Dapur Tanpa Sempadan...

Sabtu, 31 Oktober 2015

‘Hamba wang’ kah kita ?

 

Isnin hingga Sabtu.. kerja kerja kerja ! Tanpa henti dok cari duit ! Tak pernah cukup siang , bersambung malam ! Fuh.. sampai bila nak cukup ?

Nak lagi best , dah ada kerja.. ada projek lagi ! Tak cukup dengan projek , siap dapat derma lagi ! Pon tak cukup cukup lagi ! Pelik aihhh..

Teringat dulu masa aku sekolah rendah.. Bila cikgu tanya berapa gaji bapak aku , aku bangga jer jawab..

“ RM950 , cikgu..”. Dah tak pasal pasal tak dapat buku pinjaman sebab gaji bapak aku besar !

Zaman ni ???

image

RM50 bawak gi pasaraya ? Kalau nak beli lampin buang anak , aku rasa dapat la jugak sebungkus.. nak beli susu pastu ? Hurmm…

Dulu masa aku kerja kerajaan , gaji tak sampai pon RM2K.. Tu pun tak cukup untuk laki bini .. berdua tu ! Haaa.. Sekarang , berempat ! Bayangkan berapa aku kena cari setiap bulan !

Ke dah tiba masa kita balik ke kampung halaman.. tinggal di rumah atas tanah peninggalan tok nenek.. buat kerja ladang atau pertanian.. atau jadi pengembala kambing ? Masyuk !!

Bayangkan.. ada orang kampung boleh 2-3 kali ke Mekah bagi mengerjakan haji atau umrah.. Kita di bandar ? Sekali pun lom tentu lagi .. tu pon dah kerja siang malam ! Hurmm..

Aku rasa aku pun nak cari kerja lain la.. Kerja ni pon dah membosankan aku.. Dah tak menyeronokkan lagi.. hurmm..

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI