OP SELAMAT 9/2016 Aidilfitri bermula sudah !

by - Khamis, Jun 30, 2016

 

image

Dengan mengekalkan tema “ Rumah Selamat , Selamat Sampai ke Destinasi “ , Polis Diraja Malaysia bekerjasama dengan Telekom Malaysia Berhad bagi memastikan keselamatan masyarakat sempena sambutan Hari Raya Aidilfitri  lebih terjamin.

Antara operasi-operasi yang bakal dijalankan ialah Op Perangkap Had Laju di kawasan yang kerap berlaku kemalangan jalan raya , Op Roda di mana statistik kemalangan maut pada musi Op Selamat yang lalu menunjukkan bahawa kategori motosikal yang paling tinggi terlibat dalam kemalangan maut.

Penekanan operasi kali ini tiada maaf bagimu punya ! Maksudnya , tiada kompromi terutamanya kesalahan lorong kecemasan dan potong queue ! Ini selalu berlaku dan seolah olah mereka tarak kisah punya ! Saman murah kot ???  Kasi uppppp tengokkk ! Huhhh..

Antara kesalahan-kesalahan yang menyumbang kepada kemalangan ialah :

  1. Memandu di lorong kecemasan
  2. Memotong di garisan berkembar
  3. Tidak mematuhi lampu isyarat
  4. Memandu melebihi had laju
  5. Potong queue
  6. Guna telefon bimbit ketika memandu !

Kempen Op Selamat memberi tumpuan merangkumi keselamatan kediaman rakyat Malaysia ketika mereka bercuti di kampung halaman daripada sebarang perlakuan jenayah.

Bagi tujuan tersebut , rondaan pencegahan jenayah di taman taman perumahan akan terus dipertingkatkan. Anggota balai dan kereta peronda , Unit Rondaan Bermotosikal , rondaan bit dan jenis jenis rondaan akan bertindak sebagai eleman utama untuk memantau rumah dan premis yang ditinggalkan.

Pemilik kediaman atau premis diingatkan supaya memaklumkan tentang kepulangan ke kampung halaman kepada pihak polis dengan menghantar Borang Maklumat Balik Kampung. Borang perlu dicetak dan dilengkapkan serta diserahkan ke balai polis berhampiran.

image

Ok.. Berhati-hati di jalan raya yer ! Tak kira raya atau tidak , sila pastikan anda tidak terlentang di jalan raya ! Heee..

You May Also Like

3 comments

  1. Harapnya kadar kemalangan ops 9/2016 kali ini berkurangan. Atau lebih baik lagi takde langsung kemalangan... Amin...

    BalasPadam
  2. Pemandu berhemah ada anugerah tau

    BalasPadam
  3. selamat balik kampung..jaga diri dan keluarga.

    BalasPadam