Selasa, 15 Disember 2015

Sedih bila nak keluar negara !

Yess ! Dapat satu lagi jemputan.. Kali ni ke Perth , Australia lak. Walaupun tak lama , tapi bagi aku .. dapat pijak bumi Australia pon ok dah ! Janji dalam pasport tu ada cop bertanda Australia ! Hehehe.. Melengkapkan tahun cemerlang aku sebagai blogger. 3 trip yang ditaja oleh syarikat besar ! Yang pertama , ke Korea.. ditaja oleh Samsung. Kemudian ke Jepun , ditaja oleh Air Asia dan Australia oleh.. ? Haa.. Tungguuuuu... 

Dan tadi , aku g la IOI Mall Putrajaya. Nak tukar duit kat sana.. Aku bawak RM500. Tak tau lagi berapa dapat.. Malas nak kira ! Sampai kat kaunter pertukaran mata wang asing , aku bagi duit berjumlah RM500. Di skrin tv tadi tertera 3.16.. Hurm... 

RM474 , aku dpat AUD150 !


Ternyata mata wang kita masih lemah ! Ada orang besar kata , semua tu tak penting ! Janji pelancong luar datang ke negara kita.. Tu yang penting ! Dah tu , kalau diorang datang .. apakah harga barang dalam negara murah ? Apakah kita nak tengok diorang je shopping ? Yang rakyat sendiri , pakai barangan buatan tempatan ? Pak pak menteri pakai barangan mana ? Kraftangan tempatan ? Hurmm..

Sedih wehh.. Nasib baik la aku pergi ni atas dasar kerja. Kalau saja saja nak melancong , rasanya tak lepas aku nak hidup kat sana ! Aku kena menabung dari kecil lagi , kalau teringin nak pergi ke luar negara.. maklumlah , takde orang derma atau harta warisan untuk aku abiskan ! 

Apa pun .. aku bersyukur.. dengan blog , aku merasai semua ni ! Alhamdulillah.. Kalau kerja dengan 'diorang ' hanya boss dan mereka yang bertaraf tetap je merasa gi sana sini.. huhu.. Kenangan tuuuu ! 

Aku dah buktikan.. korang pon boleh ! Tak semestinya makan gaji baru boleh berpendaptan ! Yang penting , berkat .. tak kira berapa pon kita dapat.. kena jaga part tu ! 

Bila wife cutti sakit..

" Bang , esok kita gi klinik. Rasa nak demam.. "

Aku angguk. Dan pagi ni , dia kejutkan aku bangun subuh dan kemudian dia sambung tidur sekejap sementara menunggu hari siang. Selepas subuh , aku memandang di luar jendela.. Hurm.. Nak ke tak nak eh ? Puas fikir.. Rajin ke tak ! Biasanya setiap kali aku hantar wife gi kerja , aku hanya dapat memandang 'dia'. Teringin benar nak berhentikan kereta dan mengambil gambar.. SubhanAllah.. cantik sunggu bila memandang melalui cermin sisi ! 

Akhirnya aku nekad.. Mandi , bersiap.. Hidupkan kereta dan menuju ke destinasi yang selalu aku nampak kehadirannya... Alhamdulillah... berpeluang aku hari ni !


Selesai menikmati sinaran matahari , aku terus ke UMMIZA CAFE. Nak tapau sarapan pagi. Aku memang suka sarapan di sini termasuk juga makan tengahari. Keselesaan dan kebersihan menjadi keutamaan aku. 

UMMIZA CAFE yang terletak berdekatan dengan rumah aku ni , semakin menjadi tumpuan. Sekarang ni , dah semakin sibuk dengan tempahan catering. Rata rata berpuashati dengan servis yang diberikan oleh UMMIZA CAFE .. 





Parking , selesa ! Ada banyak tempat nak parking.. Majoriti yang datang sini , menurut pemilik UMMIZA CAFE ni adalah untuk tapau ! Yang suka lepak , ada wifi ! Hehehe.. Buka seawal 7 pagi hingga 3 petang. Bukan 24 jam. Bukan apa.. tutup awal , boleh bersihkan cafe. Segarkan diri untuk esok lak kan ? Barulah servis terbaik dapat diberikan.. kan kan ? 

Makanan pulak.. dihidangkan terus.. Panas panas ! Makan pagi hingga ke makan tengahari. Maknanya, dah disiapkan awal awal.. Sila datang awal dan tapau.. lambat , abiss ! 





Sikit je lauk ? Iskh.. buat apa membazir ! Ni semua pun dah sedap sedap dah ! Kalau untuk catering , jangan risau ! Sila baca entri UMMIZA CAFE ! Bukan sekadar CAFE ! ni.. ! 

Selamat menjamu selera ! Nak g makan nasi lemak jap.. lapau .. hehehe... Sementara anak anak belum bangun dan aku mulakan tugas.. huhu.. 

Cadang Air Asia sediakan perkhidmatan bas ke KLIA2 !



Secara jujurnya , aku dah naik meluat dengan segala kenaikan kebelakangan ni yang bagi aku membebankan rakyat tapi 'mereka ' tetap kata ianya kenaikan yang ok ok jer ! Rakyat tetap mampu bayar punya ! Itu mereka punya pikiran ! Aku tak tau la mereka pikir camana.. 

Tambang ERL naik.. memang harganya dah diluar kemampuan. Ada kawan aku , terpaksa guna bas dah untuk ke pejabat setiap hari. Dan bas pulak dah tamat perkhidmatannya.. Rapid KL , kan ? Terpaksa guna Metro lak ? Aduh.. aku tak pahamm.. 

Aku sokong satu cadangan seorang pengguna tweet yang meminta  Datuk Tony sediakan bas pengantara khas Air Asia dari mana mana terminal atau di Kuala Lumpur ke KLIA2. Baru padan muka ERL.. 

Bila dah ok skit , apa kata keluarkan bas khas mereka sendiri.. Bersaing skit dengan Metro bas. Aku yakin bas yang disediakan oleh Air Asia jauh lebih bagus dari Metro punya ! Huhhhh... Pastu leh buat bas ekspress mereka sendiri ! Fuhhhhhh... makin kaya raya laaa Tony Fernandes nanti ! Caya cayaa... 

Dan dengarnya tol akan naik lagi kan ? Hurmm... Kalau Air Asia boleh buat highway sendiri , aku respek arrr ! Hahahaha .. Tapi , mana tau kan ? Segalanya tak mustahil.. Tapi kalau buat , jangan la mahal nooo...

Bila Zahra makan biskut..

" Nakkkk.. ". Pinta Zahra. Hurm.. Aku takde pilihan.. Nak tak nak , kena bagi gak atau dia akan meraung !



Dan tak lama kemudian , dia pulangkan balik kepada aku. Bila dia pulangkan , samada dia terus masukkan ke dalam mulut aku atau bagi kat tangan jer.. Hurm... 

Pastu.. mintak lagi ! Hurmm...



Inilah antara punca punca mengapa ramai daddy di dunia ini , boroi selepas beberapa tahun ! 

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI