Dapur Tanpa Sempadan...

Selasa, 15 September 2015

Pengorbanan !

 

Hurm.. Nak gi Jepun ke tak ? 5 hari aku tinggalkan mereka berdua ! Terus terang , aku tak boleh hidup tanpa mereka ! Tapi sampai bila ? Payah jugak aku nak ‘berkembang’ jika aku tak boleh mengorbankan perasaan aku ni !

Setiap orang ada ‘kelemahan’ tetapi anak anak adalah ‘kelemahan’ setiap ibu bapa ! Kan ? Terutama yang menjaga mereka sejak dari kecil lagi..

image image

Yer , mereka lagi la tak boleh berpisah dengan aku ! Tapi.. sampai bila kan ?

Haihhh.. Kalau aku layankan hati ni , maka aku takkan boleh melangkah keluar dari rumah langsung ! Serius.. nak tinggalkan mereka pon aku tak mampu ! Tapi kalau nak usung sekali , jawabnya aku memang tak boleh buat kerja punya ! Aku kena bagi tumpuan pada mereka 100% !! Keselamatan ! Hurmmm .. Terpaksa fikir .. antara kerja atau keselamatan anak ! Maka , tak boleh nak buat kerja punya bila mereka ikut sama. Dan ianya boleh spoilkan mood nak buat kerja ! Sebaiknya , kalau bekerja.. biarlah bekerja. Dan masa untuk keluarga , jangan pulak sibuk nak bekerja !

Kalau aku memilih untuk ke Jepun , maka aku akan berpisah dengan mereka lebih awal lagi.. Nak kena hantar balik Kelantan ! Huhuhu… Lama tuuuu…

Antara duit dan pengalaman ?

 

Aku ditawarkan satu job . Aku akan diberi satu barang elektrik yang aku nak lama dah dan juga bayaran sebanyak RM7K ! Aku terima.. dan menunggu masa untuk pergi event seperti mana yang dberitahu.

Dan dua hari kemudian , aku terima satu email dari Air Asia X ! Yer .. pelawaan melancong ke Osaka , Jepun dan segalanya ditaja penuh melainkan shopping !  Giler ahhhhhh ! Macam mimpi di siang hari !

Tetapi aku terlupa  yang tarikh event barangan elektrik tu dan tarikh ke Jepun adalah selang sehari jer ! Bermakna sepatutnya aku tak boleh terima andai aku nak dapat RM7K tu ! Dan semalam aku tersedar mengenainya.. Adoiyaiiii…

Camana ni ?? Aku nak amik mana satu ?? Jepun atau RM7K ? Kalau tanya wife aku , aku tau dah apa jawapannya tetapi dia bagi aku peluang sebab dia tau aku teringin sangat nak ke Jepun dari dulu lagi !

Walaupun ada yang kata dengan RM7K tu aku boleh bawak satu keluarga ke Jepun tapi ianya berbeza dengan aku ke Jepun di bawah tajaan Air Asia. Seperti korang ke Jepun sambung belajar di bawah tajaan MARA atau sendiri bayar ! Mana best ? Haaaa…

Satu lagi.. sebagai seorang blogger , adalah satu impian untuk melancong ke negara orang dengan tajaan syarikat terkenal.. Bukan tak mampu tapi satu kebanggaan ! Seperti aku ke Korea di bawah tajaan Samsung dan Paris serta Toulouse dibawah tajaan Air Asia X.. Kali ni ke Osaka , Jepun di bawah tajaan Air Asia. Ianya akan mencantikkan lagi profile aku sebagai blogger !! Bila profile cantik , automatik harga ‘ Ben Ashaari’ akan bertambah lagi !

InshaAllah .. satu hari nanti aku akan melancong bersama anak anak serta wife bila mereka dah bersedia. Buat masa sekarang , tak guna ke sana sini lagi.. Mereka belum reti menghargai atau menikmati keindahan sesebuah tempat.. Macam g Sunway Lagoon baru baru ni .. tak sampai 5 minit masuk kolam air , terus meraung.. Kan dah spoil mood .. Terus balik.

Kesimpulan.. bila berjawatan BLOGGER , kena paham mana satu yang patut dikejar dan mana satu patut dikorbankan ! Mengorbankan sesuatu tu adalah untuk memastikan masa depan yang lebih terancang dan lebih menyakinkan !

Amik contoh.. satu tika dulu , aku keluarkan sedikit modal membeli telefon pintar ! Ada orang tak paham mengatakan aku membazir membeli telefon pintar yang mahal mahal ! Tujuan aku adalah satu.. Aku nak tarik perhatian syarikat gergasi seperti Samsung , Sony dan sebagainya ! Dan , aku berjaya melakukannya !

Untuk jadi blogger , kena ada strategi dan perlu tau apa yang patut kena tau !

Impian aku sewaktu pertama kali bergelar blogger.. segalanya dah tercapai sekarang ! Alhamdulillah ! Bila kita tau apa yang kita inginkan , maka kita patut tahu bagaimana nak mendapatkannya !

Bukan segalanya mengenai duit tetapi ianya akan memastikan segalanya memberikan pulangan yang lebih lumayan termasuk duit !

image

Jerebu : Akhinya , sekolah ditutup !

 

Dah macam musim pulak..Rasanya tahun lepas pon gitu gak kan ? Masuk penghujung tahun , jerebu mai. Dikatakan jerebu ni berpunca dari pembakaran hutan di negara jiran.

Kesanya ? Bangunan pencakar langit di ibu kota mahupun di Putrajaya hilang ditelan dek ‘kabus’ berhabuk ! Huhhuuu… Nak tarik nafas dalam dalam pon tak berani ! Hurmm.. Belum part mata pedih berair lagi ! Haihh..

Dan esok…

image

“ KUALA LUMPUR: Menteri Pendidikan Datuk Seri Mahdzir Khalid mengarahkan semua sekolah di Selangor, Kuala Lumpur, Putrajaya, Negeri Sembilan dan Melaka ditutup pada Selasa akibat bacaan Indeks Pencemaran Udara melebihi bacaan 200.

Penutupan sekolah di beberapa negeri di Semenanjung disahkan Timbalan Menteri Pendidikan P. Kamalanathan di dalam twit terbarunya pada Isnin. “.

Seronok tapi tak seronok jugak.. Tak pergi sekolah tapi boleh bermain kat luar rumah ! Kena perap dalam rumah.. Boring ! Takkan nak layan gadget memanjang kan ? Hurmm.. Takde rezeki. Tak kisahlah. Yang penting jaga kesihatan.

Dan aku .. rindukan matahari terbit.. Setiap pagi kalau aku ke Cheras dari Sepang , aku suka memerhati matahari ‘menampakkan’ cahayanya. Terlalu indah. Tapi sayangnya ada yang tak reti nak hargai.. Dan sekarang .. tengok lah ! Allah dah tarik nikmat ! Apakah kita berpeluang melihat lagi matahari ???

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI