Dapur Tanpa Sempadan...

Jumaat, 17 April 2015

Makan malam tanpa GST !

 

Harga ? Masih sama seperti sebelum GST menjelma.. Ok je la bagi aku.. Lagi pun bukan kecik sizenya.. Puas makan !

image

image

Hehehee.. dah kurang meleleh .. tapi kalau nak meleleh , leh je mintak.. elakkan pembaziran.. Rasa ? Masih seperti dulu.. Padat dengan isi ..

Kat mana ni ? Google Lava Grill Sri Kembangan.. Nanti dapat la jawpannya.. heee..

ZIKRAH 2015 #2 : Pentingnya berzakat !

 

image

Masih ramai belum faham betapa pentingnya berzakat ni. Ada yang anggap ianya cuma untuk orang orang kaya atau berpendapatan besar jer.. dan ianya cuma untuk anak anak yatim serta tak berkemampuan ! Ahaa.. persepsi begini kurang tepat dan perlu lebih banyak infomasi mengenainya..

Alhamdulillah.. seharian bersama team ZIKRA 2015 , ada antara blogger #kelabbloggerbenashaari yang ikut serta terbuka mata dan faham akan tujuan utama serta ke mana wang zakat disalurkan..

Antaranya ..

image

Asnaf fakir dan miskin yang ingin berniaga tetapi tiada modal untuk memulakan perniagaan , mereka boleh memohon ke Lembaga Zakat untuk bantuan modal perniagaan. Jika layak , mereka akan dibantu.

Bantuan bina rumah.

imageimage

Bayangkan jika kita tidak membayar zakat , sapa nak bantu saudara saudara kita ni ? Sebab itu , ada bahagian dari hak kita tu , milik mereka. Kita wajib bayar zakat..

Ok.. aku tak beberapa paham sebenarnya dulu.. Dan aku sendiri akan ke pejabat Lembaga Zakat Selangor , cawangan Bandar Baru Salak Tinggi untuk bertanyakan mengenai pendapatan aku , yang kejap ada kejap takde ni.. Maklumlah , takde gaji tetap.. income pun on off .. Jadi camana nak kira ? Ahaa.. apakah perlu bayar juga ? Kalau kita tak tanya , kita tak tau.. Akhirat nak kena jawab woo..

Fesyen : Kurtah atau baju raya Hibster ?

 

Kurtah yang direka oleh Ahmad Fauzi Aryaan yang menarik minat aku kerana dari dulu aku memang minat nak pakai kurtah ni.. Sayangnya bila beli , semua sendat ! Masa tu perut aku tak capai tahap cam sekarang ni ! Aha.. bahasa kasarnya , boroi laa.. hahaha .. Terima hakikat yer..

Kali pertama terpandang , terus tergoda.. Tertanya gak mana nak cari.. Godek punya godek.. akhirnya tau ! Dapatkannya di Butik Hijrah Couture ! Huhh…. butik tempat baju raya aku beli setiap tahun rupanya ! Adehh ..

image

Dan baju raya Hibster yang sedang hangat diperkatakan.. Tergaru kepala aku jap.. Hurm… Ketat ? Adeh… Walaupun ada yang kata orang kurus sesuai pakai tapi ketat ? Fesyen ? Hurm.. Malas nak komen lelebih.. cuma aku takkan pakai laa walaupun aku kurus.. Tak sesuai dengan kehendak aku.. Aku nak tampak segak dan kemas.. Ni nampak cam sesak nafas je bila pakai .. bayangkan nak makan ketupat rendang serta lemang ! Haa..

image

Teringat lagi aku sewaktu aku remaja dulu.. sapa pakai seluar senteng macam ni , memang kena ketawa sampai pecah perut ! Tu zaman budak budak la..

Tah la.. aku rasa , ikut suka korang la.. duit korang.. badan korang.. Cuma , jangan sampai jadi mangsa fesyen.. Dalam drama atau filem ok la.. realiti ? Realitinya , kita di Malaysia.. Bukan Paris !

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI