Dapur Tanpa Sempadan...

Jumaat, 26 Ogos 2016

Anak sulung mudah lupa adik-beradik ?

 

Muhammad Qhaliff Iman.. berusia 4 tahun dan bakal bersekolah buat pertama kalinya , tahun depan ! Tak tau mana nak ‘sekolahkan’ dia lagi ! Terlalu banyak pilihan.. Hurmm..

Apa yang merisaukan aku ialah.. Zahra yang akan merindui dia ! Qhaliff Iman , kalau ada kawan.. Zahra memang dia tak endah dah tetapi.. dalam tak endah tu , dia tetap pantau adik dia ! Harapnya sampai ke besar la gitu yer..

Mengikut pengalaman aku yang dah cecah 40 tahun ni , kebanyakkan si along ni bila berkawan , memang boleh lupa dunia ! Bila takda kawan , ngan adik beradik la kawan dia.. Tapi bila ada kawan.. hurmmm… adik beradik ‘terlupa’ kejap dia..

Yeke ???

image

Kat taman perumahan aku ni, ramai rakan sebaya dengan dia.. Tapi dia masih ‘ dara ‘ lagi ! Belum bermain di luar.. Masih bermain di dalam rumah. Dan kalau dia ternampak geng , dia seronok !

Aku tak risau pasal bagaimana dia nak mulakan berkawan sebab dia pandai nak ‘serap’ keadaan sekeliling tapi kalau dia tak ‘dilayan’ dia akan buat hal sendiri.. Dan ketika ni , aku sayu tengok dia.. Huhuh..

Aku harap… tanggapan aku ni salah sama sekali ! Abang long walaupun sibuk bermain, adik beradik tetap keutamaannya.. kan ?

image

5 komen :

Shiqeen Sattar berkata... [Reply to comment]

Ank sulung seorg pelindung

Afiq Halid berkata... [Reply to comment]

Selalunya, yang sulung paling byk ambil berat walaupun nampak mcm x ambil peduli. Apa pun mesti nak beri yang terbaik untuk adik2. :D

husna zahidi berkata... [Reply to comment]

hurm tak dinafikan abg atau kakak klau kluar bermain mesti akan rasa leceh bila adik disuruh ikut bermain.. hahaha.. tp marah² kitaorg pon, balik nnti cari adk jgk.. :D

solehatun husna berkata... [Reply to comment]

tak semua anak sulung jenis yang tak ambik berat ni. kebanyakkan nya jenis jaga tepi kain adik2 dia sungguh2. nak pastikan adik2 semua okay. bergantung kepada cara didikan mak ayah jugak lahh..

Busyra Bt Takiyudin berkata... [Reply to comment]

anak sulung la selalu amek berat pasal kami adik beradik. along :)

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI