Jumaat, 17 Julai 2015

Salam Aidilfitri buat semua..

 

Tiada alasan untuk bergembira di hari raya ! Jangan sesekali sedih dan pilukan hati anda. Kita hidup cuma sekali dan hari ini kita berpeluang sekali lagi untuk berhari raya bersama sama mereka yang kita kenali dan sayangi..

kbba raya instas

Aidilfitri ialah Hari Kemenangan bagi mereka yang menjalani ujian dalam bulan Ramadhan yang lepas. Ada yang gagal.. ada yang .. wallahualam.. Hanya DIA yang bisa membuat penilaian..

Tapi selain dari itu , Aidilfitri juga adalah lambang penyatuan dan perpaduan pelbagai kaum di negara ini. Aku cukup kecewa dengan mereka yang sering jadikan isu perkauman untuk bantai membantai sesama warga negara. Ini tidak sihat langsung perangainya..

Masih ada segelintir yang berperangai begitu dan ianya cuma menyerapkan ke insan insan lain terutama yang muda muda. Jangan jadikan isu perkauman untuk membelasah kaum lain. Kesian kawan kawan kita yang berada di luar negara sana. Mereka di sana adalah kaum minoriti.. Bayangkan nasib mereka andai berlaku isu perkauman..

Apa pun , tahniah dan selama menyambut Aidilfitri tahun ini. Moga ianya memberi kesedaran buat kita semua …

Malang tak berbau..

 

Sepanjang perjalanan ke Kelantan melalui Lebuhraya Pantai Timur semalam benar benar menguji fizikal dan mental aku. Ditambah dengan cuaca membahang , aku beberapa kali terlelap dan hampir terlepas stering kereta. Berhenti tido ? Dah terlalu banyak kali pon berhenti.. Lebuh raya memang membuatkan aku mengantuk sangat ! Terpaksa masuk ke jalan lama untuk hilangkan mengantuk..

Dari LPT , aku masuk ke Jalan Pantai. Cadang nak lalu dari Kemaman terus ke Kuala Terengganu.. ikut Kerteh , Dungun dan sebagainya. Nak releks sambil tengok pantai.. Tapi bila tengok jam , dah pukul 3 lebih dan wife lak bersuara nak berbuka di rumah.. maka aku terpaksa masuk balik ke LPT ( Lebuhraya Pantai Timur  ) .

Sebelum tu , aku menyaksikan satu kemalangan.. Aku tak pasti apa puncanya tapi kasihan melihat keluarga yang memandu kereta Proton tu. Wife kata penuh penumpang dalam kereta tu. Rasanya takde yang cedera..

Aku tak berani buat sebarang kesimpulan kerana kejadian tak berlaku depan mata aku tapi yang pasti aku cukup takut kalau lori berada di sebelah atau depan aku. Banyak kali dah aku tengok tayar lori pecah dan menyebabkan kereta di sebelah atau belakang mengelak lalu mengalami kemalangan.. Bukan salah lori la tapi kalau boleh , jarakkan pemanduan bila ada lori besar di depan anda.

imageimageimage

Terus hilang mengantuk aku.. Huhhu.. Sepanjang perjalanan rasanya aku menyaksikan dua atau tiga kemalangan.. Hurmm .. Syukur pada Allah , kami sekeluarga selamat tiba..

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI