Perlu ke kedekut ?

 

image

Gambar kat atas tu , sekadar perhiasan jer… Tak tau nak letak gambar apa.. Hehehe.. Isu apa ni ??? Ok.. tadi aku ada la gi satu seminar keusahawanan di Shah Alam kendalian Kelab Usahawan Melayu Selangor.

Pastu ???

Huhh.. Sabar laaa.. aku nak cerita la niii. ! Gini.. penceramah yang bagi talk tu menceritakan pengalaman dia.. Antara pengalaman dia , bila melibatkan bisnes ni , tak kira apa bangsa sekali pon , mereka akan rahsiakan sumber mereka ! Haaaa… Patut tak ?

Er.. persoalannya.. Ada ke yang berkongsi kat mana ‘sumber’ diorang tu ? Maksud aku.. kalau aku jual nasi lemak.. nasi tu , sapa buat ? Sendiri atau upah orang ? Kalau upah orang , sapa yang buatkan ? Haaa.. Ada ke orang nak kongsi ? Hurmmm…

Kalau aku ? Hahahaha… Aku tanya dia balik..

“ Kalau awak , awak nak bagitau tau dari mana awak amik ? “

Hurmm.. susah jugak meniaga ni.. Sebab tu Islam suruh meniaga dengan jujur.. Kalau semua orang jujur , maka…. Hurmm.. Semua orang bahagia dan tenang meniaga..

“ Saya amik bekalan nasi ni kat Kak Ani.. Umah dia kat hujung Taman Seroja tuuuu .. “.

Fuhh.. punya la jujur.. Bersangka baik , kononnya..

Lusa , orang tu meniaga sebelah kita … Adehhh !

10 ulasan:

  1. Tak perlu....yang penting halal dan jujur dalam urusniaga...yang penting tidak melanggar etika islam.

    BalasPadam
  2. Kedekut bertempat la kot ye? Hohoho

    BalasPadam
  3. Sedikit sebanyak, pasti akan ada sifat kedekut tu. Kadang-kadang terfikir jugak, kita ni kata je percaya pada rezeki Allah tapi tahap kedekut dah masuk tahap na'uzubillah.

    Kesimpulannya, jika kita percaya pada rezeki Allah, kenapa nak kedekut semua tu, kan?

    BalasPadam
  4. Jujur sangat sampai sumber dari mana dapat bekalan pun nk kena bagitau.. yang tanya tu pun satu.. agak2 la.

    BalasPadam
  5. Boleh je sharing info kalau dia pun berniaga. Rezeki Allah Maha luas. Man Jadda Wa Jadda.

    BalasPadam
  6. Jujur berniaga orang suka, Allah pun suka. :-)

    BalasPadam
  7. Hahahahhaha yg ni mmg selalu jumpa...spesis suka tanya sampai ke lubang cacing aduiii...esok meniaga sebelah kita eh...mcm jual ephyra okey ar jadi agen ramai2 ye dok...kalau niaga nasi lemak sebelah2 guna agen sama haaaaaaa sapa mau tgk sapa skrg hahhaha

    BalasPadam
  8. erm.. kan. kdg2 serba salah. tp tu la.. jangan la sampai caras klu stay dekat ke.. slalu sgt masalah ni jadi. hmmm

    BalasPadam
  9. Hehe macam macam karenah kan,sabar je lah :)

    BalasPadam

Peringatan



Ini adalah blog peribadi. Tidak terkait dengan mana mana parti politik walaupun ada artikal berbaur politik secara ringan. Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog iaitu, Ben Ashaari. Saya tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli , sengaja atau tidak sengaja. Amaran dah diberikan. Sapa suruh tak baca !

Pendapat penulis tidak semestinya kekal. Boleh berubah bila ada maklumat tambahan yang punya bukti atau fakta yang lebih sahih.

Jika ada sebarang pertanyaan atau penambahbaikan , boleh hubungi saya melalui email.

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI

Blogger Sejak 2009