Dapur Tanpa Sempadan...

Ahad, 17 Januari 2016

Daddy bikin malu Zahra la !


Aku sempat tengok waktu di telefon pintar aku. Pukul 8 lebih. Mengantuk sangat aku. Wife tanya aku samada aku nak turun makan sekali ke tak ? Ahli keluarga yang lain turun. Aku plan lepas diorang turun , aku nak guna tandas. Dari semalam perut memulas ! Takde feel nak membuangnya lagi.. 

Aku kembali letak kepala.. Pastu kedengaran... krik krik dalam bilik hotel aku menginap tu.. 

" Yesss.. semua dah keluar ! "

Aku pun apa lagi.. 2 letupan mengegarkan bilik ! Letupan tanpa batasan !! Hahahaha.. Bergegar katil aku !! Fuhhhhh.. Legaaa... Kalau aku tahan lagi , mau sebu perut aku seharian.. 

" Yeke semua dah keluar ? Hurmm.. " . Bisik kecil hati aku. Pastu aku angkat kepala. Terasa macam tak sedap hati.. 

Ya Allah !! Adik ipar aku tak keluar.. Ada dok tidur berhampiran dengan aku ! Hahahahahha.. Adoiyaiiiii... Aku rasa macam nak terjun je dari tingkat 11 , Hotel Zenith Kuantan tuuu. .Adoiyaii.. Malunyaaa.. 

Tapi aku buat buat tenang jer .. Mungkin dia sedar atau tak ? Moga dia anggap apa yang dia dengar itu ,  cumalah satu mimpi.. 

Yang penting perut aku lega ! Orang kata , 'letupan kuat' tu biasanya tak berbau berbanding  'bunyi belon kuar angin'... Perghh.. bau diaaa ! Kan ? 

Aku test hirup udara dalam bilik.. Ok , clear.. 

Sambung tidur ! Malu belakang kira dah ! 

Fizo Mawar Kitchen dah bankrupt gara gara kritikan blogger ?

Semalam , ada rakan blogger dari Kelab Blogger Ben Ashaari g makan kat Fizo Mawar Kitchen bersama keluarganya. Ni kali kedua dia pergi. Kali pertama dia pergi , katanya service memang out ! Bermakna isu sebelum tu adalah benar.. Dan kali ni dia pergi , dengan harapan ada perubahan. Apakah ada perubahan ? 

Komennya selepas kunjungan kedua ialah.. 
  • Service cepat giler ! 
  • Ramai pelanggan 
  • Makanan sedap ala tekak Kelate 
  • Harga , ok.. 
Senyum je kengkawan yang baca.. Dan sepatutnya , rakan blogger yang mengkritik FMK sebelum tu mendapat kredit ! Ini kerana selepas kritikan tu , perubahan dilakukan dengan sebaik mungkin dan ini memberikan impak positif pada restoran tersebut.

Persoalannya.. Bankrupt ke selepas dikritik ? Tidak kan ? Malah ramai je turun padang untuk turut sama membuat review tak formal..  Apakah 'periuk nasi' peniaga tertutup selepas tu ? Takde pon kan? Hurmmm...

Janganlah ingat blogger ni bila kritik , niatnya adalah buruk ! Takde sapa nak jatuhkan sapa sapa. Tujuannya hanyalah untuk meminta penambahbaikan. Faham faham je la.. makan di luar sekarang bukanlah murah. Dah tentu nak hasil yang berbaloi kan ? Meniaga kena ikhlas. Nak untung banyak ke sikit ke .. tu terpulang.. tapi sila berikan pulangan yang berbaloi pada pelanggan. Bayar mahal tapi sedap pon pelanggan tak kan nak berkata apa apa .. Telan je la..

Ada yang kata , kritik depan depan.. Bagitau pengurus atau pemilik. Ada manusia , tak leh terima kritikan depan depan. Atau ada pulak orang tak leh tau nak berkata depan orang lain.. Pelbagai alasan.. Tapi ni zaman media sosial.. Kritikan secara terbuka juga adalah satu ruang promosi percuma. Pantas amik tindakan dan betulkan kelemahan.

Nasihat untuk aku dan korang ... sila amik peluang atas setiap kritikan terhadap kita dengan memperbaiki kekurangan agar dapat memberikan yang terbaik buat mereka yang menginginkannya ! Moga perubahan akan memberi impak positif seterusnya menjalinkan kehidupan yang lebih cemerlang dan terbilang.. Eceh.. 

Selamat maju jaya buat peniaga semua. Jap lagi nak try satu lagi restoran.. Ada member kata sedap kat Kuantan ni.. Hehehe...

Kepada FMK .. sila berterima kasih pada blogger yang kritik anda dulu.. Sekurangnya anda dah dapat promosi percuma.. Arghh.. Rugi giler promote dia ! 

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI