Dapur Tanpa Sempadan...

Sabtu, 16 Januari 2016

Ana Ikan Bakar tak sedap sudah !


Di Kuantan.. Tertanya kat mana nak makan yang sedap kat Kuantan ni. Aku google.. Takde pulak jumpa tempat makan yang santai santai selain di Teluk Cempedak. Diorang kata kat Teluk Cempedak.. Tetiba aku teringat entri lama aku... aku pernah ke sini dulu dan diberitahu ada dua tempat menarik untuk dikunjungi sebelum matahari melabuhkan tirainya !

Yang pertama.. Warung Pak Su dan Mak Su . Satu lagi ialah Taman Gelora. Aku terlupa sungguh la kedua dua tempat ni.. Hurmmm.. Maka aku memilih untuk ke Ana Ikan Bakar di Tanjung Lumpur.Hurmmm..

Sesampainya di Tanjung Lumpur nun di berdekatan dengan pantai , aku dapati banyak gerai makanan laut di situ. Banyak sangat pilihan sampai tak tau mana satu nak makan.. Akhirnya , ke Ana Ikan Bakar.. Tengok ramai je makan kat situ..


Bila masuk je sini , aku respek terus kat pemilik tempat ni. Surau yang disediakan kelihatan amat selesa  dan besar. Kawasan sekeliling , bersih. Nampak bersih ! Hehehe.. Memang bersih la.. Ada mini taman permainan. Budak budak boleh main kat sini tapi aku tak berani lepas Qhaliff bermain sendirian. Keadaan keselamatan tidak begitu bagus.. Tapi ok la dari takde kan ? Ada la skit gak.. Cuma tidak memuaskan hati aku jer... 

Ok.. masa untuk order makanan.. Hurm... Secara terus terang , aku kurang gemar cara kakitangan mereka amik order ! Tanpa menu di tangan pastu suruh buat keputusan dengan pantas ! Cara menjawab pon tidak begitu... memberansangkan ! 

Hurmm... tempahan dibuat.. Dan agak lama jugak la nak tunggu ikan bakar aku order  tu sampai. Dan bila sampai.. memang nampak menarik ! 




Hurm.. Ok , meh nak story skit.. kenapa aku ke sini ? Aku ke sini untuk mengiringi keluarga wife aku untuk gi merisik. Selepas selesai majlis , kami dijamu makan. Ikan patin bakar , ikan patin masak tempoyak dan sayur .. Ayam pon ada ! Sedap belaka ! Apa kaitan dengan cerita Ana Ikan Bakar ?? Dan jawapannya ialah ,sedap lagi masakan bakal mak mertua adik ipar aku tu ! 

Sesungguhnya  tak sedap belaka masakan restoran tu.Bukan aku merungut yer ! Tapi sekadar nak bagitau jer la.. P

Dan pendapat aku ini dipersetujui rakan rakan di Facebook dan instargram !  Mereka akui memang tak sedap dh Anak ikan Bakar  ! Samada di Kuantan atau di Bangi ! Hurmm.. Yeke ?? Joim baca komen mereka...atau di dalam tempat letak kereta ?
                                                                                                                                                                     

Hurmm..insaf dah ! Tak nak gi langsung pasni.. Tapi tak tau la kot .. masa depan kan ? Sapa tau ? Harpa ada perubahan ! 

Teringin 'Nasi Kukus My Mama ' Gambang !

Ok.. hari ni ada misi di Pekan , Pahang. Sebelum ke sana , aku sekeluarga bermalam di Gambang. Amik homestay di depan Gambang Resorts dan aku teringin nak makan di area Gambang ni.. Hehehee.. Ada kawan di Facebook syorkan aku mencuba Nasi Kukus My Mama. Katanya ada di depan Universiti Malaysia Pahang , Gambang. Dan aku nampak ketika melalui sebentara tadi. Terus terliur aku dibuatnya.. huhuhuh...


Lepas check in.. hehehe.. Aku sekeluarga serta adik beradik wife , menuju ke sini.. Hehehehe.. Sini tu merujuk ke Nasi Kukus My Mama. Heee.. Terbayang ayam rempah ! Ni semua gara gara makan ayam rempah Ummiza Cafe ari tu.. tak puas ! Hahahaha .. 

Apakah sedap ??? Sesedap nasi kukus di Presint Diplomatik itu ?? Hurmm... Harapnya berbaloi laaa !









Fuhhh.. Daging hitam sedap ! Ayam rempah sedap ! Kena makan dua bungkus baru puashati ! Hahahaha.. Sayangnya.. airnya gagal sama sekali ! Kira boleh minum je la.. Nak kata sedap , tak de la .. Mungkin sebab aku gi dah lewat kot?  Airnya cair tapi terlalu manis. Perlu perbaiki di situ.. Lain lain , tip top !  Tiada masalah.. 

Apakah aku akan ke sini lagi ? Tentulaahhhh .. sedap wooo !

Sedap ke Angklung Patin House, Bangi ?


Ceritanya begini.. Baru baru ni aku ke Angklung Patin House yang terletak di Bandar Baru Bangi. Waze nama restoran ni, confirm jumpa ! Aku gi makan sana dengan wife aku. Sebagai pelanggan berbayar yer. Jangan ingat blogger keje nak makan free jer !  Huhhh... 

Sampai di sana.. orang dah mula kurang. Rasanya dah jam 1.30 petang. Lauk pun tak banyak yang tinggal. Sempat amik mana yang ada jer la.. Tujuan utama , nak rasa patin ! Terliur dah masa dok baca status seorang rakan di Facebook. 

Masuk masuk je , terus disapa dan dilayan dengan baik.. Alhamdulillah.. Camana pulak dengan makanan ? 



Sedapkah ? 


Macam aku kata tadi , masa aku gi sana.. lauk banyak dah abis ! Maka yang tinggal hanyalah bahagian bahagian kecik.. Ikan patin ,segar. Cuma kuahnya tidak menepati selera tekak aku. Mungkin dah kurang kot kuah ? Ramai datang kan ?  Manakala asam pedas , tip top ! Aku suka.. heheheheh.. 

Ada wife amik sayur cendawan dan sambal belacan. Fuh.. ni sedap ! Nampaknya aku kena repeat ke sini sekali lagi ! Kena gi sewaktu dia buka lagi.. yakni jam 10 pagi ! Haa.. Jam 1030 aku dah kena makan.. hahahha..

Harga ? Hurmm...ikan dua jenis di atas.. sayur dan sambal belacan.. Air dua cawan.. Dalam RM33 rasanya.. Mahal ke murah ? Bagi aku , ok ok dah.. Maklumlah , ikan segar.. Tempat pon selesa.. Tak de la sampai aku berpeluh walaupun takde aircond.. 

Yup.. aku kena repeat sekali lagi ke tempat ni. Banyak aku tak sempat rasa lagi.. 

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI