Dapur Tanpa Sempadan...

Ahad, 17 Julai 2016

Alahai.. murahnya nyawa kita !

 

Abang.. nanti beli roti canai yer.. Untuk Qhaliff..

Wife tak suka makan kat kedai mamak. Aku ok jer.. Kalau tak da pilihan , memang gi makan je kat kedai mamak. Sebenarnya , aku keliru gak.. betul ke diorang ni mamak ? Huhuh.. Belasah jer laa.. Dah lapar !

Aku layan FB jap. Tengok tengok berita online.. Tiba-tiba lalu satu perkongsian artikal di timeline seorang kawan yang menarik perhatian aku..

image

Baca.. baca.. geleng kepala.. baca.. angguk kepala dan .. batal niat gi beli roti canai ! Huhhh.. Lama dah terfikir. Ditambah lagi bila tengok pakaian dan bau badan diorang. Maaf la.. bukan nak hina tapi realitinya memang gitu ! Gi tengok rumah sewa diorang. Bilik diorang. Hurmm..

Nak salahkan diorang , tak boleh gak. Majikan bapak kedekut ! Nak kaya tapi malas kuar modal ! Yang jadi mangsa , sapa ? Buat masa sekarang ni kita la.. Tapi lama kelamaan , anak cucu dia gak terlibat sama ! Akal letak kat lutut gamaknya.

Bila baca artikal tu.. memang betul banyak kes melibatkan kesihatan kita membawa maut ! Bukan calang calang punya penyakit ! Huhuhu.. Walhal kita dah disuntik vaksin ! Tapi apakah puncanya ?? Artikal tu ada penerangannya.. Hurmm..

Kalau tak caya.. cer tanya kawan kawan yang bekerja sebagai Inspektor Kesihatan.. Fuh.. mengerikan ! Sebab tu kedai yang ada HALAL ni penting ! Bukan mudah nak dapat HALAL ni woo..

Macam baru-baru ni.. aku ke AEON Alamanda.. Makin ramai pekerja asing kat situ ! Setiap kali diorang lalu sebelah aku.. ketika nak susun barang.. aku jadi pening ! Bau badan diorang.. Ya Allah !! Sepanjang bekas laluan diorang ada meninggalkan kesan ! Maaf.. aku bukan nak hina ! Tapi terpaksa jujur untuk masa depan anak anak aku gak !

image

Kena masak dah pasni.. AEON Alamanda pon kena pikir panjang dah nak g pasni.. Huhuhuh..

5 komen :

Elih Japahar berkata... [Reply to comment]

Huh..memang tk berapa suka p kedai diorang ni, bukan menghina..realiti tu...

Haffizul Iskandar berkata... [Reply to comment]

hebatnya lagi mereka ni, bukan setakat dekat kedai mamak je, ada yang siap bukak kedai sendiri meniaga..orang kita sendiri pun tak semua yang mampu ada kedai sendiri.hmm

Usry Norie berkata... [Reply to comment]

memang betul. Kedai mamak menyumbang kepada penyakit berjangkit.
Saya seorang Medical Assistant ( Penolong Pegawai perubatan/ atau orang kampung panggil kami ni Dressar atau HA). Sepanjang saya berkhidmat dengan hospital (sekarang saya dah jadi pengurus di sebuah pusat Haemodialysis swasta) banyak kes keracunan makanan yang disebabkan oleh pekerja/pengendai makanan. Especially kedai mamak. silap2 ada yang bercekam atau 'berfungi'. ramai pekerja depa yang tak jaga kebersihan. especially kuku tangan lepas depa tebar roti canai, depa bagi kita makan pulak.. Adusss!!!. Berksaiat..

Kawan2 yang kerja sebagai Inspektor kesihatan selalu ingatkan saya, kalau masuk restoran, mula-mula pegi tolet dia dulu. Buat2 nak buang air. Sebenarnya nak jeling dapur dan tempat penyediaan makanan depa. Kalau nampak lain macam je, depa nasihatkan saya oder air kosong atau pun kalau rasa kesian, oder je teh o . makan tak oder. pegi cari kedai lain. Sebab sekali kena Thyphoid atau Collera, makan tak abis..
sekian ulasan saya.
Itu pengalaman saya.

Jie Susanos berkata... [Reply to comment]

Emm..nasib la..mjur kat tpt gua mlyu masih rmai berniaga..

Saidila Abdul Rahman berkata... [Reply to comment]

beli roti canai kat kedai melayu.....takpun beli roti canai segera....lagipun kat sini takder mamak ...yg jual roti canai org melayu kita jer....

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI