Jumaat, 8 Januari 2016

Bila blogger review restoran..


Bila blogger buat review , ada dua sebab.. Yang pertama , memang tu hobi dia.. Yang ke dua , memang diminta membuat review ! Dan ada yang ketiga.. Yang ketiga ni bila dia makan kat situ , rasa sedap atau tidak ! Haaaa.. 

Ok.. aku mulakan yang pertama. Pada awal aku berblog , mereview restoran adalah kegemaran aku. Aku belajar menulis membuat ulasan dan kritikan bermula dengan mereview makanan.Syok ooo ! Bukan senang ok ! Review yang bagus akan menarik pembaca setia kita ke restoran tersebut. Kritikan membina juga akan menaikkan nama restoran tersebut juga ! Tak pernah ada review blogger yang negatif membuatkan sesebuah restoran jadi rugi dan bankrupt ! Malah setahu aku penambahbaikan dibuat dan seterusnya bertambah maju ! 

Yang kedua.. bayar dan review ! Ini memang aku lagi suka ! Yelah , nak kita promote restoran tu .. kena la bayar kan ? Nak datang satu hal. Petrol.. tol ! Pastu perut pon boroi ! Nak kena g gym balik.. Haaaa.. Tapi bila bayar , tak semestinya kita akan menipu pembaca kita ! Yang tak sedap , ditulis sedap gilee ahhh ! No no nooooo ! Kalau tak sedap , terus terang aku akan bagitau tak sedap pada manager atau pemilik. Kalau dia nak aku tulis gak , maka aku akan tarik diri. Maaf ! Kalau sedap , ikutkan free pon ok.. hahaha.. Tapi bayar tu bonus la untuk kita. Hasil kerja kita gak.. Dan satu motivasi kita untuk terus berkerjaya melalui penulisan.. 

Yang ketiga.. Yang gini memang ikut nasib laa... Dia ni macam kategori no 1 tapi berbeza skit ..Dia tulis bila ada isu ! Bila dia makan kat restoran A ni.. Dia plan nak makan je tapi bila ada kes depan mata atau yang berlaku pada dia , terus dia datang idea untuk menulis ! Atau terasa nak meluahkan di dalam blog mahupun media sosial ! Contoh yang berlaku pada aku semalam.. Aku g makan kat satu tempat A.. Lepas abis makan , aku pun bangun dan gerak dari situ. Tak sampai 5 langkah , aku patah balik ! Aku tertinggal phone ! Sewaktu kembali ke situ , staff dia dah nak capai phone aku dan ternampak reaksi dia seperti nak memanggil aku ! Haaa.. Nampak tak ? Tapi aku terlupa nak tulis sebab smlm tidur awal ! Hahahahaha.. 

Tapi ada gak kes yang berlaku pada aku.. g makan satu restoran ni .. Duduk dah lebih 10 minit.. takde orang pon datang layan ! Meja pon lom dikemaskan ! Nak tak nak , bangun dan gerak ! Terfikir nak menulis mengenai restoran tu tapi rasa cam.. hurmm... Mungkin diorang pon sibuk sangat kot ? Berfikiran positf .. 


Tapi kalau restoran tu lengang.. orang pun tak ramai.. Staff ramai tapi layanan macam tak nak layan.. Masakan pon nampak macam gempak .. seiring dengan harga... tapi ke laut ! Camana ? Nak panggil manager pastu sound kat situ gak ? Atau cakap baik baik kat situ ? Tengok mood aku gak.. Kalau dari awal lagi aku seperti tidak dialukan di situ , rasanya baik aku cerita je la kat blog ! Tapi kalau sebaliknya.. aku masuk pun dialukan cuma part part tertentu je kureng skit , maka aku akan cakap je kat penyelia atau manager ! Alhamdulillah , setakat ni semua ok jer termasuklah bila aku mengkritik di blog. Mereka komen dan meminta maaf lalu membuat penambahbaikan. Jauh sekali mereka nak serang balik atau nak kembalikan tuduhan tersebut ! 

Secara jujur.. tak de sapa suka dikritik tetapi kita perlu dikritik agar kita terus berusaha untuk mengapai kejayan ! Hanya dengan kritikan saja boleh membuatkan kita terus melangkah dan melangkah ! Puji pon ok jer tapi janganlah tenggelam dek pujian. Dan kritik pon , janganlah keterlaluan. Guna akal bila kritik.. beri pendapat sekali bila mengkritik ! Jangan pandai mengkritik je , kan ? 

Selamat Hari Lahir , Sahabat ku !

Genap hari ni , hari lahir yang ke 40 buat Adnan Ibrahim aka Mat Gebu. Rasanya tahun ni dah masuk tahun ke 6 kami bersahabat. Sememangnya penuh onak dan ranjau. Kalau dia perempuan , rasanya wife aku lama dah cemburu akan persahabatan kami.. Hahaahha.. 

Secara jujur , Mat Gebu memang seorang yang lantang dan tegas ! Kalau dia tak suka , dia tak simpan. Memang dia akan tunjukkan. Tapi selepas tu dia akan fikir semula dan menimbangkannya balik.. Kalau ada kebenaran , dia akan akui. Kalau dia rasa dia betul , dia tetap dengan pendiriannya. Itu aku respek. 

Seperkara lagi yang aku kagum mengenai dia ialah kebaikan hatinya. Walaupun mulut dia kalah mulut nenek kebayan tapi hati dia sangat baik ! Tak pernah sombong walaupun nampak sombong , tak pernah berlagak walaupun nampak berlagak.. tapi hakikatnya , dia ibarat baby seusia Qhaliff.. kan Mat kan ? 

Hari ni , hari lahir dia.. Walaupun aku agak lewat mengucapkannya kerana terlalu sibuk dengan urusan aku namun sebagai sahabat dan juga blogger yang mana dia bertanggungjawab menaikkan nama aku , aku mengucapkan selamat hari tua ! Yang tua adalah pengalaman tapi hati dan rupa tetap muda... kan Mat kannnnnn.. ( mentang mentang la seusia.. pandai cover line ehhh )


Semoga Mat panjang umur , dimurahkan rezeki , diberkati Allah dan paling penting , teruskan berhati suci murni dan membantu blogger blogger lain dari sudut khidmat nasihat serta mengajar memasak pada rakan rakan yang memerlukan ilmu.. hehehe .. 

Dan tak lupa , selamat hari lahir buat rakan rakan blogger Kelab Blogger Ben AShaari , Ishak Ismail aka Sohoque dan juga Yana Azfar.. Semoga anda semua diberkati Allah.. 

Tua dah kita , Mat ! Huk huk.. Baru terasa semalam macam 19 tahun..

Agrofarmstay@Skill Tech sesuai untuk berkursus !


2 hari 1 malam , di Agrofarmstay@Skill Tech , Melaka  buat kali kedua. Kali pertama dulu , aku hadir ke sini bersama sama keluarga tercinta. Tapi kali ni , aku 'keseorangan' namun 'berteman' .  Kenapa ? Sebab kali ni datang bukan untuk bercuti suka ria tetapi untuk menghadiri bengkel Fotografi bersama rakan rakan dari Kelab Blogger Ben Ashaari.


Agrofarmstay di Durian Tunggal ni bagi aku , satu tempat yang santai dan rileks. Takde tekanan di sini. Kalau nak buat kursus jangka pendek mahupun panjang , rasanya di sini takde masalah. Kiranya nak berkursus pastu bersantai sambil melakukan aktiviti aktiviti mencabar tetapi menyeronokkkan , memang ok sangat la.. 

Resort ini dikelilingi oleh keindahan alam semula jadi.. Mendamaikan. Tempat penginapan pon ada banyak. Selesa dan yang penting , harganya.. memang mampu duduk punya laa ! Nak lagi best , duduk beramai ramai... Ada 6 jenis penginapan disediakan di sini.. 

1-. Villa - 14 katil
2-. River View – 2 katil
3-. River View – 6 katil
4.- Garden View – 8 katil
5-. D’Lodge – 6 katil
6-. Challet – 10 katil

Mengenai resort , korang boleh tengok di page mereka , Agrofarmstay at Skill-Tech. Segala maklumat ada di sana. Tapi apa yang aku nak tekankan dalam entri ni ialah tempat untuk mengadakan kursus. Maklumlahkann... tahun ni tahun penuh cabaran terutama dari sudut ekonomi dan kewangan. Nak tak nak , kena berjimat cermat. Maka Agrofarm @ Skill Tech ni berbaloi untuk mencuba !  








Jangan risau.. Malam malam , boleh layan karaoke ! Memang layan kalau dah start pegang mic. Heheheh.. Bab makan pon jangan risau.. Mereka akan sediakan kalau korang amik pakej yang disediakan. InshaAllah sedap sedap belaka.. 

Sebarang pertanyaan.. 

RESORT AGROFARMSTAY @SKILL-TECH
Lot 453, Batu 13
Jalan Tebong / Machap
76100 Durian Tunggal
Melaka

HOTLINE : 016-209 8623 / 012-211 8246

Kaca Mata Hitam bernilai RM10 ribu di Malaysia !

Fuhhh.. Hanya ada 10 biji sahaja di Malaysia ! Limited Edition katanya.. Dikeluarkan khas gituuu ! Dan aku pun cuba memakainya ! Bukan semua orang dapat cuba pakai.. huhu...

Cermin mata hitam yang berjenama Tag Heuer ni memang cun giler ! Pakai pun selesa betul. Patutlah pengemar Tag ni sanggup bergadai membeli produk keluaran mereka tanpa pikir panjang sebab dah tau memang bagus dan berkualiti ! 


Antara premis yang menjual cermin mata hitam ni ialah dia Venice Optometry , nun d Desa Seri Hartamas.



Smart sangat ke spek ni sampai begitu mahal ? Sila tengok sendiri la yer .. hehe...Bagi aku , memang smart laaa !






Smart kan ? Fuhhh... Kalau nak tengok sendiri.. atau nak beli kaca mata , boleh la gi ke Venice Optometry ni di Desa Seri Hartamas. Betul betul depan Balai Polis Desa Sri Hartamas dan di sebelah KFC . Khidmat nasihat yang diaorang bagi memang tip top ! 


Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI