Dapur Tanpa Sempadan...

Sabtu, 7 November 2015

Perlu ke aku masuk kelas ?

 

Tiap kali g servis kereta , aku terngaga bila orang tu sebut nama nama servis yang perlu dilakukan ! Terus terang , aku memang buta kayu pasal kereta. Aku tau memandu jer. Tapi pernah la tukar tayar seorang diri di jalan raya tanpa bantuan sapa sapa .. Mentang mentang la aku jantan yang tak macam Dr. Sado tuuu.. Huhhh..

Penting ke tau pasal kereta ni ? Terus terang laa.. Eheehe.. berapa banyak nak terus terang daaaa ! Tapi serius ni ! Memang perlu tahu pasal kereta sekurang kurangnya asas mengenai kereta ! Paling tidak pun tau kat mana nak letak air atau tau kat mana tayar simpanan ! Ada orang tak nak amik tau langsung.. dia tau call ‘orang tersayang’ atau kawan kawan yang diperlukan ketika dia dalam keadan terdesak gitu !

Aku lak.. tiap kali nak balik Kelantan , memang selalu terfikir nak periksa keadaan kereta terutama air.. Tapi sering terlupa ! Er , buat buat terlupa … sebab tak tau kat mana letakkan cap tangki air tu.. Huhhu.. Boleh ? Walhal dah belajar dulu dah tapi sebab sikap malas amik tau , menyebabkan aku main angguk je tiap kali gi servis kereta..

Tak tau tak bererti tamat sudah kehidupan kita ! Kita kena cari dan belajar mengenai kereta ni ! Dan aku akhirnya tau kat mana yang sesuai untuk aku belajar mengenai asas kereta ni..

image

Amacam ? Nanti aku cerita pasal TOC AUTOMOTIVE COLLEGE ni.. hehehe… Best !

Menjemput ‘demam’ ?

 

Bang , lama diorang tak demam kan ? “.

Kelmarin , kata kata ini keluar dari mulut wife aku. Aku paham maksud wife sebab aku terfikir gitu gak sebelum ni . Tapi aku diamkan jer. Kalau tak , Zahra dan Qhaliff memang kerap demam. Silih berganti diorang. Tapi sebelum musim jerebu ari tu hinggalah semalam , dua dua tak demam.

Adeh… Tak sempat aku nak tahan mulut wife aku. Aku pernah cakap menda yang sama gak sebelum ni dan kesannya , lusa Qhaliff demam dan aku menyesal dengan mulut cabul aku !

Dan , hari ni.. Zahra demam ! Wife pun demam. Hurm… Apakah ini satu kebetulan atau ?  Tapi apa yang dilafaz tu , satu doa terutama dari orang tuanya. Hurmm.. Sebab tu kena hati hati dengan tutur kata kita sebagai orang tua..

Khurafat mempercayainya ? Aku tak la percaya tapi macam aku kata tadi tu.. kena jaga la tutur kata tu.. Doa yang baik baik pada anak anak..

Sebab tu jangan kata menda tak baik pada anak anak kan ? Kalau diorang dah besar , lagi laa.. boleh paham dan pastinya akan tercalar hati mereka ..

image

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI