Rabu, 8 April 2015

Dimana timbangrasa anda, wahai anak muda !

 

Alhamdulillah.. selesai kerja aku ari ni seperti yang dirancang. Terima kasih pada si dia yang sanggup temankan aku dan bawak anak anak sekali. Sian diorang asyik kena tinggal.. hehe..

Di Times Square.. Aku bukanlah nak pergi sangat sini tapi terpaksa pergi.. Nak gi amik Sony Xperia Z3 aku yang dah siap repair tu.. Maka , pilihan untuk parking kereta ialah Times Square sebab banyak parking dan mudah nak keluar dari sini dan terus ke MEX.. hehe.. kena rancang betul betul.. elakkan jammed wooo !

image

Dari tingkat 3 , aku nak turun ke tingkat 1.. Qhaliff nak aiskrim Baskin Robbin. teringin sangat dah dia tadi.. Dia nampak sewaktu nak ke Plaza Berjaya.. Aku janji nak belikan dia selepas amik hp tu.. Dan dia menagih janji aku wooo ! Hahahah..

Ikut hati aku nak turun guna ekslator jer.. tapi memandangkan terlalu panjang jjarak ekslator tu , maka tak sesuai laa.. Nak tak nak , tunggu lif..

Hurm.. tunggu lif ni , memang satu penyiksaan.. Aku sekeluarga berdiri lama dah depan lif.. Bila sampai lif, tengok tengok , orang muda muda jer dalam tu.. Tunggu la lagi..

2,3,4 ,5 kali lif singgah semua penuh. Aku dah putus asa. Aku ajak wife tunggu lif di bahagian lain..Terus aku berlalu dari situ tapi wife masih berdiri depan lif.. Tiba-tiba ada lif berenti di tempat asal aku tunggu tu.. Dan terus diserbu dek anak anak perempuan muda muda belaka ni haaa… Masuk buat muka seposen. Takde rasa bersalah sungguh..

Dan aku geleng terus kepala depan diorang.. Menyedihkan ! Kat sekolah tak belajar kot adab ? Dahulukan orang yang lebih tua ! Ekslator berlambak !! Tapi nak jugak guna lif !! Aparaaaa…

Satu nasihat la untuk rakan rakan .. Kalau nampak orang yang lebih memerlukan , bagi laaa.. Jangan pentingkan diri sendiri.. Hari ni hari kita.. esok lusa ? Tak kena kat kita.. kena kat orang tua atau anak cucu kita.. Selagi terdaya , berikan pada yang dah tak berupaya..

Bayangkan aku dukung Qhaliff yang dah 14 kg tu ! Aku lepas , dia lari sana sini.. Bila berlaku kemalangan , tahu pulak keyboard warrior salahkan mak pak ! Walhallll .. haaa ! Ni aku malas ni .. Kang aku start berleter…

Kalau kita ada rasa tanggungjawab.. kita amik tahu hal orang lain , inshaAllah banyak kejadian buruk mampu dihindarkan ! Lantak pi la diorang nak marah ke apa asalkan ada nyawa yang terselamat !

Qhaliff di usia 3 tahun..

 

Wife kirim sekeping gambar di Facebook..

image

Hurmm.. banyak kebenarannya. Qhaliff semakin lasak dan berani . Dia dan sibuk nak berjalan sendiri terutama di shopping mall ! Part ni aku cukup takut. Ikut suka tekak dia jer berjalan sana sini. Sesekali aku menyorok untuk kasi dia takut ! Terpaksa buat gitu supaya dia rasa takut ! Merah mukaa pastu ! Hurmm..

Bila jumpa rakan sebaya , dia sibuk ajak main bersama ! Terus lupa mak bapak dia.. Dia seolah olah tau mak bapak dia sedang memerhatikan tindak tanduk dia.. Bila aku hampiri dia , dia akan suakan tangan tanpa berpaling muka dia ! Seolah ada mata disisi kepala dia ! Adehh ..

Semalam , aku tinggalkan dia dan adik dia seharian di rumah mak aku. Bila aku sampai rumah , dia sibuk nak lepak ngan aku dalam bilik. Aku tengok dia semacam jer.. Dia asyik bermain dengan satu jenis mainan ni pastu dia buang sana sini mainan tu. Aku saja saja marah dia ! Acah acah nak jentik  dia.. dia takde perasaan takut seperti sebelum sebelum ni.. Aku rasa dia kena marah hari ni ! Hahaha.. Tak pe .. biar dia rasa kena marah dengan orang lain ! Kalau duduk ngan mak ayah dia , dia manja. Kena marah pon , dipujuk balik..

image

Segalanya untuk pembesaran dia. Aku tak nak dia jadi Sazali dan kelak salahkan aku kerana manjakan dia ! Biar dia kenal dunia ni.. Tak semuanya indah walaupun hakikatnya , ianya memang indah !

Semoga membesar dengan penuh kegembiraan dan penuh keilmuan serta kasih sayang , anak anak ku..

Penggunaan ‘Signal’ akan rosakkan kereta anda !

 

Awal pagi memandu , memang mendamaikan ! Rasa nyaman dan segar. Memerhati cermin sisi kiri dan kanan serta cermin belakang.. SubhanAllah.. Cantik mentari yang mula menampakkan diri..

Aku bagi ‘signal’ dan berenti sekejap untuk amik gambar.. Wife , bukan jenis ‘sensitif’ menda gini. Aku bagitau dia dan dia cuma..

“ Owh… Cantik..”.. tanpa perasaan ! Hahahaha.. Kalau tunjuk poster MotherCare sedang ‘Sale’  , dia punya teruja macam sedang berada di depan Eiffel Tower nun di Paris tu ! Huhhh.

image

1 minit berenti dah memadai untuk membuatkan aku lewat 15 minit untuk tiba di Cheras ! Dan kereta semakin banyak. Masing masing berpusu pusu ke destinasi yang dah disetkan dalam kepala otak ! Semua nak cepat sampai dengan selamatnya. Selamat tu aku rasa mesti jatuh dalam no 3.4 dan keutamaan adalah sampai sebelum lewat ! Hurmm..

Dalam keadaan begini , pasti akan ada ramai pemandu cuai ! Termasuk aku sendiri yang hampir eksiden kelmarin kerana leka gara gara asyik mensetkan jadual harian di dalam benak hingga tak sedar van di depan sedang berhenti untuk masuk selekoh ! Nasib baik dia bagi ‘signal’ ke kanan dan wife sedar ! Aku ingatkan dia nak ke kiri dan aku nak potong dia di sebelah kanan ! Alhamdulillah , kereta dalam keadaan baik kerana aku rajin servis kereta. Kebaikan servis kereta bila sampai masanya ni banyak. Segalanya bertujuan untu keselamatan dan keselesaan pemilik , kan ?

Kemudian teruskan perjalanan.. Sepanjang perjalanan , aku dihiasi dengan permandangan pemandu kereta yang cukup malas menggunakan ‘signal’ bila nak masuk ke laluan pemandu lain dan ikut suka tekak diorang memotong laluan pemandu lain yang mana mengikut arahan JPJ yakni jarakkan kereta anda dengan kereta depan ! Dah kita ni jarakkan kenderaan untuk elakkan bercium dengan kereta depan , datang malaun ni , celah depan kita ! Dah tak pasal pasal rapat dengan kereta diaaaa ! GGrrrrr..

Serius aku tak paham kenapa kita malas sungguh nak gunakan ‘ signal’ ! Apakah kereta kita kelihatan seperti pondan tak bermekap atau kelihatan seperti kapal angkasa makhluk asing ??????

image

Kita terlupa atau tidak , perlu diingatkan dengan memberi ‘signal’ , kita mampu memgubah kehidupan kita untuk hari itu.. Contohnya elakkan kemalangan dan dapat elakkan doa buruk dari pemandu lain ! Contohnya ..

“ Celaka betul orang tu.. Dia ingat dia je nak cepat gi pejabat ke ?? “.

Biar lambat , asalkan selamat. Nak cepat , sila keluar sebelum subuh ke tempat kerja ..maksudnya , rancang la perjalanan ..

Panjang pulak aku bebel.. hehehe…

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI