggungjawab mereka ! Bukan sekadar menulis  tapi lebih pada beri infomasi tanpa henti pada pembaca mereka !

Film terbaru .. Run All Night dikatakan film gagal lakonan Liam Neeson ! Adehh.. Baru nak gi tonton.. tapi bila baca review seorang blogger , terus hilang nafsu..

Nampak tak permainan dia ? Kan ? Hahahaha ..

Tu belum review makanan kan ? Kadang kadang review makanan ni payah. Kena ikut tekak masing masing. Belum tentu kira rasa tu sedap , bgi orang lain ianya sedap gak ! Haaaa… Blogger food review ni memang perlu ada lidah atau citarasa yang ..hurmm.. menakjubkan kot ? Hehehe..

Sejuta keinsafan..

 

Selesai event Yeos.. Naik lrt hingga Cheras kemudian naik teksi. Pemandu teksi tu seorang lelaki berbangsa cina dan berumur. Aku rasa usia dia lebih 70 tahun. Dah baya baya ayah aku.

Yang menjadi perhatian aku ialah jari jemari belah tangan kiri. Aku rasa dia ada gout kot ? Tak berfungsi keseluruhan jarinya. Dia memandu pon dalam keadaan yang nampak macam.. hurmm.. kena kerap seimbangkan pemanduannya.. seolah kereta tu takde ‘power stering’.

image

Namun dia tetap mengagumkan aku. Walaupun di usia gitu , dia tetap terus mencari rezeki..Dan reti guna ‘signal’ bila nak masuk simpang ! Kita yang sihat ni , nak guna ‘signal’ pon tak reti seolah jari jemari dah kudung semua !

Sebenarnya , setiap hari Allah ‘mendidik ‘ kita secara tidak langsung dengan kehidupan yang amat asas ini namun kita payah nak nampak ! Hurm..

Apa gunanya NETWORK dalam dunia blog ?

 

Mudah jer.. Bila ada job atau jemputan ke majlis , rakan blogger akan war warkan pada rakan mereka yang ada di dalam network. Ini kerana mereka kenal cara mereka bekerja dan komitmen terhadap setiap tugasan yang mereka dapat !

Disiplin , kerjasama dan kecekapan ! Bukan kira kau popular ke , kau top ke .. tidak sama sekali !

image

image

Sebenarnya , tujuan NETWORK dalam dunia blog ni luas sangat ! Kalau ada yang beranggapan hanyalah untuk kepentingan peribadi , maka sila banyakkan bergaul dengan manusia ..

Terbaik #kelabbloggerbenashaari !

Wajarkah disebarkan sebegini rupa ?

 

Gambar anggota polis bertugas tertidur dirakam dan disebar di media sosial lalu kedua anggota polis tersebut diambil tindakan tatatertib !

image

Persoalannya , wajarkah buat begitu ? Apakah niat orang yang merakam tu ? Hurmmm.. Bagi aku , sungguh tidak bertanggungjawab perangai begini !

Aku bukanlah nak backup sangat tapi aku pun manusia. Aku yang jaga dua orang anak aku di siang hari pon kerap juga tertidur ! Bukan nak sangat tidur tapi dah tak boleh lawan bijik mata ! Apakah orang yang amik gambar ni tak pernah tertidur ?

Oh.. kalau dia polis maka dia tak leh tertidur ? Hurmmm.. Agak agak la.. Diorang ni pon manusia ! Kalau letak robot kat situ , baru padan muka ! Cakap la ngan robot.. Haa.. Kalau kena saman , takde budi bicara dah ! Sila bayar tanpa ada rayuan.. Haih..

Kita ni , part nak jatuhkan orang lain .. laju je kan ? Kena kat batang hidung sendiri.. baru ada akai !

Bila dah pandai merangkak !

 

Hurmm.. Aku plan nak tidur di bilik sebentar untuk bangkit kembali jam 12 tengah malam manakala wife tidur di ruang tamu bersama anak anak.. Aku kena jauh dari Qhaliff.. Kalau ada dengan dia , dia takkan tidur ! Mesti nak ajak main..

Zahra ? Dia puas dah tidur siang hari.. Maka malam hari dia jadi burung hantu ..

image

Baru aku terlena dalam beberapa minit.. Terdengar suara di hujung kaki aku.. Aku bukak mata.. Zahra ketawa.. Huk alohhh.. Jauh laa dia merangkak ! Nasib baik dia masuk bilik.. Kalau ke bilik air ???? Hurm.. Sila tutup pintu bilik air bagi mereka yang ada anak kecil yang dah pandai merangkak dan berjalan ! Hurmm..

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI