Dapur Tanpa Sempadan...

Rabu, 9 September 2015

Risiko mempromosi produk !

 

Bila aku post gambar makanan.. atau sesuatu produk.. tak kiralah samada berbayar atau tidak , risikonya pasti akan ada yang menidakkan kata kata anda itu..

image

Hakikatnya ? Hurm.. contohnya , semalam aku mempromosikan nasi lemak segera.. Makanan ! Bukan mudah untuk promote kerana tekak lain lain. Bagi aku sedap tetapi belum tentu bagi orang lain , ianya sedap ! Maka , tak boleh terus nak kata aku menipu atau si polan tu cuba nak menjatuhkan bisnis yang aku cuba naikkan tu. Tekak lain lain ! Perut lain lain.. Kalau aku makan tak sedap , aku takkan buat entri mengenainya lalu bagitau .. WOW , SEDAPNYA ! . Risikonya besar ! Nanti akan ada rakan pergi cari dan makan pastu..

Ler , macam ni Ben kata sedap ? ‘.

Sama jugak bila aku promote gadget. Semalam ada kenalan bagitau produk tu tak berbaloi untuk dibeli. Berdasarkan pengalaman aku , bab gadget ni bukan semua orang setuju ianya berbaloi untuk dibeli. Pengalaman pengguna tu lain lain. Terpaksa terima hakikat. Teruskan buat kerja anda ! Tak semua perkara kita akan dapat persetujuan. Apa saja !

Yang penting , bila kita tak setuju.. gunakan saluran yang betul ! Contohnya , aku makan mee goreng mamak . Aku kenal tokey dia tetapi aku amik gambar mee goreng tu , aku post ke Facebook !

Hekler.. Apa punya mee goreng la ni ! Dah la skit , mahal lak tu ! “.

Hurm.. apa salahnya kita cari tokey dia dan bagitau depan depan. Kalau dia tak nak terima , haaaaaaaa.. baru kasi up di media sosial. Kan ?  Kalau nak jadi pengkritik atau penulis .. belajar kritik depan depan.. tengok reaksi pemiliknya camana.. Bukan apa , kekadang dia dah keluarkan modal untuk promosikan produknya. Tapi dengan kritikan kita di media sosial , secara tidak langsung sedikit sebanyak telah menjatuhkan kredibiliti dia.. Sian la kan ?

Kalau nak kritik gak.. tulislah dengan berhemah. Jangan sampai jatuhkan airmukanya. Tulis dengan niat untuk buka mata pengusaha atau tokey yang lain.. gitu lebih matang dan bijak. Mata pena lebih tajam dari mata pedang..

Hati hari bila nak promote sesuatu produk. Kalau rasa tak bagus , bagitau tokey dia. Kalau bagus , tulis bagus bagus tapi angan sampai ke langit pujiannya.. Ala kadar dan berinfomasi.

“ Sampai bila kau nak popular ? “

 

Teringat kata seorang rakan.. Tak silap aku , 2 tahun lepas.. Bila aku berada di kemuncak karier , akan ada yang cuba mematahkan semangat.. dan kata katanya itu satu kenyataan.. Berapa ramai selebriti yang popular akhirnya terjunam ke lautan.. tanpa sebarang berita. Tapi jangan lupa , masih ada yang terus berada di kemuncak seperti Dato Siti Nurhaliza… Bukan semua tenggelam !

Ambil sebagai satu cabaran ! Terus kekalkan momentum di samping terus berusaha selagi termampu. Aku sahut cabarannya.. Aku bukan ‘tak sengaja’ untuk berada di kemuncak … aku berusaha mendaki dan mengapainya ! Aku ada cita cita.. Aku ada impian dan aku ada perancangan ! Dan aku tak pernah anggap aku dah berjaya !

Sepatutnya ‘muka’ ni terpacak di billboard salah satu highway di Johor Bahru tetapi tak jadi sebab ada company lain dah berjaya booking dulu.. Tapi tak kisah la.. Janji terpacak gak dua buah premis farmasi terkenal di negara kita.. Janji hado kan ? Dari takde langsung !

image

Secara tidak langsung , aku masih membuktikan ‘aku masih relevan’ dan terus terang makin dapat banyak job ! Bukan nak angkuh atau berlagak sombong tapi bila kita tahu apa yang kita buat , inshaAllah.. Allah akan membantu !

Apa pun , kejayaan aku sekarang bukanlah milik aku.. Ramai yang membantu dan memberikan sokongan terutama ahli keluarga , rakan rakan blogger Kelab Blogger Ben Ashaari , sahabat handai terdekat seperti Mat Gebu dan ramai lagi.. Jutaan terima kasih buat mereka semua. Hanya Allah saja mampu membalas budi baik mereka..

Dan paling utama ialah.. rakan rakan pembaca  dan ‘penyokong setia’ blog aku ni .. Yang setia dari awal dulu hingga sekarang ! Aku amat terhutang budi pada korang semua !

“ Sampai bila kau nak popular ? “ .. aku bukan mengejar populariti tetapi inilah kerjaya aku.. aku cari makan melalui penulisan..

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI