Dapur Tanpa Sempadan...

Isnin, 11 April 2016

Salahkan ibu bapa !

 

Daddy , nak buang mana ni ? “ . Kotak minuman air milo dah diselesaikan dek Qhaliff.. Dia tak nak buang kat dalam kereta..

image

Hurm… aku saja nak test anak aku.. Aku bukak tingkap kereta dan buang satu plastik kecil bungkusan makanan ke luar tingkap. Aku tak suruh dia meniru sikap buruk aku tu tapi mereka memerhati dan belajar dari tingkah laku ‘superhero’ mereka..

Dia pon bukak tingkap dan nak buang kotak minuman air milo dia.. Dengan pantas aku jerit..

Qhaliffff… kasi kat ibu.. Jangan buang kat luar ! Bagi ibu.. cepat ! “.

Hurm.. Yer , sesungguhnya ibu bapa adalah contoh pada anak anak mereka. Didik mereka sewaktu mereka masih kecil. Jangan tunggu besar , baru nak ajar..

Teringat lagi aku sewaktu kecil dulu.. Perasaan teringin nak merokok tu terlalu kuat.. Kenapa ? Nasib baik aku tak merokok… berjaya tidak merokok !

6 komen :

Nooraini Ali. berkata... [Reply to comment]

bagus, betul tu sikap mau baik depan anak2, depa penyerap terbaik

Haffizul Iskandar berkata... [Reply to comment]

yup..anak-anak akan ikut apa yang ibu dan bapa dia buat..sama halnya juga dengan anak saya..suka nak buang sampah ikut cermin kete..puas juga nak mengajar dia supaya simpan dulu sampah tu..dia belajar dari apa yang berlaku dekat sekeliling dia..

qaseh dalia berkata... [Reply to comment]

fuh .. harap-harap dapat jadi contoh terbaik utk anak >.<

Shiqeen Sattar berkata... [Reply to comment]

Setuju

Afidah Azmi berkata... [Reply to comment]

hahahaha..Anak akan ikut apa yg mak ayah buat..so kena lebih berhati-hati ..takut terikut pulak dia

PeRdU cINta berkata... [Reply to comment]

Anak2 macam span yang sangat mudah dan cepat menyerap apa yang dilihat.

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI