Rabu, 21 Disember 2016

Jangan nasihati anak kita !

 

Terbaca kat mana tah.. Katanya kita jangan nasihatkan anak kita tu.. Peratusan nak ikut tu rendah ! Hurmm.. Dah tu camana ?? Camana nak anak kita tu , ikut cakap kita ??

image

Secara jujurnya , aku yang punya anak berusia 4 , 2 dan tak sampai setahun ni , dah nampak acaner perangai mereka buat masa sekarang ! Apa yang aku cakap , mereka paham tapi kurang nak ikut ! Tapi yang pasti.. bila aku buat sesuatu , mereka akan ikut ! Terutamanya sesuatu yang tak patut dibuat seperti tutup plug dengan jari kaki ! Tu perangai malas aku dan sama sekali tak patut dibuat ! Qhaliff nampak dan satu hari tu , aku mintak tolong dia.. tutup plug yang sama… dia guna kaki ! ARghhhhh !! Bila aku marah , dia terpinga pinga ! Mesti pelik kan ? Kenapa aku boleh buat , tapi dia tak ??? Belajar dari yang terbaik la kan ???

Anak anak kita belajar dari kita.. Perbuatan kita dijadikan contoh buat mereka. Beri nasihat tu ok tapi mereka lebih suka jadikan kita sebagai panduan.

9 komen :

YB Shehan berkata... [Reply to comment]

anak2 mmg suka copy apa kita buat.. huhuu. jadi, marilah selalu baca buku depan mereka. heeee

razzwey razz berkata... [Reply to comment]

kena jadi contoh yang terbaik kat anak, bak kata orang cakap serupa bikin gitu... hahahaha... lepas ni jangan tutup plug guna kaki tau? hahahahaa

PeRdU cINta berkata... [Reply to comment]

Guru pertama yang anak-anak kenal dan contohi adalah ibu bapanya sendiri..

Ummi Nani berkata... [Reply to comment]

hahaha samalha...suka tutp plug dengan kakii..anak buat marah pulak

Nurzakiah Hanum berkata... [Reply to comment]

inshaallah

Sheila Adziz berkata... [Reply to comment]

bila tgk perangai anak2 mas kecil ni mmg seijik la macam diri sendiri ms kecik... hukhuk

Irda Garmin berkata... [Reply to comment]

sy suka marah anak,tak nak marah lagi :(

Gambir Emas berkata... [Reply to comment]

ahaa, betul anak kecil ni mudah ikut apa yang kita buat. Dari segi perkataan pun diorang mudah ingat. Tapi kadang pelik juga benda yang kurang elok depa suka ikut.hee . Bak kata orang putih, melentur buluh biarlah dari rebungnya. Biasakan dengan perkara2 yang baik

Shiqeen Sattar berkata... [Reply to comment]

Belajar melalui teladan huhuh

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI