Dapur Tanpa Sempadan...

Sabtu, 2 Julai 2016

Tak reti nak bayar hutang ke , sahabat ?

 

image

Teringat pada seseorang.. PM aku di Whatsapp untuk meminjam wang kerana terdesak sangat.. Bank ugut nak heret ke mahkamah kalau tak settlekan hutang..

Jangan jadi anjing tersepit , yer.. Batas kesabaran , masih berada di levelnya. Bila berhutang , selesaikan ! Jangan tunggu orang mintak.. Pandai pandai la ingat.. Nak bawak masuk kubur eh ? Berani ke ?

2 komen :

Maria Firdz berkata... [Reply to comment]

berhutang itu harus.. kita sbg pemberi hutang juga dapat pahala jika kita mudahkan urusan orang yang berhutang... misalnya... jika dia pinjam 5000, kita berikan tempoh masa dan bayar sikit2 dalam tempoh tertentu... insha Allah, niat kita berpahala... sebab kita mudahkan urusan orang lain.. insha Allah Allah mudahkan urusan kita... selagi orang tu tak lari, masih balas PM atau whatsapp kita... maknanya dia bukan sngja nak lari dari membayar, tapi mungkin betul2 kesempitan wang... ini hari, hari dia, mana tau hari kita nanti... kita pun tak selalunya sennang...

Mudah dan permudahkanlah...

sekadar pendapat dari saya.. sy pun pernah hadapi orang yang liat bayar hutang ni... tapi gtulah... cuba fahamkan situasi dia... Alhamdulillah, hati kita lapang, dan doakan juga untuk dia moga diberi rezeki bayar hutang kita...

Ms. Saranghae berkata... [Reply to comment]

hurm ....
perkara ni pun berlaku juga kat atas saya....
berhutang berhutang berhutang, tapi bila time nak membayar,
payahnya nak menagih sampai gaduh gaduh,
lepas tu yang berhutang nak cakap terima kasih pun susah,
lagi nak masam masam muka kat kita yang memberi hutang ...
tapi apapun, tetap juga hati ini berlembut dgn si penghutang ...
semoga hidup kita ni dipermudahkan ALLAH hendaknya ...

anyway, selamat hari raya semua T_T

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI