Dapur Tanpa Sempadan...

Jumaat, 29 Mei 2015

Akhirnya , 100 ribu !!

Adussss.. dah cecah 100 ribu km ni , kereta nak lari pon dah tak sedap.. Hurmmm.. ke boleh kasi sedap seperti baru keluar kedai ? Huhuhu.. nak memecut pon fikir banyak kali.. Banyak faktor perlu diteliti seperti .. kang enjin tertanggal kang.. hahahaha..

Tukar kereta ? Baru 2 tahun tuuu.. huhu.. 100 ribu direkodkan di Genting Sempah.. adeh..

Wajarkah Qhaliff dirotan ??


Lagi 4 tahun , Qhaliff akan ke sekolah kebangsaan. Darjah 1 ! Gulp.. Sekejap je masa berlalu. Anak manja aku ni semakin membesar. Aku bukanlah nak puji anak sendiri tapi aku tahu Qhaliff seorang anak yang bijak. Cepat tangkap dan sangat memerhati segala galanya ! Alhamdulillah..

Aku terfikir.. nanti bila dia di sekolah , kalau dia nakal.. dia dirotan ! Apakah aku patut tegur cikgu tu atau biarkan saja ? Tanggungjawab merotan ni , biarlah aku sebagai bapa yang laksanakan ! Cikgu di sekolah cumalah perlu mengajar !!!! 

Hurm.. begitu ke ??? 


Hurm.. walaupun aku cuma ada pengalaman mengajar beberapa tahun tapi itu dah memadai utk aku memahami betapa sukarnya kerjaya guru ini. Mereka bukan saja perlu mendidik , malah mereka juga sbg ibu bapa kepada anak anak murid tersebut !

Perlu tahu , guru bukan saja kena melayan karenah anak murid mereka tetapi juga kena layan karenah pentadbir , guru guru lain dan sesekali dr jabatan ! Tu belum part karenah ibu bapa pelajar !! Peningggg..

Bagi mereka yang takde pengalaman mengajar di sekolah terutama sekolah ni , bunyi loceng tamat sekolah adalah satu kenikmatan sementara !! Lega gileee.. Tapi kerja sambung di rumah.. Tanda buku..tanda kertas ujian... dn mcm mcm lagi !!

Aku pernah rotan di tangan salah seorang anak murid aku gara gara dia bermain dalam kelas ketika aku mengajar. Sabar punya sabar.. Tegur punya tegur..aku rotan kat telapak tangannya.. Alahai , rotan sikit je pon.. bukan menghayun. Dan esoknya parents dia dtg sekolah dan nak saman aku. Guru besar , menyebelahi dia. Aku kecewa. Aku luahkan pada rakan guru yang lain. Mereka bg aku tips mengajar..

HANG MASUK.. AJAR.. PASTU KELUAR.DEPA NAK BELAJAR KA , TAK NAK KA..BIAQ PI KAT DEPA. MAK BAPAK DEPA KAYA.BOLEH HANTAR PI TUISYEN..

Gara gara jadi guru , aku dpt penyakit tekanan darah tinggi. Hahahaha .. Setiap minggu pasti akan ada satu hari aku MC ! Terpaksa !! Aku tak larat tanggung beban walaupun aku cuma guru sandaran saja tapi kerja banyak ! Aku bukan sekadar guru ganti tapi jadi guru kelas jugak ! 

Disebabkan ni , aku pastikan  andai setiap kali Qhaliff mengadu dirotan oleh gurunya , aku akan berjumpa dengan gurunya sendiri dan mintak penjelasan. Andai Qhaliff yang bersalah ..maafkan daddy ! Daddy tak nak jadi seperti ayahnya Sazali !  Kalau cikgu merotan tu melebihi batas , maka kita tau akan prosedur kan ? Tak perlu nak gaduh gaduh.. Ikut je prosedur.. Maklumlah , ada guru pun terlebih emosi akibat beban kerja mungkin ? Hurmmm .. 


Menghampiri penamatan jaminan !


3 tahun atau 100,000 km ! Adehhh.. Baru pakai 2 tahun , dah nak cecah 100,000. Hari ni gi Genting ,confirm cecah... Pastu nak antar servis , 102,000. Walhal baru je gi servis aritu.. Hurmm.. Sebulan sekali servis kereta ni.. letih woiii.. Sekali servis , dekan RM400 ! 


Apahal sampai gitu ? Hurm.. Hari hari dok ulang alik Sepang - Putrajaya - Cheras .. hehehe.. Ke Cheras , rumah orang tua aku. Sementara ada orang tua kan ? Hari hari la gi tengok , lepak.. bawak cucu gi sana . Main ngan atuk nenek.. Aku nak la diorang tau diorang ada atuk nenek. Jangan jadi macam aku.. kurang kasih sayang atuk nenek.. Jumpa diorang pon ,segan segan jer .. Tu dulu la punya cerita. 

Wife cadang amik kereta satu lagi. Hurm... Dia baru naik pangkat. Naik pangkat bermakna gaji pon naik tapi berbaloi ke nak amik kereta kedua walaupun murah je bayar tiap bulan ? Hurmmm.. Pening jap..

Satu hal lagi.. kereta ni dah cecah 100,000 km. Jaminan pon abis dah ! Segala kerosakan pasni kena tanggung sendiri.. Adehhh.. jenuh gak...

Maggie Udang Galah Telur Mayong di D'Laila SupPower !


Menu percubaan yang menarik perhatian aku ! Aku datang pada asalnya nak try maggie asam pedas telur mayong tapi kak Laila , buat penambahan yang menarik ! Huhuhuh...

Sedapkah ???


 




Terasa kemanisan pada kuahnya  yang aku rasakan ianya berpunca dari rasa udang galah namun tetap menyelerakan ! 

Terbaik kak Laila ! 

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI